השוק

בית ההשקעות IBI: החקיקה בכנסת תמשיך להחליש את השקל

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, רפי גוזלן, אומר כי הציפיות מבנק ישראל להחליש את הדולר מול השקל אינן במקומן; "תמונת המצב הנוכחית מציבה סיכון כלפי מעלה לתוואי הריבית"
ניצן כהן |  3
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, אומר שהציפיות מבנק ישראל להחליש את הדולר מול השקל אינן במקומן ופוגעות בעצמאות הבנק המרכזי. "מסגרת החקיקה הנוכחית תוביל להמשך היחלשות של השקל- הציפיות למעורבות של בנק ישראל בשלב זה אינן במקומן. להערכתנו בנק ישראל לא צפוי להתערב בשוק המט"ח בתנאים הנוכחיים, ואנו מעריכים כי הרף למעורבות גבוה מאוד (בעיקר לאחר ההתבטאויות האחרונות בנוגע לפגיעה בעצמאות הבנק) ומתאפיין בפיחות חד ומהיר שמלווה בהרעה ניכרת בתנאי הנזילות".
באשר לכלכל האמריקאית, אומר גוזלן, כי "השיפור בתמונת המקרו והאינפלציה הגבוהה מהצפוי שמחזקת את ההערכות לאינפלציה דביקה הובילו לעלייה נוספת בציפיות להעלאת הריבית בארה"ב, אל מעל ל-3 העלאות נוספות של 25 נ"ב. פוטנציאל העלאות הריבית תלוי במידה ניכרת בהתפתחות התנאים הפיננסים, ותמונת המצב הנוכחית עדיין מציבה סיכון כלפי מעלה לתוואי הריבית, להמשך עליית תשואות בשוק האג"ח ומכאן גם ללחץ שלילי על נכסי הסיכון.

בארה"ב נמשך גם במהלך השבוע האחרון תהליך ההתאמה כלפי מעלה בתוואי הריבית, תהליך שצבר תאוצה לאחר פרסום נתוני התעסוקה וה-ISM שירותים בתחילת החודש.  התהליך צבר תאוצה בשבוע קודם לכן עם פרסום נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי של מדד המחירים לצרכן, ובשבוע האחרון היו אלו נתוני ההוצאה לצריכה פרטית שתמכו בהמשך עליית הציפיות להעלאת הריבית.
בניגוד לנתוני מדד המחירים לצרכן שהצביעו על ירידה מתונה מהצפוי בקצב השנתי, נתוני ה-PCE, הן המדד הכללי והן הבסיסי הצביעו על עלייה קלה של 10 נ"ב ביחד לנתוני דצמבר, לרמות של 5.4% ו-4.7%, בהתאמה, ובנוסף קצב העלייה החודשי בהם היה גבוה יותר והגיע ל-0.6%. כמו כן, אינפלציית הליבה של השירותים ללא דיור, האינדיקטור שה-Fed  ציין לאחרונה כברומטר לדביקות האינפלציה, ממשיך לנוע בקצבים גבוהים של 5%-4.5%.
מלבד העלייה באינפלציה נרשמה גם עלייה חדה בצריכה פרטית בינואר, בשיעור של 1.8% (ריאלי 1.1%). העלייה החדה בצריכה נשענת על העוצמה בשוק העבודה, על שיפור הדרגתי בהכנסה הריאלית לאחר שחיקה ממושכת שנבעה מהעלייה החדה באינפלציה ועל שיפור מסוים בסנטימנט הצרכני. נתוני המאקרו עד כה מציבים את הערכת הצמיחה ברבעון הראשון בקצב דומה לרבעון האחרון של 2022, כלומר סביב 3%-2.5%, אך עם תמהיל חזק יותר מבחינת הביקושים.
"השיפור בתמונת המאקרו והאינפלציה הגבוהה מהצפוי שמחזקת את ההערכות לאינפלציה דביקה הובילו כאמור לעלייה נוספת הציפיות להעלאת הריבית בארה"ב, ומחזקים את ההערכה כי ללא הרעה משמעותי בשוק העבודה וגלישה למיתון יהיה קשה להוריד את האינפלציה חזרה לעבר היעד. במהלך השבוע האחרון השוק עבר לתמחר מעל ל-3 העלאות נוספות של 25 נ"ב עד לאמצע השנה, והפחית את ההסתברות להפחתת הריבית בסוף השנה.
"פוטנציאל העלאות הריבית תלוי במידה ניכרת בהתפתחות התנאים הפיננסים. כפי שציינו בסקירות האחרונות, השיפור שנרשם בהם במהלך החודשים האחרונים מגביר את הלחץ לשימוש בכלי הריבית בכדי להוביל לירידה באינפלציה. ככל שתתגבר ההרעה בתנאים הפיננסים, עם דגש על נכסי הסיכון בכלל ומרווחי האשראי בפרט, כך יתמתן הלחץ להמשך העלאות הריבית. בשלב זה, תמונת המצב עדיין מציבה סיכון כלפי מעלה לתוואי הריבית ותומכת בהמשך עליית התשואות לאורך העקום בשוק איגרות החוב, בפרט על רקע השיפוע השלילי החריג" אומר גוזלן. 
גוזלן מוסיף כי מבחינת התמחור בשוק המניות, הירידות שנרשמו בשבוע האחרון קיזזו כמחצית מהעלייה שנרשמה מתחילת השנה במדד ה-S&P500. העליות במדדי המניות בחודשים האחרונים שיקפו התרחבות מכפילים, על אף המשך ירידה בתחזיות הרווחיות, וזאת ככל הניראה מתוך ציפיה למיצוי מחזור העלאות הריבית. לפיכך, המפנה המחודש בכיוון של תוואי ריבית גבוהה יותר, מוביל לשחיקה ניכרת של פרמיית הסיכון, קרוב לרמות השפל שנרשמו לפני המשבר הפיננסי של 2008, והיא מותירה מרווח מצומצם בפני זעזועים שלילים עם אפסייד מוגבל לשוק המניות".
לסיכום, אומר גוזלן, "היחלשות השקל במהלך החודש האחרון שיקפה את העלייה בפרמיית הסיכון של המשק הישראלי על רקע החשש מפני השלכות יישום החקיקה להחלשת המוסדות המקומיים עם דגש על מערכת המשפט. עד לחודש האחרון ההסבר העיקרי להתנהגות השקל היה טמון בביצועי השוק המניות האמריקאי, מתאם שנחלש במידה ניכרת בחודש האחרון.
"במידה ותתגבר החולשה בשוק המניות האמריקאי (כדוגמת השבוע האחרון) בעיקר על רקע העלייה בציפיות להעלאת הריבית, יגבר גם הלחץ להיחלשות של השקל. במהלך השבוע האחרון, על אף העלאת ריבית בשיעור גבוה מהצפי, השקל נחלש בלמעלה מ-3%.
"ניראה כי השוק המקומי גילם הסתברות גבוהה לפשרה של הרגע האחרון בנוגע לחקיקה להחלשת מערכת המשפט, כך שהעברת החוקים בקריאה ראשונה נתפסה כהפתעה והובילה לפיחות מהיר של השקל תוך ביצוע חסר של הנכסים המקומיים. להערכתנו, במידה ותימשך החקיקה במסגרת המוצעת הנוכחית, היא תהווה גורם מרכזי ושלילי בהשפעתו על הנכסים המקומיים, והדבר יתורגם להמשך לחצים לפיחות בשקל".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    תלוי אך ורק בהעלאת הריבית באמריקה (ל"ת)
    כלכלן 03/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    די לשקרים נגד הרפורמה הצודקת והנחוצה במערכת המשפט
    אורח 03/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שקר וכזב רוב המטבעות בעולם נחלשים אין לכך שום קשר להחזרת האיזון הצודקת בין הרשויות (הרפורמה הצודקת והנחוצה במערכת המשפט
    סגור
  • צודק לחלוטין (ל"ת)
    ליבוביץ 03/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור