נבחרת אייס

לא, זו לא האנגלית: סמוטריץ' נכשל בוושינגטון דווקא בגלל העברית שלו

את ביקורו המקוצר בארה"ב שר האוצר (המוכשר) מסיים עם אפס פגישות מדיניות וללא הישג משמעותי. בדרך הכואבת הוא גילה שאי אפשר גם להיפגש עם שועי עולם וגם להתבטא בגזענות ואלימות. רגע לפני שיהיה מאוחר, סמוטריץ' חייב לבחור זהות מיניסטריאלית: מנהיג כלכלי ממלכתי – או פוליטיקאי קיצוני ומוקצה?
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  12
מתן חודורוב על בצלאל סמוטריץ' (צילום רונן אקרמן, פייסבוק/ בצלאל סמוטריץ)
טוב שבצלאל סמוטריץ' החליט להקדים את שובו מארה"ב, ולא רק בשל הסיבה הרשמית שהציג – "ללוות את תהליך החקיקה וההידברות ברפורמה המשפטית" – שכן בעניין הזה, הסיוע שלו לאו דווקא נחוץ. לאמיתו של דבר, כל יום שבו שר האוצר שהה בוושינגטון או בניו יורק, מבלי שבכירי הממשל האמריקני טורחים להתייחס לקיומו, הפך את ביקורו הממלכתי שם למבוכה גדולה עוד יותר. השליחות הראשונה של הדמות הכלכלית הבכירה בישראל היא קודם כל אירוע טקסי, שנועד לסמל את הברית הקרובה עם קברניטי המשק האמריקני, אלא שהפעם היא המחישה למרבה הצער את ההפך הגמור: איש בממשל ביידן אינו מעוניין להידבר עם הממונה על הקופה הציבורית כאן, אפילו לאחר שהתנצל בהרחבה על קריאתו למחוק את הכפר חווארה ואף זכה לציוץ מלטף מרה"מ נתניהו. הווטו השקט הזה הוא איתות מדאיג למדי עבור המעמד הכלכלי שלנו.
בניגוד לאומת הטוויטר, שלעגה לאנגלית של סמוטריץ', לטעמי לא קשיי השפה הם אלה שצריכים להיזקף לחובתו. גם רבים מקודמיו בתפקיד לא בהכרח ניחנו באוצר מילים שייקספירי או במבטא מהוקצע, ובכל זאת כולם התקבלו שם בחום – הן על ידי מקביליהם האמריקניים והן בחיק הקהילה היהודית, הפרוגרסיבית ברובה. במקרה הנוכחי, נראה שהאנטגוניזם קשור דווקא לעברית של השר, ולאופן שבו עשה בה שימוש בסדרה של התבטאויות עבר – החל מסוגיית ההפרדה בין נשים יהודיות וערביות אחרי לידה ("טבעי שאשתי לא תרצה לשכב ליד מישהי שהתינוק שלה אולי ירצה לרצוח את שלי בעוד 20 שנה"), דרך מצעד הבהמות הבהמי ("אני הומופוב גאה"), המשך בתמיכה עקרונית במדינת הלכה ("חוקי התורה עדיפים בהרבה על השיטה שיצר כאן אהרון ברק") ועד להבחנה בין מחבלים משני צידי המתרס על בסיס דתם ("אין דבר כזה טרור יהודי"). סמוטריץ' למד בדרך הקשה שהאמריקנים תרגמו הכול, וגם התבטאויות פייסניות בדרך אל הצ'ק אין לא ריככו את הנחיתה.
וכל זה בשביל מה, בעצם? מלכתחילה, היעדרותו לעשרה ימים מהארץ הרימה גבות באוצר, ודאי בתקופה של אישור התקציב, והתהייה רק התעצמה כשדוברו סירב לפרסם את לוחות הזמנים – כך שמלבד הנאום בבונדס, שאליו אפשר לטוס ולחזור בתוך יומיים, לא היה ברור במה ימלא השר את ימיו. בראיון שהעניק לי בתחילת החודש, הוא הזכיר גם ועידת בכירים בפנמה – לכאורה בהשתתפות שרת האוצר האמריקנית; אלא שבדיקה פשוטה העלתה כי ג'נט ילן דווקא לא עמדה להשתתף בכנס, שעוסק בכלל בפיתוח אמריקה הלטינית והאיים הקריביים. האם מדובר באי-הבנה? או שאולי סמוטריץ' קיווה להשיג כך פגישת צד מדינית עם מי מבכירי הממשל? בסופו של דבר התמונות שהפיץ בזמן הביקור תיעדו בעיקר שיחות עם דיפלומטים ישראלים שלהם הודה אישית "על שירותם", בראשם שגרירינו בארה"ב מייק הרצוג וגלעד ארדן. ברור שלא עם היבול המדיני הדל הזה שר אוצר אמור לחזור בצקלונו מוושינגטון.
בגזרת השיחות המקצועיות שסמוטריץ' תכנן לנהל עם ראשי המגזר העסקי, חזינו רק בווידאו קצר שבו הוא דיבר לאנשי Citi Bank, המשמש ממילא כחתם בהנפקות אג"ח של ישראל. בניגוד לקודמיו כחלון ושטייניץ, שר האוצר לא ביקר למשל בבורסה של ניו יורק או בנאסד"ק, שבהן נסחרות חברות ישראליות רבות. שאיפותיו המוצדקות להביא לארץ את רשת המזון Costco הזולה לא הובילו ככל הנראה אפילו לפגישה אחת בין הצדדים, ופנייתי בעניין לחברה זכתה להתעלמות מוחלטת.
זו הייתה החמצה גדולה, כי לסמוטריץ' האיש דווקא יש יכולות להצטיין כשר האוצר. מהיכרותי הקצרה עמו התרשמתי שמדובר באדם מבריק ומהיר תפיסה, ענייני ואנליטי בחשיבתו, ערמומי במידה, שהשתלט על כמויות גדולות של חומר בפרק זמן קצר. בשיחות סגורות בכירי המשרד חולקים שבחים כנים להתנהלותו בדיונים עמם: הקשב המלא, השאלות הנבונות, הרצון לעשות את מה שנכון, היכולת להפריד בין המישור הענייני לאינטרסים הפוליטיים של המחנה. על אף שהכלכלנים שם מחזיקים בהשקפה ליברלית ברובם, הם לא מכבידים על סמוטריץ' אפילו בהערכת הסיכונים החמורים הנובעים מהמהפכה המשפטית. בניגוד לעוינות ששררה בתקופת ישראל כ"ץ, אין כלפיו באוצר שמץ של לעומתיות אלא תקווה אמיתית לרתום את כוחו לרפורמות שיורידו את יוקר המחיה; מה שנקרא, הצלחתו-הצלחתם.
על רקע פוטנציאל שאי אפשר להתכחש לו, סמוטריץ' צריך לערוך חשבון נפש ולהחליט מה הוא מעדיף להיות עכשיו, כשהוא כבר "גדול": מנהיג כלכלי מוערך שנפגש עם שועי עולם ומקדם את המשק – או שגריר הימין העמוק המפלרטט עם גזענות, סיפוח ענישה קולקטיבית, שיישאר מצורע ומוקצה גם בשליחות או בתפקיד הבא? הנסיעה האחרונה חייבת להבהיר לו מעל לכל ספק שאת החבל הזה אי אפשר להחזיק משני קצותיו: לקרוא מחד למחיקת הכפר חווארה או לטעון שאין טרור בצד היהודי, ואז להיפגש עם הממשל הפדרלי ולנאום על חשיבות הקשר הנצחי עם יהודי ארה"ב. זה לא גם וגם, אלא או-או, ושר האוצר צריך להכריע לפני שיגלה שאיחר את המועד לשינוי תדמית.
אלא שהבעיה שנוצרה לא נעצרת בסמוטריץ' האיש: מעמדו הבינלאומי של שר האוצר משליך בהכרח על תדמיתה של ישראל כולה – ולכן בידודו המדיני, כפי שהצטייר בביקור האחרון, עלול לפגוע בתפיסת האטרקטיביות של המשק כלפי חוץ. השילוב בין פרזנטור שנוי במחלוקת לבין הכותרות על החלשת האיזונים והבלמים בין שלוש הרשויות, כפי שבאות לידי ביטוי במאמריהם המודאגים של בכירי הכותבים בעולם, עלול להסב בטווח הארוך נזק של ממש להשקעות הזרות – ולכן לא מדובר בסוגיה פוליטית גרידא, אלא באינטרס לאומי: הרבה לפני האנגלית, סמוטריץ' חייב לחשוב מחדש על העברית שלו – ועד אז, לטובת כולם, אולי עדיף שלא יטוס לביקורים רשמיים בארה"ב.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    הוא מדבר אנגלית יותר מ 85 אוז מהישראלים (ל"ת)
    גל 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 11.
    לאומנות דתית מוחקת כישרון (ל"ת)
    ברכה 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 10.
    תשקורת בשרות האוייב. (ל"ת)
    שירלי 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 9.
    מאמר מצוין, כתוב רהוט ונפלא (ל"ת)
    אורית 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 8.
    פוטנציאל מבוזבז.
    אילן 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השקיע את כל שנותיו בלימוד תורה, ונשאר בור בכלל הקשור לעולם, לכלכלה, למדיניות, וכל מה שדרוש לשר בממשלת ישראל 3000 שנה אחרי יציאת מצרים. צריך לחזור לבית הספר, ולהתחיל ללמוד מהתחלה.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    לא בדיוק
    מר בחור 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סמוטריץ לא צריך או יכול להחליט מה הוא מעדיף להיות. סמוטריץ הוא, ובכן, סמוטריץ על מגרעותיו. לכל היותר הוא יכול להסתיר את הצדדים האפלים באישיותו ולהבתבטא בצורה ממלכתית יותר. לא שזה ישנה משהו.
    סגור
  • 6.
    הכל אמת לאמיתה
    אזרח 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זנב הכלב ימשיך לקשקש ולעולם לא יפסיק להיות זנב כלב ולא של אריה.
    סגור
  • 5.
    שר שחי במציאות מדומה
    יובל 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר שבועיים שאני לא עושה קניות לחג וזאת מתוך ציפייה שקוסטקו או טו טו פותחת סניפים בארץ, הראשון שבהם בקרית ארבע.
    סגור
  • 4.
    נחש לא יהפוך ללטאה
    יעקב 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התפישה הלאומית גזענית היא הדי.אנ.איי שלו. הוא לא יכול לשנות אותה.
    סגור
  • 3.
    פייק
    ריקו 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה רציתם שמתן חודבלוף יגיד משהו טוב על הממשלה הזו , הוא יזרק מהערוץ השקרן.
    סגור
  • 2.
    כמה הרס אתה מביא לערוץ 13
    מתן חודורוב לך 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 3
    הגיע הזמן לשחרר אותך
    סגור
  • 1.
    מהישגי ממשלת הליכוד-הפכנו למוחרמים (ל"ת)
    בושה של ממשלה 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור