השוק

בנק ישראל: הכלכלה המקומית חזקה, העלאות הריבית יימשכו

מסיכום דיוני הוועדה המוניטרית של בנק ישראל עולה כי הכלכלה המקומית חזקה, שוק העבודה הדוק אבל מתחילים לראות ניצנים של התמתנות בפעילות; בבנק ישראל אומרים שקצב העלאות הריבית ימשיך להיקבע לפי ההתפתחויות
ניצן כהן |  4
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום פלאש 90)
בנק ישראל פרסם היום את סיכום דיוני הוועדה המוניטרית שלו שהחליטה להעלות לפני כשבועיים את הריבית ב-0.5% לרמה של 3.25%. סיכום הדיון למעשה חוזר על הדברים שכולנו מכירים אבל המסקנות של הוועדה המוניטרית הן החשובות באמת.
בוועדה המוניטרית אומרים שהכלכלה הישראלית ממשיכה להיות חזקה ושוק העבודה הדוק. יחד עם זאת רואים נצנים של השפעות העלאות הריבית האחרונות בעיקר בתחום האשראי העסקי של הבנקים. בבנק ישראל תולים תקווה בהעלאות הריבית של הבנקים הזרים בעיקר בארה"ב ואירופה שימתנו את הכלכלה העולמית כך שבישראל נוכל לשמור על ריבית גבוהה, אך סבירה ביחס לעולם.

הוועדה דנה בהימצאות שיעור האינפלציה בישראל מעל לגבול העליון של תחום היעד. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה לשיעור של 5.1%. ניתוח של סעיפי מדד המחירים לצרכן ברמת רזולוציה גבוהה מצביע על כך שעליות המחירים חלחלו לסעיפים רבים במדד, ועל כך שחלק ניכר מהן נובע מגורמי ביקוש מקומיים.
חברי הוועדה ציינו כי למרות העלייה בסביבת האינפלציה בחודשים האחרונים, היא נותרה נמוכה באופן יחסי למרבית הכלכלות בעולם, ונמצאת בסביבת העשירון התחתון של מדינות ה-OECD. הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה הקרובה משוק ההון נמצאות בתוך היעד ומשאר המקורות בסביבת הגבול העליון של היעד, הציפיות משוק ההון לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד. הוועדה העריכה כי תהליכי ההידוק המוניטרי בישראל ובעולם והתמתנות רמת הביקוש לצד ההקלות בשרשראות האספקה וירידת מחירי הסחורות פועלים למיתון האינפלציה.
הוועדה דנה בנתוני הפעילות במשק, אשר מצביעים על המשך קצב גידול פעילות איתן, עם ירידה קלה בנתוני הקצה. רמת התוצר במשק ממשיכה להיות גבוהה מקו מגמת טרום משבר הקורונה כבר רבעון רביעי ברציפות. חברי הוועדה ציינו את הצמיחה ברבעון השלישי שהייתה חיובית, אך נמוכה מהרמה ברבעון הקודם, בעיקר בגלל ירידה בצריכה הפרטית של מוצרים בני קיימא. בנוסף, דנה הועדה בשוק העבודה אשר נחלש מעט בנתוני הקצה, אך נותר בסביבה גבוהה המגלמת סביבת תעסוקה מלאה.
לפי סקר המגמות של הלמ"ס ישנה ירידה בציפיות בתי העסק להרחבת מספר המועסקים אצלם, תוך ירידה משמעותית בענפי התעשייה העילית והמלונאות. במקביל, עוצמת מגבלת גיוס העובדים בחודשים האחרונים ירדה במרבית הענפים. אינדיקטורים נוספים לפעילות המשק, ובהם יצוא הסחורות (ללא או"מ ויהלומים), יצוא השירותים, ורכיבי היבוא השונים, ממשיכים לשהות בסביבה גבוהה מרמתם ערב המשבר.
חברי הוועדה דנו גם בהתפתחויות בשער החליפין, השפעתו על האינפלציה וחזרתה ליעד. מאז החלטת המדיניות האחרונה, התחזק השקל מול הדולר ב-3% ובמונחי השער האפקטיבי ב-0.7%, מנגד נחלש השקל מול האירו ב-2.8%.
הוועדה דנה בהתפתחויות שחלו בשוק הדיור. מחירי הדירות עלו ב-12 החודשים האחרונים בשיעור של 19.8%, קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות. לצד זאת, חברי הוועדה ציינו כי אינדיקטורים אחרים למחירי הדיור מצביעים על התמתנות בשוק: מספר העסקאות לרכישת דירה ממשיך לרדת והיקף המשכנתאות שניטלו באוקטובר הצטמצם מאוד ועמד על 6.1 מיליארדי שקל (ובניכוי עונתיות 8.2 מיליארדי שקל).
חברי הוועדה דנו בשוק ההון המקומי, בו נרשמו עליות שערים במדדי המניות, ותשואות איגרות החוב הממשלתיות הארוכות ומרווחי האג"ח התאגידיות נותרו ללא שינוי משמעותי, תוך ירידה ביתרת החוב הסחיר. ביתרת האשראי העסקי מהבנקים חלה ירידה קלה תוך המשך עליית שיעורי הריבית.
הוועדה המוניטרית דנה בפעילות הגלובלית שממשיכה להתמתן, ובהמשך מגמת ההידוק המוניטרי הננקט על ידי בנקים מרכזיים ובהם ה-FED וה-ECB. השילוב של משבר האנרגיה באירופה והמלחמה באוקראינה, ההידוק המוניטרי, וההאטה בסין, צפוי להביא להתמתנות בקצב הפעילות הכלכלית בעולם. בהתאם, בתי ההשקעות עדכנו כלפי מטה את תחזית הצמיחה הגלובלית לשנת 2023. מדדי מנהלי הרכש של המשקים המפותחים והמתעוררים מצביעים על האטה בקצב הפעילות הכלכלית.
סביבת האינפלציה בעולם מוסיפה להיות גבוהה. אולם  בחלק מהמדינות, ובפרט בארה"ב, ניכרת התמתנות. במרבית המדינות מדדי האינפלציה נמצאים ברמה גבוהה משמעותית מיעדי הבנקים המרכזיים ולפיכך, הצמצום המוניטרי בעולם נמשך, אך חלק מהבנקים המרכזיים מאטים או מאותתים על קצב מתון יותר בהמשך. בהתאם, במדדי המניות המרכזיים בעולם נרשמו עליות שערים, ותשואות האג"ח הממשלתיות נותרו ללא שינוי משמעותי לאחר שנסחרו בתנודתיות גבוהה לאורך התקופה האחרונה.
בתום הדיון כל ששת חברי הוועדה סברו שיש להעלות את הריבית ב-0.5 נקודות האחוז לרמה של 3.25%. חברי הוועדה ציינו כי במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה. לכן, הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    בנק ישראל הורס משפחות
    מני 12/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בושהההההההההההההה
    סגור
  • 3.
    יד אחת מעלה ריבית ויד שניה מעלה מדד
    לא ידוע 12/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנק ישראל מעלה ריבית ובו זמנית המדינה מעלה ב10% מחירי המים וחשמל וב15% שכר חברי הכנסת וכל הנספחים.
    סגור
  • 2.
    בעמ (ל"ת)
    זימבורי מוח 12/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    אנחנו לא אמריקה
    מיקי 12/2022/06
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הרסת את המשק ואת שוק ההון
    סגור