השוק

רשות ני"ע חייבה את יוניבו לתקן את הדוחות והקימה עילת פירעון לאג"ח

רשות ניירות ערך בחנה את הדו"חות של יוניבו והעלתה חששות באשר ליכולתה של החברה לשלם למחזיקי האג"ח את החוב; בעקבות התערבות הרשות, נאלצה יוניבו לתקן את דוחות הרבעון הראשון של השנה ורואי החשבון יצמידו לה הערבת "עסק חי"
ניצן כהן |  2
ענת גואטה, יו"ר הרשות לניירות ערך (צילום אחיקם בן יוסף)
גם זה כבר מזמן שלא היה לנו. רשות ניירות ערך בחנה את הדו"חות הכספיים של חברת הקנאביס יוניבו והעלתה ספקות בדבר יכולותיה של החברה לפרוע את התשלומים למחזיקי האג"ח. הרשות נכנסה בדין ודברים עם החברה וזו נאלצת כעת לתקן את הדו"חות לרבעון הראשון של השנה. בעקבות התיקון, רואי החשבון יצמידו לחברה הערת "עסק חי" מה שמקים עילת פירעון מוקדם לאג"ח.
נסביר כי ליוניבו יש כבר הערת עסק חי ברבעון השני של השנה אולם אילו החברה הייתה מציגה את הדוחות שלה כהלכה, או כמו שרשות ני"ע כפתה עליה הרי שהיו לה שני רבעונים רצופים של הערת עסק חי וזה, על פי שטר הנאמנות של החברה מקים למחזיקי האג"ח עילה לפירעון מוקדם - וזה מה שקורה כאן עכשיו.

אם כן, בדו"חות של יוניבו לרבעון הראשון (שפורסמו בחודש מאי האחרון) נוספה הפנייה של רואי החשבון בדבר הרעה במצבה הכספי של החברה. הרשות לני"ע בחנה את הדברים וגילתה כי רואי החשבון היו צריכים להיות ברורים יותר במסקנות שלהם מהדו"ח ולכן עליהם היה לייצר גילוי ברור להרעה במצבה של החברה.
בנוסף, ברשות לניירות ערך סברו שהנחות עבודה של יוניבו היו מקלות מידי כשקופת החברה (סולו) הכילה 3 מיליון שקל בלבד ולכן היה עליה לגשר על הפער התזרימי שנוצר לה לקראת פירעון האג"ח הקרוב שלה והיא גישרה על הפער הזה בהנחות עבודה שלא היו מקובלות על הרשות. כך למשל יניבו אמורה לשלם למחזיקי האג"ח 7 מיליון שקל ולטענתה לאחר התשלום יישארו בקופה 17 מיליון שקל זאת בעוד בקופתה יש 3 מיליון שקל בלבד.
הפער הזה היה אמור להיסגר בדרכים יצירתיות כמו עלייה חריגה ברווחיות שלה ושל חברת הבת ותשלום דיווידנדים חרגי של חברת הבת ליוניבו עצמה. אלא מה, לחברת הבת (כן, זו שאמורה לשלם דיווידנדים גבוהים במיוחד) אין כסף והיא למעשה מפסידה תפעולית ואף תזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת שלילי.
כך או אחרת, לאחר שרשות ני"ע נאלצה להתערב בדו"חות של יוניבו (אירוע לא שכיח בלשון המעטה) רואי החשבון יתקנו את הדו"חות שלה לרבעון הראשון של השנה כך שתוצמד להם "הערת עסק חי" וזה מקים למחזיקי האג"ח עילה לפירעון מוקדם.
למעשה ברשות לניירות ערך מוציאים היום כרטיס צהוב לרואי החשבון של יוניבו - משרד רואי החשבון E&Y וזה משמעותי מאחר וברשות חוששים שכפי שהדו"חות הוצגו לציבור, היה בהם כדי חשש שהציבור יטעה לחשוב שמצבה של החברה סביר - מה שלאחר בדיקת הרשות התברר כפחות נכון.
יוניבו מחזיקה כיום בבורסה סדרה אחת של אגרות חוב בהיקף כספי כולל של 24 מיליון שקל. האג"ח הללו צריכות להיפרע בתוך שנתיים ולא ברור כעת איך היא תעשה את זה. כאן המקום לציין את בעלי המניות הנוצצים של החברה שכוללים את איש ההייטק ניר צוק, חיים הורביץ בנו של אלי הורביץ ז"ל ויזמי הנדל"ן עידו וצחי חג'ג'.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    העיקר רותם חג'ג ממשיכה לחגוג (ל"ת)
    אבי 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    ושוב Ey מטעים את המשקיעים?
    מומו 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איך יכול להיות שלא שוללים להם את רשיון העיסוק? איך משקיע סביר יכול לדעת שחברה כזאת משקרת ומבשלת ספרים?
    סגור