בריאות

חרדל – הגרגר הקטן שעושה הבדל גדול בתזונה ובבריאות

ד"ר איה בן שלום, מנחה בכירה בחלי ממן, קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא מצביעה על מעלות החרדל אבל גם מזהירה: "מאחר והחרדל (מה שקונים בסופרים) מכיל שיעור גבוה של נתרן, חשוב לאכול כמויות קטנות ולהימנע מצריכה מופרזת, בעיקר כשמדובר בסובלים ממחלות לב"
ד"ר איה בן שלום |  1
דר איה בן שלום (צילום עצמי, freepik)
לאחר יום החרדל הבינלאומי שחל שבוע שעבר, ד"ר איה בן שלום, מנחה בכירה בחלי ממן, קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא על נפלאות החרדל ועל התרומה המשמעותית שלו לתזונה בריאה ומאוזנת ולגלות איך לשלב את החרדל במגוון מנות וצורות חדשות ומעניינות. חרדל הוא לא רק תבלין טעים ומגוון, אלא גם מקור עשיר בוויטמינים ומינרלים המסייעים בשמירה על בריאות הגוף.  
זרעי החרדל, קטנים ועגולים, מגיעים מצמח החרדל ונפוצים כתבלין במטבחים רבים ברחבי העולם. למרות גודלם הקטן, זרעי החרדל הם אוצר של טעמים ורכיבים תזונתיים. הם עשירים בוויטמינים ומינרלים חיוניים כמו סידן וברזל, ומכילים סיבים תזונתיים המקדמים את בריאות מערכת העיכול. יחד עם זאת, כדאי לצרוך את זרעי החרדל במתינות. הטעם החזק והחריף שלהם עלול לגרום לגירוי במערכת העיכול אצל אנשים מסוימים אם צורכים אותם בכמויות גדולות.
החרדל הוא צמח השייך למשפחת המצליבים (Brassicaceae), הכוללת גם את הכרוב, הברוקולי, הכרובית ועוד. מוצאו של החרדל הוא באזור הים התיכון ואסיה הקטנה, אך כיום, הוא נמצא בשימוש נרחב ברחבי העולם.
ישנם מספר מינים של חרדל המשמשים כצמחי מאכל ותבלין ברחבי העולם ביניהם:
חרדל לבן (Sinapis alba): זרעיו בהירים ובעלי טעם עדין יותר וזרעיו משמשים לתיבול. חרדל שחור (Brassica nigra): זרעיו כהים ובעלי טעם חריף יותר. חרדל חום (Brassica juncea): משמש בעיקר לייצור חרדל דיז'ון ומאופיין בטעם חריף ובולט.
זרעי החרדל הם מקור עשיר בוויטמינים ומינרלים חיוניים. הם מכילים ויטמינים כמו ויטמין A, ויטמין C וויטמין K, לצד מינרלים כגון סידן, ברזל ומגנזיום. בנוסף, זרעי החרדל עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לבריאות מערכת העיכול ולתחושת השובע.
החרדל הוא תבלין רב-שימושי הניתן לשילוב במגוון מנות, הוא מצוי בכל בית ובכל מטבח בארץ ובעולם. ניתן להשתמש בו כתבלין בשרי, במרינדות, ברטבים, ובסלטים. זרעי החרדל יכולים לשמש גם כמרכיב בממרחים ובחמוצים.
צמח החרדל מהווה מקור עשיר לסיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים, נוגדי חמצון ופיטו-נוטריינטים, כגון חומצה אלפא-לינולנית, חומצה ארונית, טוקופרולים ומלא עוד.
מסייע בהורדת רמת הכולסטרול בדם, החרדל מכיל ניאצין (B3) ואת ויטמין B6 (פירידוקסין), המסייעים שניהם בהורדת רמות הכולסטרול ובאיזון זרימת הדם. גרגירי החרדל הינו רכיב תזונתי המועיל בהורדת הסיכון להתפתחותם של עורקים חסומים ובמניעת הפרעות ומחלות שונות הנובעות מהם, כמו טרשת העורקים.
מאחר והחרדל (מה שקונים בסופרים) מכיל שיעור גבוה של נתרן, חשוב לאכול כמויות קטנות ולהימנע מצריכה מופרזת, בעיקר כשמדובר בסובלים ממחלות לב או מחלות הגורמות לאצירת נוזלים. כאשר מכינים ממרח חרדל באופן ביתי, ניתן לשלוט בכמויות המלח המוספות מבלי לוותר על היתרונות של הממרח.
חרדל הוא ללא ספק צמח תבלין בריא וטעים, שאותו אתם יכולים להוסיף למאכלים שלכם ולשבח גם הטעם וגם את הערך התזונתי שלהם.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יופי.. עברתי לוואסבי.. (ל"ת)
    ש . א 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור