השוק

פייסבוק וגוגל יזרימו מיליארדים לאירופה? זו הדרישה שמסכנת אותם

ענקיות הביג-טק ששולטות על יותר מחצי משוק הטכנולוגיה, עשויות להתמודד עם הוצאה משמעותית שתסבך אותן: לחברות התקשורת באירופה נמאס להגדיל את ההוצאות בעקבות העלייה בצריכת התכנים של החברות האמריקאיות
מערכת ice |  1
פייסבוק, אמזון, גוגל ואפל (צילום פייסבוק/מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, ויקיפדיה)
הקרב בין חברות הביג-טק האמריקאיות לאירופה הגיע לשיא. קבוצות טלקום דוחפות את הרגולטורים האירופיים לשקול ליישם מסגרת שבה החברות ששולחות תעבורה לאורך הרשתות שלהן יחויבו בתשלום כדי לסייע במימון שדרוגים ענקיים לתשתית שלהן, דבר המכונה עקרון "השולח משלם".
ההיגיון שלהם הוא שפלטפורמות מסוימות, כמו אמזון פריים ונטפליקס, צורכות כמויות אדירות של נתונים ולכן צריכות לשלם חלק מהחשבון עבור הוספת יכולת חדשה לתושבי אירופה להתמודדות עם העומס הגובר.
הרעיון זוכה לתמיכה פוליטית, כאשר בין המדינות התומכות ניתן למצוא את צרפת, איטליה וספרד. הנציבות האירופית מכינה התייעצות הבוחנת את הנושא, שצפויה לצאת לדרך בתחילת השנה הבאה.
הדיון אינו חדש. במשך עשור לפחות, חברות טלקום ניסו לגרום לענקיות דיגיטליות לתמוך בשדרוגים של תשתיות הרשת. ספקים חוששים מזה זמן רב מאובדן הכנסה ליישומי שיחות כמו וואטסאפ וסקייפ, למשל, המאשימים שירותים כאלה ב"רכיבה חופשית".
בשנת 2012, קבוצת הלובי של איגוד מפעילי רשתות הטלקומוניקציה האירופית, המונה את BT, וודאפון, דויטשה טלקום, אורנג' וטלפוניקה, קראו לפתרון שיביא לחברות טלקום עסקאות פיצוי פרטניות עם חברות ביג טק. אבל זה אף פעם לא באמת הוביל לשום דבר. הרגולטורים פסקו נגד ההצעה, ואמרו שהיא עלולה לגרום ל"פגיעה משמעותית".
לאחר התפרצות נגיף הקורונה בשנת 2020, השיח השתנה. גורמים רשמיים באיחוד האירופי חששו באמת ובתמים שרשתות עלולות להתפורר תחת העומס של יישומים שדרכם אנשים עובדים מהבית או רואים לסרטים ותוכניות טלוויזיה. בתגובה, חברות כמו נטפליקס ודיסני נקטו צעדים לייעל את השימוש ברשת שלהם על ידי הפחתה באיכות הווידאו.
במאי 2022, ראש התחרות של האיחוד האירופי, מרגרת' וסטגר, אמרה שהיא תבדוק לדרוש מחברות ביג טק לשלם עבור עלויות הרשת. "יש שחקנים שמייצרים הרבה תנועה שמאפשרת את העסק שלהם אבל לא תרמו למעשה לאפשר את התנועה הזו", אמרה אז במסיבת עיתונאים.

מטא, אלפבית, אפל, אמזון, מיקרוסופט ונטפליקס היוו יותר מ-56% מכלל תעבורת הנתונים העולמית בשנת 2021, לפי דוח מאי שהוזמן על ידי ETNO. תרומה שנתית לעלויות הרשת של 20 מיליארד יורו (19.50 מיליארד דולר) של ענקיות טכנולוגיה עשויה להגביר את התפוקה הכלכלית של האיחוד האירופי ב-72 מיליארד יורו, הוסיף הדו"ח.
ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות צריכות "לתרום תרומה הוגנת לעלויות הניכרות שהן מטילות כיום על רשתות אירופיות", אמרו הבוסים של 16 מפעילות טלקום בהצהרה משותפת בחודש שעבר. מחירים גבוהים יותר של כבלי סיבים אופטיים ואנרגיה השפיעו על עלויות המפעילים, אמרו, והוסיפו תנופה גדולה יותר לדמי גישה לרשת.
אבל התמונה הגדולה יותר. יש סיפור עמוק יותר מאחורי הדחיפה של חברות הטלקום לתשלומי חברות הביג טק. בעוד שההכנסות הכוללות משירותי סלולר וקווי צפויים לטפס ב-14% ל-1.2 טריליון יורו בחמש השנים הקרובות, ההכנסה הממוצעת החודשית של שירותי הטלקום למשתמש צפויה לרדת ב-4% באותה תקופה, לפי חברת מחקרי השוק אומדיה.
חברות הטכנולוגיה מצידן, כמובן, לא חושבות שהן צריכות לשלם עבור הפריבילגיה לשלוח את התנועה שלהן לצרכנים. גוגל, נטפליקס ואחרות טוענות שהלקוחות של ספקי האינטרנט כבר משלמים להם עמלות שיחות, טקסט ונתונים כדי לבצע השקעות בתשתית שלהם, ואילוץ של סטרימרים או פלטפורמות אחרות לשלם עבור תעבורה.
בינתיים, ענקיות הטכנולוגיה אומרות שהן כבר משקיעות המון בתשתית אינטרנט באירופה - 183 מיליארד יורו בין 2011 ל-2021, על פי דו"ח של חברת הייעוץ Analysys Mason - כולל כבלים תת ימיים, רשתות אספקת תוכן ומרכזי נתונים. נטפליקס מציעה לטלקום אלפי שרתי מטמון, המאחסנים תוכן אינטרנט באופן מקומי כדי להאיץ את הגישה לנתונים ולהפחית את העומס על רוחב הפס, בחינם.
קבוצת הלובי של איגוד תעשיית המחשבים והתקשורת - שחבריה כוללים את אמזון, אפל וגוגל - אמרה שהקריאות לעמלות "השולח משלם", "מתבססות על התפיסה הפגומה לפיה מחסור בהשקעה נגרם על ידי שירותים המניעים ביקוש לאיכות רשת טובה יותר ומהירויות גבוהות יותר".
בעיה מהותית בהצעה היא שלא ברור כיצד יפעלו התשלומים לחברות טלקום בפועל. זה יכול ללבוש צורה של מס שנלקח ישירות על ידי ממשלות. לחלופין, זה יכול להיות בהובלת המגזר הפרטי, כאשר חברות הטכנולוגיה נותנות לטלקום קיצוץ במכירות שלהן ביחס לכמות התעבורה שהם דורשים.
יש גם חששות הקשורים למשבר יוקר המחיה הנוכחי: אם פלטפורמות טכנולוגיות יחויבו יותר עבור השימוש ברשת שלהן, הן עלולות בסופו של דבר להעביר את העלויות לצרכנים, ולעורר עוד יותר את האינפלציה הגבוהה ממילא. הדבר עשוי להשפיע לרעה על הצרכנים, במיוחד בתקופה של עליות מחירים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הנה, זה מה שיקרה
    ניר 10/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ידברו על זה שנתיים-שלוש ואז האיחוד האירופי בלחץ של חברות הטלקום יחייב את חברות הביג-טק לשלם על התעבורה. החברות תפננה לבית הדין של האיחוד האירופי מכיוון שזה לא הגיוני שגם השולח וגם המקל ישלמו בית הדין יצדיק אותן ויכפה תשלום נמוך יותר חברות תבלענה את הצפרדע אבל תתחלנה המהלכים להקמת תשתית משלהן. בסוף חברות הטלקום האירופיות תפשוטנה את הרגל זה יקח זמן שנים אבל האמריקאים לא אוהבים שלוקחים מהם רווחים
    סגור