בריאות

פרסים בשווי מיליוני שקלים: החוקרות הישראליות רושמות הישג ענק

גאווה ישראלית: שתי חוקרות מובילות, ד"ר שירה וינגרטן-גבאי וד"ר סיגל קדוש, זכו בפרסי בלווטניק למדענים צעירים, המוענקים על ידי קרן משפחת בלווטניק. הפרסים מוענקים לחוקרים על מחקריהם במדעים, אשר דוחפים את גבולות הידע האנושי והחדשנות הרפואית

מערכת ice | 
דולרים (צילום shutterstock)
ד"ר סיגל קדוש, חוקרת במכון דנה-פארבר לסרטן, בפקולטה לרפואה באוניברסיטת הרווארד ובמכון הווארד היוז, רשמה הישג מרשים במיוחד לאחר שהוכרזה כזוכה בפרסי בלווטניק הלאומיים בארה"ב לשנת 2024 במדעי החיים. עבודתה של קדוש נמצאת בחזית הביולוגיה המולקולרית והתאית.
ד"ר קדוש זכתה בפרס חשוב זה בעקבות מחקריה פורצי הדרך שמתמקדים בקומפלקסים של עיצוב כרומטין, שהנן מערכות מולקולריות המווסתות את האופן שבו ה-DNA נארז ואת קלות הגישה אליו בתא. 


בתמונה: ד"ר סיגל קדוש  (צילום:  Sam Ogden/DFCI)
קומפלקסים אלו ממלאים תפקיד חשוב ביותר בהפעלת או אי הפעלת הגנים, ומשפיעים על תהליכים כמו גדילת תאים ותיקונם. כשמערכות אלו אינן פועלות כראוי, המצב עלול להוביל למחלות כגון סרטן, הפרעות התפתחותיות ובעיות במערכת החיסון. באמצעות מחקר הבודק כיצד מורכבויות אלו משתבשות ותורמות למחלות, קדוש עובדת על פיתוח טיפולים חדשים העשויים לשפר את הידע והגישה שלנו לבעיות בריאות אלו.
על תרומתה יוצאת הדופן, קדוש תקבל פרס של 250,000 דולר אמריקאי, מדובר בפרס הגדול ביותר מסוגו למדענים צעירים מתחת לגיל 42. קדוש, היא אחת משלוש מדעניות זוכות בפרס בלווטניק הלאומי השנה, מדובר בפעם השנייה מאז קרן בלוונטיק החלה להעניק הפרס הלאומי בשנת 2014, שכל הזוכות הן נשים.
קדוש נבחרה מתוך למעלה מ-330 מועמדים מ-172 מוסדות ב-43 מדינות, מה שמדגיש את גודל הזכייה. ד"ר סיגל קדוש, כלת פרס בלווטניק הלאומי: "ההכרה בי ככלת פרס בלווטניק במדעי החיים היא בעלת משמעות עצומה עבורי".  
זוכה ישראלית נוספת היא ד"ר שירה וינגרטן-גבאי, שזכתה בפרסי בלווטניק האזוריים לשנת 2024 למדענים צעירים. פרסים אלו מעניקים הכרה לחוקרים פוסט-דוקטורנטים מצטיינים ממדינת ניו יורק, ניו ג'רזי וקונטיקט.


בתמונה: ד"ר שירה וינגרטן-גבאי (צילום: קרן משפחת בלווטניק)
וינגרטן-גבאי, המועמדת על ידי אוניברסיטת רוקפלר, זכתה בפרס על עבודתה פורצת הדרך בתחום הווירולוגיה, תוך פיתוח כלים מתקדמים לזיהוי "חומר אפל ויראלי", חלבונים קשים לזיהוי הנמצאים בגנום הוויראלי. במהלך מגפת הקורונה, הכלים בהם השתמשה קדוש, זיהו מקטעים חדשים (פפטידים חדשים) של נגיף SARS-CoV-2.
גילוי זה סייע לשיפור עיצוב החיסונים והעמיק את הבנתנו כיצד מערכת החיסון מגיבה לווירוסים, וסייע במאמצים הגלובליים להתמודדות עם מגפות באופן כללי ובפיתוח אסטרטגיות אנטי-ויראליות. וינגרטן-גבאי נבחרה מתוך 134 מועמדים מ-24 מוסדות אקדמיים והוענק לה פרס של 30,000 דולר אמריקאי.
ד"ר שירה וינגרטן-גבאי, כלת פרס בלווטניק האזורי לשנת 2024: "אני מרגישה כבוד עצום להצטרף למשפחת קרן בלווטניק ומודה על ההכרה במחקר שלי בזמן כניסתי לסגל האקדמאי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה