השוק

בעקבות המלחמה מוד'יס בהודעה חריגה: "האינפלציה תזנק ל-6.8%"

סוכנות הדירוג מוד'יס חשפה לאחרונה למשקיעים את התחזית השלילית שלה בנוגע לישראל וטענה שבעקבות המלחמה תחול ירידה חדה בהכנסות המדינה ותוכפל האינפלציה
מערכת ice | 
מודי'ס מזהירה (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, shutterstock)
סוכנות הדירוג האשראי מוד'יס פרסמה בסוף השבוע האחרון את תחזית כלכלית עגומה בנוגע למצבה של ישראל. יש לשעבר כי המהלך מבוסס על ההחלטה שפורסמה לפני כשבועיים על הכנסת ישראל ל"רשימת המעקב השלילית".
על פי פרסום ראשון של כלכליסט, הדו"ח שהחברה הכינה פורסם כעת למשקיעים בלבד וטרם פורסם לכלי התקשורת. במסמכים חושפים כלכלני החברה את המספרים העגומים שהובילו להחלטה בנוגע לישראל. 
לפי טענת החברה, המצב הנוכחי בישראל דומה לזה שהיה בתחילת המאה ה-21 בתקופת האינתיפאדה השנייה שאופיינה ב"מיתון ובצמיחה מתונה". כמו כן, הכניסה לרשימת המעקב השלילית משמעה שיש נטייה להוריד את תחזית דירוג של ישראל בקרוב בגלל המלחמה.
בנוסף , אנשי מוד'יס גם חתכו באופן בוטה את תחזית הצמיחה של ישראל לשנה הקרובה לשיעור של 1.4 (צמיחה שלילית). משמעות הדבר היא שחברה צופה שיהיה בישראל מיתון כל הפחות בשני הרבעונים הראשונים של השנה. כמו כן, הם גם הורידו את תחזית הצמיחה ל־2023 מ־3.5% ל־2.8%. התחזית דומה לזו של בנק ישראל ומשרד האוצר, שעדיין משדרים ניתוק מההשלכות האמיתיות והכבדות של המלחמה.
התחזית העגומה של החברה ממשיכה וצוות הכלכלנים של החברה טוענים כי הגירעון הממשלתי יזנק ב-2023 ויעמוד על שיעור של 3.5% מהתמ"ג. לאחר מכן בשנה הבאה הגירעון יזנק עוד יותר  לרמה של יותר מ־7% מהתמ"ג. המשמעות היא גירעון של כ־140 מיליארד שקל סכום שיהיה קשה לגייס בנסיבות הנוכחיות.
משמעותו של הזינוק בגירעון, הוא תורגם לזינוק בחוב לרמה של כ־67% תמ"ג לעומת כ־60% תמ"ג היום, מוסבר בצמיחה הגדולה שתהיה בהוצאות הביטחונית לצד ירידה דרמטית בהכנסות המדינה ממסים.
מוד'יס טוענים כי המיתון שעתיד להגיע ילווה באינפלציה גבוהה שתעמוד על 6.8% יתרה מזו, בניגוד לגופי דירוג אחרים, במודי'ס מתארים תרחיש של "סטגפלציה קלאסית", שלפיו המיתון ילווה באינפלציה גבוהה של 6.8%, יותר מכפול מהרמה הנוכחית 3.3%.
בניגוד לתחזית השלילית של מוד'יס בנק ישראל לעומתו צופה צמיחה חיובית של 2.8% וירידה דרמטית באינפלציה לרמה של 2.5%, מתחת לתקרת יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה.
בדומה למוד'יס גם סוכנות הדירוג S&P הורידה את תחזית הדירוג, וחתכה את תחזית הצמיחה בחדות כבר ב־2023, לרמה של 1.5% בלבד ואת התחזית ל־2024 לרמה של 0.5% בלבד. S&P מלכתחילה גם היתה יותר פסימית גם בזמנו להפשעת השינויים במערכת המשפט על ישראל.
כלל החברות הזהירו בנוגע להשפעות המלחמה על המצב הכלכלי של ישראל ובמודי'ס מזהירים: "הכלכלה הישראלית תיפגע מהסכסוך הזה; היקף הפגיעה ייקבע על ידי אורכו ועוצמתו של הסכסוך". 
מהסקירה עולה כי ישנו חשש נוסף הנוגע מהאפקטיביות של המדיניות הממשלתיות להתמודד האתגר של מיתון הפגיעה הכלכלית בעקבות המלחמה. משמעות הדבר הינה שאנשי החברה מסתכלים ובוחנים מקרוב את פעולותיו של שר האוצר סמוטריץ'.
כמו כן מציינים בדוח כי: "המערכת הפוליטית המקוטבת, שמכבידה על אפקטיביות המדיניות ועל המשילות ושיעור נמוך במיוחד של קבוצות מיעוט בהשתתפות בשוק העבודה, שגורם לאי־שוויון גבוה בהכנסות ולמתח חברתי".
הדו"ח חושף כי מוקדם יותר השנה מודי'ס הורידה את הציון של ישראל בקטגוריית "העוצמה המוסדית", "לנוכח הניסיון של הממשלה לדחוף שינויים במערכת המשפט שמאוד שנויים במחלוקת".
במודי'ס ממש לא מאשימים את "המחאה" במצב. יתר על כן, הם כותבים כי העניקו ציון גבוה לאפקטיביות המדיניות עד כה על רקע "המדיניות המאקרו־כלכלית ואף רומזים שהמחאה דווקא חיזקה את הדירוג, ובמקום נוסף רומזים כי העובדה שההפיכה המשפטית ירדה מהפרק, גם מחזקת את הדירוג.
בצד החיובי, במודי'ס מדגישים את ההייטק, את העודף בחשבון השוטף, את יתרות המט"ח של בנק ישראל, את שוק ההון העמוק והנזיל, את המערכת הבנקאית היציבה והאיתנה, את רמת החוב הנמוכה יחסית ואת העובדה שהחוב כמעט כולו נקוב בשקל והוא בעל מח"מ ארוך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה