צילום: דיוויד גארב

בריאות: מדינול – פיתוח, ייצור ושיווק של שתלים רפואיים מתקדמים לטיפול במחלות בכלי דם

יולים זינגרמן (47), מנהל טכנולוגיות ראשי בחברת מדינול

"תחושות הסיפוק והגאווה, שנובעות מכך שמדינול מסייעת לשפר את איכות חייהם של מיליוני חולים ברחבי העולם, הן עצומות"

איך הגעת למדינול ומדוע בחרת להיות חלק מתחום הבריאות?

"הגעתי למדינול עם ניסיון של כ-20 שנים בתחום פיתוח מוצרי הדמיה רפואיים. הצטרפתי בהתחלה כיועץ למחלקות הפיתוח והייצור – ומהר מאוד הבנתי שבישראל אין עוד חברה כזו המפתחת ומייצרת מוצרים ברמה הפיתוחית והרגולטורית הגבוהות ביותר, ובעלת השפעה קלינית כל כך משמעותית  עבור מיליוני חולים ברחבי העולם. האתגרים שרמת תפקוד כזאת מחייבת, משכו אותי פנימה".


ספר על המוצרים שאתם מפתחים.

"הפיתוחים של מדינול הם בראש ובראשונה ייחודיים וחדשניים. אנחנו לא עוד חברה שמייצרת מוצר כזה או אחר באיכות מאוד גבוהה, אלא באמת מובילים חדשנות טכנולוגית. הבסיס לגישה הפיתוחית שלנו הוא חשיבה מחוץ לקופסה: אנחנו לא כבולים לנהוג, לשגרתי ולמקובל, ולא פעם מאמצים לחיקנו טכנולוגיות שמקורן לאו דווקא מתחום המכשור הרפואי הקלאסי. באופן הזה הצלחנו להביא לפריצות דרך של ממש בתחומים בהם אנו עוסקים. 
מדינול מוכרת כיום שני סטנטים (תומכנים) EluNIR ו-EluNIR-PERL. מדובר בשתלים רפואיים מתקדמים וחדשניים לטיפול במחלות העורקים של הלב, המספקים לעורק את החוזק הרדיאלי הנדרש לו מבלי שיהיה צריך להתפשר על הגמישות ההכרחית לתנועה שלו ולתפקודו – וכל זאת תוך שימוש במינימום מתכת. השילוב הזה מאפשר החלמה מהירה יותר של העורק לאחר צנתור. אגב, EluNIR הוא הסטנט הישראלי היחיד מבין חמישה המאושרים על ידי ה-FDA לשימוש בארצות הברית, לצד חברות ענק מארצות הברית ומגרמניה.

השתלים הרפואיים של מדינול: EluNIR ו-EluNIR-PERL (צילום באדיבות מדינול)
טכנולוגיה נוספת של ציפוי סטנטים שפיתחנו, מאפשרת הרחבת השימוש בתרופה שהוכחה כיעילה ביותר בטיפול בעורקים הכליליים, גם בסטנטים המיועדים לטיפול בעורקי הרגליים. שיטת הגרת התרופה שפיתחנו, יוצרת מעטפת בצורת רשת של סיבים על פני הסטנט ומאפשרת שימוש של כמות קטנה יותר משמעותית של תרופה.
כמו כן, תומכן היברידי שנמצא כעת בשלבי פיתוח אחרונים, מבטיח שחרור מבוקר ויעיל של התרופה לעורקי הלב והפחתת הפגיעה המכאנית בדפנות העורק שיכולה להיגרם מהחדרה של תומכן – ובכך להוביל לריפוי מהיר וטוב יותר של כלי הדם. היכולת לעשות שימוש בכמות מזערית של תרופה, תסייע לצמצם עוד יותר את האפשרות להיווצרות קרישי דם לאחר צנתור".
איזה אימפקט מדינול מייצרת?
"היקף שוק הסטנטים הקורונאריים העולמי הוא כ-6.4 מיליארד דולר והיקף שוק הסטנטים לרגליים הוא כ-1.5 מיליארד דולר. במציאות בה מיליוני אנשים על פני הגלובוס עוברים צנתור בכל שנה, הרי שבזכות הבאת פתרונות מתקדמים, עוזרת מדינול לשפר את איכות חייהם. תחושות הסיפוק והגאווה שנובעות מידיעה כזאת הן עצומות.
מדינול היא גם חלוצה ישראלית בתחום המכשור הרפואי. הניסיון המצטבר, הידע והיכולת לפתח טכנולוגיות פורצות דרך, קידמה והשפיעה על מגוון רחב של חברות. לאורך שנות פעילותה מייצרת מדינול מאות מקומות עבודה, והיא הפכה למרכז הכשרה למהנדסים ואנשי פיתוח. חלקם ממשיכים להיות גם היום חלק בלתי-נפרד ממדינול, וחלקם השתלבו בהמשך בחברות אחרות בתעשיית המיכשור הרפואי הישראלית – ועל כך אנו גאים".
איזו משמעות יש מבחינתך למקום עבודה שמציע עשייה עם ערך מוסף?
"השילוב בין התרומה הקלינית העצומה של מוצרי החברה למיליוני חולים בעולם, יחד עם הערכים הציוניים והאנושיים שהיא פועלת על פיהם, הם מבחינתי מהות העניין. אני רואה במדינול חברה משפחתית ויוצאת דופן, המאפשרת למידה, יישום ידע והשפעה תוך כדי עבודת צוות יעילה ודינמית.
מראשית הקמתה לחברה אג'נדה סדורה, הדוגלת בייצור אך ורק בישראל (במפעל החברה בהר חוצבים שבירושלים) ותיעדוף עבודה מול ספקים ישראלים, מתוך מטרה לתרום לצמיחה ולהתפתחות של המשק הישראלי. היבט משמעותי אחר טמון בהכשרת ובשילוב עולים חדשים במצבת העובדים של החברה.

יולים זינגרמן (צילום מדינול)
מדינול שמה דגש רב על מעורבות חברתית בקהילה. בהתאם לכך, היא מקיימת ומממנת פרויקטים שונים למעלה מ-25 שנה ברציפות. כך למשל, ב-2010 אימצה מדינול כ-30 שורדי שואה עריריים המתגוררים בירושלים, בהם היא תומכת נפשית ואף מסייעת כלכלית – כשהיעד הוא להפיג את הבדידות בקרבם ולהעניק להם תחושת שייכות והערכה. המיזם מתקיים כבר למעלה מעשור ולאחרונה הורחב גם לשורדי שואה נוספים באזור המרכז. 
ב-1998 הקימה מדינול את NIR School of the Heart – בית ספר ללימודי קרדיולוגיה לתלמידי תיכון מהמזרח התיכון, המוכר כעמותה ללא כוונות רווח. מאחורי המיזם, המוקדש להנצחת סרן ניר פורז ז"ל, עומדים ד"ר יהודית ריכטר וד"ר קובי ריכטר, מייסדי מדינול. בפרויקט הייחודי נוטלים חלק בני נוער יהודים וערבים מישראל, ירדן והרשות הפלסטינית – והוא מסונף למחלקה הביו-רפואית של אוניברסיטאות הרווארד ו-MIT בארה"ב. לצד האתגרים האקדמאים והאינטלקטואליים, פועל הפרויקט לקידום סובלנות, הבנה וכבוד הדדי. כיום עומד מספר הבוגרים על כ-1,000 (מתוכם למעלה מ-200  שהשתלבו בתחומי הרפואה), והם המהווים רשת רפואית וקהילה מקצועית שמקדמת שיתופי פעולה רפואיים רב תחומיים במזרח התיכון. 
מדינול (Medinol), היא חברה ותיקה בתחום המכשור הרפואי אשר מפתחת, מייצרת ומשווקת סטנטים (תומכנים) – שתלים רפואיים מתקדמים התומכים בדפנות העורק מבפנים ומיועדים לטיפול במחלות נפוצות בכלי דם. מוצרי החברה מיוצרים כולם בישראל תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות וייחודיות המוגנות בפטנטים. בכל מוצרי מדינול משולב השם NIR, לזכרו של סרן ניר פורז ז"ל, לוחם סיירת מטכ"ל שנפל בניסיון החילוץ של החייל החטוף נחשון וקסמן ב-1994.

כתבות נוספות: