נבחרת אייס

הפיכה משטרית או רפורמה משפטית? כך נתקדם מכאן | עו"ד יהודה שפר

הפיכה משטרית או רפורמה משפטית? הדרך קדימה היא הקמת ועדה ממלכתית לניסוח חוקה, ובינתיים להסתפק בהסכמות אד-הוק לגבי מינוי השופטים הבאים לבית המשפט העליון
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  14
עו"ד יהודה שפר על הרפורמה המשפטית (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, shutterstock)
בימים אלה החל המשא ומתן בבית הנשיא בניסיון להגיע לפשרה בנוגע למה שהקואליציה מציגה כרפורמות לשיפור מערכת המשפט, ואילו האופוזיציה רואה כהפיכה משטרית המשנה את פניה הדמוקרטים של המדינה. מורכבותן של הסוגיות וההשפעה ההדדית שיש בין הסוגיות, ביחד עם חוסר האמון הקיים בין הצדדים, לא יאפשרו ככל הנראה הגעה לפשרה בזמן סביר. מאידך ברור שאת השד שיצא מהבקבוק לא ניתן להחזיר למקומו, ומדינה שלמה ממתינה להסדרה חוקתית, הן של זכויות היסוד, והן של היחסים שבין הרשות המחוקקת והשופטת, לרבות בסוגיה של הדרך לבחירת שופטים. 
הפתרון הוא, אם כן, הקמתה של ועדה ממלכתית של מומחים שתעסוק במשך כשנה בניסוח הסדר חוקתי שלם ומוסכם שיובא לאחר אישור הכנסת גם למשאל עם. ניתן לנסות לנסח חוקה שלמה ומפורטת או להסתפק באימוץ הכרזת העצמאות בתוספת כמה חוקי יסוד, ובדגש על חקיקת חוק יסוד החקיקה שיסדיר את מעמדם של חוקים רגילים, חוקי יסוד, הדרכים לקבלתן, והביקורת השיפוטית עליהם. רק כך נוכל להבטיח היציבות הנדרשת לקיומה של ישראל ב-75 השנה הבאות.
בשל הזמן הרב שיידרש להשלמת מהלך כה מורכב, ובשל העובדה שצפויה בחודשים הקרובים פרישתם לגמלאות של כמה שופטים (ובהם הנשיאה) מוצע בינתיים להגיע להסכמה אד-הוק על המינויים הקרובים לבית המשפט העליון, וכן על זהותו של נשיא בית המשפט, כדי להבטיח מינוי שופטים שמרנים, וגיוון הרכב השופטים באופן שיישקף החברה הישראלית, כדרישת הקואליציה. כפשרה ניתן גם לחשוב על הגדלה במספר השופטים מה שיאפשר גם טיפול בעומס שיש על בית המשפט. 

לידתה של הרפורמה שהוצעה על ידי הממשלה היה בחטא, ונראה שמוביליה מונעים לא פחות משנאה למערכת המשפט, מאשר הרצון לשפרה. מיד עם הכרזתו של שר המשפטים הוברר שאינו נוהג בשקיפות, וכי לדבריו הקומה הראשונה של הרפורמה נועדה להבטיח את בנייינן של קומות 3-4 שאת פרטיהן לא חשף לציבור. הצעות החוק הוגשו כהצעות פרטיות ולא ממשלתיות, מה שהביא לקיצור דרך אך גם להעדרה של עבודת מטה ממשלתית, מה שהגביל את יכולתה של היועמ"ש לממשלה, ביחד עם היועצים המשפטיים במשרדים השונים להציג מבט השוואתי מפורט ואת מלוא ההשלכות המשפטיות והכלכליות להצעות.
יכולת זו צומצמה עוד יותר כאשר בהליכי החקיקה הובאה הצעת פשרה חדשה ערב הדיון בועדה ולמחרת נערכה עליה הצבעה בלי קבלת תגובות מלאות של היועמ"שית, האקדמיה והציבור. כל אלה יכול ויביאו בבוא היום לפסילתה של החקיקה  ובית המשפט עשוי להשיב לכנסת את החוקים כדי שיידונו כראוי, כפי שנעשה בעבר בפרשת חקיקת המיסוי לדירה שלישית.
גם הצעת ה"ריכוך" שהובאה להצבעה בסופו של דבר איננה מרככת דבר. זאת משום ששר המשפטים הודיע שבליץ החקיקה של יתר רכיבי הרפורמה יימשך מיד אחרי החגים, וגם מבחינה מהותית העובדה שימונו רק שני שופטים על ידי הקואליציה בקדנציה אינה מבטיחה שימונו גם שופטים אחרים משום ששר המשפטים שולט בוועדה, ויכול לבחור שלא להביא מינויים נוספים, וחשוב מכך, גם על פי החוק כפי שאושר, ישנה שליטה מלאה של הקואליציה במינוי נשיא בית המשפט, מה שיהפוך את ישראל  למדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שבה הקואליציה לבדה, ללא איזונים ובלמים, ממנה את ראש הרשות המחוקקת, וגם את ראש הרשות המבצעת, וגם את ראש הרשות השופטת. בהקשר זה חשוב לציין שגם פרופ' גדעון ספיר, מחשובי האקדמאים השמרנים בישראל, הקשור לפורום קהלת, שהיה גם מועמד לבית המשפט העליון, טען שמדובר ברעיון מטופש.
בחודשים האחרונים אנו חווים רגע חוקתי בהיסטוריה של המדינה. הציבור הפך למעורה ומעונין בסוגיות חוקתיות. ברקע הדברים גם מתקיימת מלחמת תרבות. מצד אחד ישנם פרסומים על מכוני מחקר המייעצים לח"כ שמחה רוטמן והשר בצלאל סמוטריץ' לקידום "מדינת הלכה", ומצד שני ציבור גדול שרוצה לראות א ישראל כדמוקראטיה ליבראלית.
ניתן ואפשר להגיע לפשרה חוקתית, ששני הצדדים לא יאהבו, אך שתאפשר חיים משותפים ואיזון סביר בין הרשויות, תוך שמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית, וגם ליברלית במידה מסויימת. מכיוון שאין זה ריאלי להגיע להסכמה מלאה בנושאים אלה בזמן סביר. יש להגיע בינתיים להסכמה, שתאפשר לקואליציה לממש את כוחה הפוליטי במינוי מספר שופטים לבית המשפט העליון , תוך הסכמה אד הוק בוועדה לבחירת שופטים במכונתה הקיימת, וזאת גם מבלי לשנות את סדרי הבחירה של נשיא בית המשפט העליון.
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    נתניהו
    יוני מגל 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכול פעם שאני דומע אותו באקראי אני שומע שקרים בכו פעם שאני רואה אותו הוא נראה לי נוכל צר לי כאשר מדברים עליו אני חש בחילה. סלחו לי אני רץ להקיא
    סגור
  • 12.
    שינוי שיטה כן -דיקטטורה לא
    דון קישוט 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי איבד שליטה על הסוגרים לא ראוי להיות ראש ממשלה
    סגור
  • 11.
    יהודה שפר נושא תיבת פנדורה אפלה
    חיים 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עברו אפל, ובזכות ניצן הוא מרח חקירה נגדו. למה נותנים לו לדבר?
    סגור
  • 10.
    דמוקרטיה בכל מחיר
    דורון 03/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסור לאפשר לממשלה או למי מנציגיה למנות שופטים בישראל. אסור לאפשר דריסת רגל ולו הקטנה ביותר של פוליטיקאים בהליך בחירת שופטים. ויתור על האיסורים הנ"ל יוליד משטר אלים ואפל. כל מי שאינו מבין או רוצה להבין זאת, הוא פשיסט קנאי שמחפש מלוכה...
    סגור
  • 9.
    חיפה
    דהן 03/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יהודה שפר גם אנס קצינה וגם דרס אבא למשפחה בשני המקרים שי ניצן סגר את התיקים בושה. והו מעיז להופיע בטלויזיה אין דין ואין דיין
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    השנאה מוציאה מהדעת
    ימין מלא 03/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה שקרים
    סגור
  • 7.
    לראות את יהודה שפר ולהקיא (ל"ת)
    שירה 03/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 6.
    בהצלחה רבה לוין רוטמן וכל הממשלה
    אבי 03/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אנחנו בעד רפורמה ושינויים
    סגור
  • 5.
    בהצלחה רבה לוין רוטמן וכל הממשלה
    אבי 03/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אנחנו בעד רפורמה ושינויים
    סגור
  • אנחנו נגד! (ל"ת)
    אחד העם 04/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ובתנאי
    יוסי9 03/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלא ימנו רק אדם שדרס למוות והטריד קצינה תמימה הטרדות מיניות לא קלות אוי לנו ואוי לשכמותנו בושה בושה בושה
    סגור
  • 3.
    יהודה שפר תת אדם. גם אנס וגם רוצח
    ניר 03/2023/29
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אדם כזה, שופר של הרוע צריך לגמור בתוך שלולית שם דם
    סגור
  • 2.
    צפרדעים קופצות לה מהפה
    טרובדור 03/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 4
    מה יזכרו מגלית דיסטל. קשקשנית תמהונית מסיתה. כך הימין אוהב את הנשים שלו: צרחניות, חנפניות של זכר האלפא.
    סגור
  • 1.
    חובה !
    איתי 03/2023/29
    הגב לתגובה זו
    9 0
    כולם להגיע !!! מחר ה 30/3 מוזיאון ת"א צעדת תמיכה ברפורמה ! אנחנו לא אזרחים סוג ב !
    סגור