בריאות

עלויות בסך 40 מיליארד שקל: המשרד להגנת הסביבה בהודעה דרמטית

פגיעה בהיערכות המשק למעבר לגזי קירור ירוקים ועלויות של 40 מיליארד שקל עד שנת 2040: אלו הסכנות שעלולות להתממש בעקבות המשך העיכוב בחקיקת חוק לאסדרת העיסוק במזגנים ומערכות קירור

מערכת ice | 
המשרד להגנת הסביבה בתקציב לתושבי הדרום (צילום פלאש 90/ אורן בן חקון, יונתן זינדל)
על פי בחינה מעמיקה שביצע המשרד להגנת הסביבה, בראשו עומדת השרה עידית סילמן, חושפת כי המשך העיכוב בחקיקת חוק לאסדרת העיסוק במזגנים ומערכות קירור פוגע בהיערכות המשק למעבר לגזי קירור ירוקים.
מלבד זאת, אותו מהלך עלול להביא לעלויות של 40 מיליארד שקל עד שנת 2040, תוך סיכון ממשי ליכולת הציבור להפעיל מזגנים. כמעט כל מדינות העולם, למעט ישראל ומספר מדינות מתפתחות בעיקר באפריקה, נמצאות בעיצומו של מעבר הדרגתי לגזי קירור ירוקים בהתאם להסכם גלובלי הנקרא תיקון קיגאלי לפרוטוקול מונטריאול. גזי הקירור המזהמים שצריך להפחית, הם גזי חממה חזקים מאוד ממשפחת ה-HFC.
בתיקון קיגאלי נקבע כי מדינה שלא תיישם את ההסכם עד סוף 2032 ותפחית 70% בצריכת הגזים המזהמים הללו לא תוכל יותר לסחור בגזים אלו עם שאר העולם. ישראל חייבת ליישם את תיקון קיגאלי כדי להימנע ממצב קטסטרופלי ומסכן חיים, שבו אין מספיק גז לתחזוקת מערכות מיזוג וקירור. 
על הבדיקה שביצע המשרד להגנת הסביבה, אחראים ד"ר נעמה ולד וד"ר גיל פרואקטור מאגף בכיר אנרגיה ואקלים במשרד להגנת הסביבה, בסיוע חברת אקוטריידרס. ממצאי הבחינה חושפים כי הנזק למשק מעיכוב ביישום תוכנית משקית מקיפה להפחתה בצריכת גזי הקירור המזהמים מוערך בכ-40 מיליארד שקל במצטבר עד 2040.
על אף שמדובר בעלות עצומה, זהו תחשיב זהיר ושמרני אשר כולל רק את העלויות הנובעות מהקדמת השקעות בהחלפת מערכות קירור ומיזוג המבוססות על הגזים הישנים ואשר יפסיקו לעבוד עקב מחסור בגזי HFC.
מהניתוח עולה, כי ניתן לצמצם את רוב העלות המשקית על ידי הפחתה מדורגת במכסות הייבוא של גזי ה-HFC תוך יישום תוכנית משקית תומכת הכוללת את חקיקת אסדרת העיסוק בעבודה במיזוג וקירור, רגולציה ותמריצים כלכליים לצמצום והפסקת היבוא של מערכות חדשות מבוססות HFC, האצת המעבר לחלופות הטכנולוגיות והפחתת דליפות.
בעקבות כך, המשרד להגנת הסביבה יפעל להמשך הפעילות והעבודה המשותפת עם משרדי העבודה, הכלכלה ורשות הכבאות וההצלה לקידום הפחתה הדרגתית ואחראית של מכסות יבוא ה-HFC. לצד זאת, המשרד קורא לסיום דחוף של חקיקת חוק אסדרת העיסוק בעבודה במערכות מיזוג וקירור אשר מאז אפריל 2023 נמצא באחריות ועדת העבודה והרווחה, וכן לאימוץ ויישום תוכנית לאומית לביצוע המעבר לגזי קירור ירוקים.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, התייחסה לממצאי הבחינה וציינה:  "המשך העיכוב בהיערכות המשק למעבר לגזי קירור ירוקים, ובפרט היעדר השלמת החקיקה המסדירה את העיסוק במיזוג וקירור, עלולה לעלות למשק עשרות מיליארדי שקלים ואף להביא למחסור בגזי קירור אשר נדרשים לתחזוקה שוטפת של מזגנים. על הכנסת להשלים בשבועות הקרובים את
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה