נבחרת אייס

הרוב הליברלי במדינה התעורר, אבל האם זה מאוחר מדי? | עו"ד יהודה שפר

יש לקוות שהציבור הליברלי לא התעורר מאוחר מדי, ולנצל את המשבר הנוכחי כשעת כושר לגיבוש הסדרים חוקתיים, שמעצם טיבם זקוקים להסכמה רחבה מאוד בכנסת
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  22
יריב לוין, יהודה שפר (צילום פלאש 90/ אריה לייב אברמס, יונתן שאול, אוליביה פיטוסי)
בשבועות האחרונים הפך הוויכוח על אופיו של המשטר החוקתי של מדינת ישראל לנושא הפוליטי המרכזי שהשתלט על השיח הציבורי. מיום שהתייצב יריב לוין מול המצלמות והקריא את תכניתו להפיכה משטרית, ללא כל עבודת מטה ודיון ציבורי מקדים, הפכו כל באי אולפני הטלוויזיה, בן לילה, למורים לאזרחות, ומומחים מטעם עצמם למשפט חוקתי השוואתי. פסקת ההתגברות ועילת הסבירות עברו לקדמת הבמה, ואילו הבעיות שעליהן נסובה מערכת הבחירות, המשילות בנגב יוקר המחיה ובעיות הביטחון הלאומי הוזזו הצידה.
הרפורמה המוצעת, ושחלקה כבר עבר בקריאה ראשונה בכנסת, פגומה משום שאינה מבטיחה כנדרש את התנאים המינימאליים לקיומה של דמוקרטיה פורמאלית. זאת בין היתר משום שהיא מביאה לפוליטיזציה מוחלטת של המינויים לשפיטה בכל הערכאות ללא איזונים ובלמים, ואף פוגעת בעצמאות השפיטה, הן בביטול שיטת הסניוריטי  במינוי פוליטי של נשיא לבית המשפט העליון, והן בהחלפת שניים משופטי בית המשפט העליון בוועדה למינוי שופטים במינוי פוליטי של שופטים בדימוס, מה שיאפשר הדחה של שופטים ללא אפשרות וטו של שופטי בית המשפט העליון.
אך הסערה שפרצה בישראל איננה רק על התנאים המינימאליים לקיומה של הדמוקרטיה, אלא גם על אופייה של הדמוקרטיה הישראלית. האם תהיה זו מדינה יהודית שהיא גם דמוקרטית באופן פורמאלי. או מדינה יהודית דמוקרטית שיש בה גם מרכיבים ליברליים. 
ואכן, למרות שבשבועות האחרונים התברר כי הרוח הליברלית מפעמת בקרב רבים מאזרחי המדינה, ישראל מעולם לא הייתה דמוקרטיה ליברלית באופן אמיתי. בשנותיה הראשונות הוחל בה ממשל צבאי על האוכלוסייה הערבית ונחקקו חוקים שנויים במחלוקת לטיפול בנכסי נפקדים. ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה אין אפשרות להינשא באופן שאינו דתי, ודיני הנישואין והגירושין בהלכה הם דין המדינה בכל הנוגע ליהודים. משום כך גם נחקק סעיף "שמירת דינים" בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, כדי להבטיח שבית המשפט לא יבטל חוקים ישנים אנטי ליברליים אלה.
במציאות המורכבת מאוד שבה קמה ישראל, וכבר בהכרזת העצמאות סומנו הערכים הליברליים כמשאת נפש, לא כחוקה מחייבת, אבל כמצפן מוסרי ערכי שיש לשאוף אליו. כך נקבע כי מדינת ישראל תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות. 
עם השנים למדו רוב אזרחי המדינה לחיות במציאות, שעוצבה בפסיקותיו של בית המשפט העליון, שבה כדי להבטיח חיים משותפים, כל צד מתפשר באופן שלצד הערכים המסורתיים והיהודיים המעוגנים בחוקי המדינה, מתאפשרים גם חיים חופשיים מלאי ניגודים וסתירות, כפי שייווכח כל תייר המבקר ביום שבת  בירושלים ובתל אביב.
עתה לראשונה מאז הקמת המדינה נראה שהמטוטלת נעה לכוון האנטי ליברלי. החשש הגדול יותר  של המפגינים אינו רק לעצם קיומה של הדמוקרטיה הישראלית אלא מן הפוטנציאל לצמצום חרויות הפרט ,ושינוי האופי הליברלי של המדינה. הדמוקרטיה הישראלית עדיין חיה ובועטת. למעשה, מעטות המדינות בעולם שמקיימות חיים פוליטיים כה דמוקרטיים כמו ישראל. אך גם אם תמצא פשרה שתבטיח את התנאים הפורמאליים המינימאליים להמשך קיומה ככזו, חשוב לזכור שהדמוקרטיה אינה מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי שנועד לשפר את חיי התושבים החיים בה. החשש האמיתי של רוב אזרחי המדינה כיום הוא משינוי המגמה ובכך שישראל מתרחקת לראשונה מאז הקמתה של המדינה מן הערכים הליברלים שיבטיחו חרויות יסוד לאזרחיה.
המחאה שהפתיעה בעוצמתה אף הפריכה את הניסיון של ד"ר אבישי בן חיים להמציא נרטיב לפיו ישראל מחולקת לישראל הראשונה והשנייה על בסיס מאבק עדתי על חלוקת משאבי המדינה. ישראל אכן נקרעת בין היותה חופשית וליברלית לבין המסורתיות והשמרנות, וזאת לא תמיד על בסיס עדתי. רוב הציבור, כפי שאנו רואים היום הן בסקרי דעת הקהל והן ברחוב, נמצא באופן אמיתי באמצע הסקאלה, עם נטייה לליברליות ולחרות האדם. הוא מעוניין בשילובה של המסורת היהודית בחיי המדינה, אך זאת לצד זכויות להט"ב ושוויון זכויות מגדרי.  
יש לקוות שהציבור הליברלי לא התעורר מאוחר מדי, ולנצל את המשבר הנוכחי כשעת כושר לגיבוש הסדרים חוקתיים, שמעצם טיבם זקוקים להסכמה רחבה מאוד בכנסת. זאת כדי להסדיר לא רק את ההיבטים הפורמאליים של הדמוקרטיה, והבטחת את עליונות המשפט, ועצמאות מערכת המשפט לשנים קדימה, אלא גם כדי לשריין את הערכים הליברליים שלה ,על ידי חקיקה של מגילת זכויות שתבטיח את הגשמת האמור במגילת העצמאות והפיכתה של ישראל למדינה יהודית ודמוקרטית, אך גם במידה רבה גם ליברלית.
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    אם הרפורמה תעצר וינסו להפיל את הימין נדע שמאבק באמת על
    א 03/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם הרפורמה תעצר וינסו להפיל את הימין נדע שמאבק באמת על שליטה. אם הרפורמה תעצר ו "פתאום" תביעה נגד לוין ורטומן נדע שהם צדקו שחייבים למהר לפני שתפרו להם תיק.
    סגור
  • 19.
    שפר מאוד רציני יש מקום למשא ומתן (ל"ת)
    א 03/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    האנס שפר איש שפל ומושחת !!! (ל"ת)
    אסף 03/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    רפורמה במלואה מדק היסטורי לשלוח את חיות וכל השופטים שסר
    רפורמה תחילה ומידנ 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין ולא יהיה ל0מאל שליטה של אנרכיסטים פורעים בשם הדמוקרטיה הצבועה שלהם כשלמעשה הם דיקטאטורים . צאו מארץ ישראל .לכו עם כספכם .על לחם ומים . לימין אין מה לפחד גם כך אתם אוכלים הכל אתם וכל אשר לכם לכו לגרמניה
    סגור
  • 16.
    הזרזיר
    משה 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הלך זרזיר אמל עורב וזאת ביקש. את משרד המשפטים עלי צ’רצ’יל ו׳ משפטל אותך אציל.
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    מטריד מינית מושחת ושפל !!! (ל"ת)
    אסף 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    כל מילה
    מישהו נוסף 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לחוקק שיוויון מלא ללא אפשרות שינוי ומגבלת כהונה של ראש ממשלה למניעת שחיתות
    סגור
  • 13.
    אף פעם לא מאוחר
    צפוני מהצפום 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בארה״ב. מלחמת האזרחים עשתה טוב! זה אפשרי גם אצלינו, למרות המחיר, שתגבה.
    סגור
  • 12.
    לוין העם יקרע אותך לגזרים חתיכת פח מלקק תחת של ביבי אתה
    007 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 5
    0
    סגור
  • שתוק כבר (ל"ת)
    אודי 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 11.
    ההבדלים
    דב 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אהרון ברק עשה הפיכה משטרית באיטיות ובמהלך של שנים רבות ע"י מינויי שופטים משובטים שימשיכו דרכו והוא מכוונים מבחוץ. יריב לווין ושמחה רוטמן מנסים להחזיר את הגלגל לאחור אבל במהירות גבוהה. זה מזכיר את הסיפור על הצפרדע שהתבשלה באיטיות למוות.כי הוכנסה למים קרים שחוממו לאיום. כאשר התחילו המים לרתוח היה מאוחר. יריב לווין ושמחה רוטמן מנסים בכל כוחם לצנן את המים ולצאת מהסיר. הצלחתם היא הצלת המדינה מדיקטטורה משפטית המדינה!!!!
    סגור
  • 10.
    בג"ץ הליברלי רמס את היהודית והדמוקרטית
    מסורתית 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    3 1
    רק השבוע בג"ץ החליט לבטל את המדינה היהודית באמצעית נישואי יוטה ושוב להפוך את תעודת הזהות למסמך שאפשר לזרוק לפח האשפה. בג"ץ מקדם ערכים לחברליים שאין עליהם הסכמה של רוב הציבור ועכשיו אנשי המחאה טוענים שלממשלה שיש רוב ברור אין זכות לבטל את הכפייה של בג"ץ בג"ץ רמס את הדמוקרטיה שוב לפני חצי שנה כאשר ביטל נוהג לאשר הסכמים באמצעות הכנסת ובכך נתן ליגטימציה ליאיר לפיד להעביר לחיזבאללה שטח עם גז כשבממשלה היו שרים מתנועה האיסלמית ובטח שלא הייתה הסכמה רחבה.
    סגור
  • 9.
    חובה לשנות מיד
    אזרח ישר 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חייבים לשנות חוק יסוד לכנסת ישראל. רק חוק שיחייב מפלגה עם 10% אחוז לכהן בכנסת לא יתכן שמפלגה עם 4 או 5 מנדטים ינהלו את המדינה חייבים לשנות את החוק ל 12 מנדטים שזה 10% מתוך 120 חכים יכולים להשפיעה ולא יוכלו מפלגות קטנות לשגע לנו את החיים דיי לשחיתות כמו שיהיה עם בנט 5 מנדטים ונהיה ראש ממשלה תגידו שזה לא נורמלי וזה היה עובדה! לכן חובה לשנות למינימום מפלגה בת 12 חכים
    סגור
  • 8.
    חייבים לשנות חוק (ל"ת)
    אזרח ישר 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    עוד אחד שאחוז
    הגון 03/2023/08
    הגב לתגובה זו
    4 1
    בגרונו סגרו לו תיק אז הוא מגן על המושחתים
    סגור
  • 6.
    יהודה שפר - אנס וגם רוצח. הפרקליטות סגרה לו הכל
    אזרח מודאג 03/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יהודה שפר אדם בזוי. שלילה הוא לא קיבל אחרי שדרס למוות אדם. הטריד מינית בצבא. חייל של הפרקליטות, תת אדם ויודנראט
    סגור
  • 5.
    סומכים על יריב לוין ושמחה רוטמן שהם יודעיםמה שהם עושים
    יהודי מיזרחי ישראלי 03/2023/08
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מאחל הצלחה רבה ליריב לוין כשר משפטים ולרוטמן יחד כמובן עם כל ממשלת הימין שנבחרה כחוק בבחירות דמוקרטיותע'י חלק גדול מעם ישראל .אני כיהודי ישראלי רוצה להרגיש זכות במדינה הזאת ולא סוג ב' בגלל שאני מיזרחי או ימני.נגמרו הקלמנטינות -השמאל במדינה שולט מאז קום המדינה למרות שהשלטון כבר עשרות שנים של הימין.
    סגור
  • 4.
    איך הגעת לרוב ?
    יעקב אשדוד 03/2023/08
    הגב לתגובה זו
    12 3
    רוב העם היהודי בארץ ,בדגש על יהודי ,בעד הרפורמה
    סגור
  • 3.
    דורסן הדמוקרטיה
    דני 03/2023/08
    הגב לתגובה זו
    6 4
    לוין ,רוטמן וביבי דורסי הדמוקרטיה והורסי חיינו.לא תהיה לכם שום זכות בעולם הזה והבא!!
    סגור
  • 2.
    רק דבר אחד לא מצויין ,איך ביבי בורח מהמשפט
    ישי 03/2023/08
    הגב לתגובה זו
    5 10
    שם הכל החל ,ורק בגלל משםטו ,מטרלל את כל המדינה וחובר למפרקי המדינה הציונית ,המשיחיים ויחד ממוטטים את הבית על יושביו פספיק לנו מצדה פעם אחד ,עם לא צריך לפרק את עצמו ,וזה מה שגרם גדול השקרנים בדורנו משיח השקר בינימין
    סגור
  • 1.
    תועמלן
    מם 03/2023/08
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שיטול קורה מבין עיניו ויעמוד למשפט.
    סגור