צילום: אדמה

אגרו-טק: חברת אדמה – פיתוח מוצרים וטכנולוגיות להגנת הצומח

ד"ר גלעד סילברט (45), ראש תחום פיתוח פורמולציות של קוטלי עשבים במרכז המחקר והפיתוח הגלובלי של אדמה

"במעבדות שלנו מפותחים עשרות מוצרים בשנה לטיפול במזיקים, נגעים ועשבים, המגיעים לחקלאים ביותר מ-100 מדינות"
איך הגעת חברת אדמה ומדוע בחרת להיות חלק מהתחום האגרו-טק?
"לאדמה הצטרפתי לפני 8 וחצי שנים, לאחר שסיימתי דוקטורט בכימיה פיזיקלית במכון ויצמן. בחברה אנו מפתחים פורמולציות (תכשירים) פורצי דרך להגנת הצומח. מדובר בחומרים כימיים מתקדמים, העוזרים לחקלאים להגן על הגידולים שלהם מפני מזיקים ונגעים. תחום הפורמולציות האגרו-כימיות מאפשר ריבוי טכנולוגיות ומוצרים חדשים, והופך את העבודה היומיומית למרתקת. מבחינה אישית, העיסוק באגרו-כימיה מחבר בין היבטים שונים של חיי: אני חבר קיבוץ, החקלאות מקיפה אותי והיא חלק בלתי-נפרד מהנוף והתרבות שמסביבי.
היות ובתחילת דרכי באדמה מרכזי המחקר והפיתוח לא היו מפותחים מבחינת הטכנולוגיה, המשאבים ושיטות המחקר והפיתוח – בתפקידי אז כראש צוות מחקר ופיתוח (מו"פ) פורמולציות, ראיתי גם הזדמנות לתרום לבניית התחום באופן מקצועי ונרחב יותר. בהקשר הזה חשוב להוסיף כי במקביל להגעתי הוחלט בחברה על שינוי ארגוני ואסטרטגי, שנגע בעיקר לשינוי במבנה המו"פ. המהלכים הללו הציבו למעשה את פיתוח הפורמולציות במרכז העשייה של אדמה.
כיום פיתוח פורמולציות חדשניות נמצא בבסיס הפעילות של אדמה, כשחטיבת מו"פ הפורמולציות של החברה היא מהמובילות בעולם. אנו מאגדים כ-60 חוקרים, מהנדסים וראשי צוותים, העובדים במקביל על עשרות פורמולציות חדשות בשלבי פיתוח שונים, פיתוח טכנולוגיות חדשות ותמיכה גלובלית בייצור – וזו רק רשימה חלקית".
ספר על המוצרים שאתם מפתחים.
"האסטרטגיה של אדמה היא לבדל את עצמה בשוק עם מוצרים ייחודים – טובים יותר, יעילים ואיכותיים יותר – בעלי השפעה פחותה על הסביבה. החברה ניצבת בחוד החנית של תחום הגנת הצומח ופועלת כל העת להגדיל את ארסנל מוצריה. במעבדות שלנו, בארץ ומעבר לים, מפותחים כל שנה עשרות מוצרים לטיפול במזיקים, נגעים ועשבים, המגיעים לחקלאים ביותר מ-100 מדינות על פני הגלובוס – כך שבהחלט ניתן לומר שלאדמה השפעה גלובלית נרחבת.
היעד הניצב בפנינו הוא פיתוח טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות להגברת היעילות של המוצרים שלנו, להקטנת ההשפעה השלילית שלהם על הסביבה ולהגדלת האטרקטיביות שלהם בקרב החקלאים. המשמעות בפועל היא מוצר עם מקסימום אפקט בשדה, תוך שימוש במינימום חומרים כימיים פעילים.
אדמה יודעת לפתח טכנולוגיות המגבירות את האפקטיביות של החומרים הפעילים ומאפשרות לנו להגיע ל-20% יותר יעילות ביחס למוצרי המתחרים, המבוססים בדיוק על אותם החומרים הפעילים. פעילות החברה כוללת פיתוח מגוון טכנולוגיות המסייעות ליצור פורמולציות בריכוזים גבוהים בהרבה מהמצוי בשוק, כמו גם טכנולוגיות המאפשרות להתאים את המוצרים שלנו לערבוב עם מים קשים, מלחים ודשנים. כחלק מהליכי העבודה השוטפת, אנו נמצאים גם במעקב רציף אחרי טכנולוגיות חדשות".

מעבדת מחקר ופיתוח של חברת אדמה (צילום אדמה)
איזה אימפקט מייצרת אדמה?
"בעיית המזיקים ליבולים מלווה את האנושות מראשיתה של החקלאות. כבר בתנ"ך מובאים תיאורים על הנזקים האדירים שגרמו המזיקים לחקלאות, כשאירועי רעב גדולים כתוצאה ממזיקים שפגעו בתוצרת חקלאית התרחשו לכל אורך ההיסטוריה. 
נקודת ציון משמעותית במיוחד, הייתה הרעב הגדול באירלנד במאה ה-19, שהוביל לקרוב למיליון מתים כתוצאה מפטרייה שפגעה בגידולי תפוחי האדמה. על רקע הגידול ההדרגתי באוכלוסיית העולם והחשש התמידי ממחסור במזון, ניבא באותה המאה הדמוגרף והכלכלן האנגלי תומס מלתוס, כי האנושות לא תצליח בעשורים הבאים לייצר מספיק מזון ולכלכל את עצמה, וכתוצאה מכך תסבול מרעב כבד ומלחמות. 
כיום, כשמספר האנשים בעולם גדול בערך פי 8 מבתקופתו של מלתוס, ניתן כבר לקבוע כי הסיבה העיקרית לכך שנבואת הזעם לא התממשה, טמונה בחדשנות בחקלאות ובין היתר בכניסת הכימיה לענף באמצע המאה ה-20. בזכות הצעד הזה הניצולת החקלאית מיחידת שטח עבור רוב הגידולים יותר מהכפילה את עצמה ובעבור גידולים מסוימים אף שילשה את עצמה. זה הביטוי להשפעה האדירה של תחום האגרו-כימיה על העולם. 
אתגרים בפניהם ניצבת האנושות מתפתחים ומתרבים – מהגידול הדמוגרפי, דרך הצורך בשימור הסביבה והתמודדות עם משבר האקלים המחריף, ועד לאירועים המשפיעים באופן ישיר אספקת המזון, דוגמת המלחמה בין רוסיה ואוקראינה – ממחישים הלכה למעשה את הצורך התמידי להמשיך ולחדש בחקלאות, ובפרט באגרו-כימיה". 
איזו משמעות יש מבחינתך למקום עבודה שמציע עשייה עם ערך מוסף?
"אחד הדברים החשובים לי במקום עבודה הוא המשמעות והערך שיש למוצריה, מעבר לעשיית רווח כלכלי. פיתוח מוצרים מתקדמים  – שמצד אחד יש להם השפעה פחותה על הסביבה הטבעית, ומצד שני מאפשרים חקלאות יעילה יותר, ניצול טוב יותר של שטחים מעובדים ואספקת מזון לאוכלוסיית העולם – מבטאים את הציפייה שלי להיות חלק ממקום העבודה שמייצר אימפקט משמעותי". 
אדמה, היא מהחברות המובילות בתחום הגנת הצומח, ומספקת פתרונות לחקלאים ברחבי העולם להתמודדות עם עשבים, מזיקים ונגעים. לאדמה אחד מסלי המוצרים המקיפים והמגוונים בשוק של חומרים פעילים, כמו גם מרכזי מחקר ופיתוח בארץ ובעולם, מתקני ייצור ופירמול מתקדמים.

כתבות נוספות: