השוק

בנק לאומי מזהיר: הריבית תעלה ל-3.5% עד תחילת השנה

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, ואסטרטג הריביות של הבנק, דודי רזניק מעריכים שבנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית עד לרמה של 3.5% בתחילת השנה הבאה; להערכת הבנק הצמיחה השנה תגיע לרמה של 6% ובשנה הבאה תרד ל-3.5
ניצן כהן |  5
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
אם הבנקים המרכזיים בעולם מנסים לייצר כמה שיותר וודאות הרי שלפני שבועיים בא לעולם נאומו של ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, שגרם לכולם "לחשב מסלול מחדש". פאוול נאם נאום שנחשב לניצי ובסופו של יום גרם לכולם להבין שהריבית תעלה הרבה יותר ממה שהעריכו קודם והשליטה על האינפלציה עדיין רחוקה.
כשזה המצב בארה"ב הרי שבנק ישראל יצטרך להגיב בהתאם כדי לנסות לייצר את הוודאות המתבקשת וכרגע המצב הוא שהצפי להעלאות ריבית השתנה כך שהיא צפויה לעלות יותר מכפי שכולם חזו קודם לנאומו של פאוול. עד כמה תעלה הריבית? עד כמה תעלה האינפלציה? עדיין לא התגבש קונצנזוס ההערכות ולבנק לאומי יש הרבה מה לתרום לשיח הציבורי בנושא.

להערכת הכלכלן הראשי של לאומי, גיל בפמן, ואסטרטג הריביות של הבנק, דודי רזניק הרי שהתוצר המקומי הגולמי של ישראל צמח ברביע השני של 2022, לעומת הרביע הקודם, בקצב מהיר של 6.8% (במונחים שנתיים, נתונים מנוכי עונתיות). נתוני הצמיחה החזקים יחסית של המשק הישראלי בלטו לחיוב בהשוואה בינלאומית.
"שיעור הצמיחה של ישראל ברביע השני של השנה (לעומת הרביע הקודם) היה מהגבוהים מבין מדינות ה-OECD. הקדימו את ישראל רק הולנד (עם שיעור צמיחה של כ-10.9%) ורומניה (עם צמיחה של כ-8.6%). כמו כן, ישראל בלטה לחיוב גם בבחינה של שיעור הצמיחה ברביע השני של השנה לעומת הרביע המקביל אשתקד, זאת כפי שצוין בהודעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שלוותה לפרסום נתוני החשבונאות הלאומית, מוקדם יותר החודש.
"זאת ועוד, בישראל רמת התוצר בעת הנוכחית גבוהה בכ-11.9% בהשוואה לרמה שהייתה ערב פרוץ משבר הקורונה . נדגיש כי מדובר בשיעור הגבוה ביותר מבין כל מדינות ה-OECD, כאשר ישנן מדינות שטרם שבו לרמת הפעילות שהייתה לפני המשבר, ביניהן:  ספרד, סלובקיה וצ'כיה.
"בנוסף, בחנו את רמת התוצר של מדינות ה-OECD (עבורן קיימים נתונים לרביע השני של 2022) בהשוואה למגמה טרום המשבר" הם אומרים. "כשהמגמה חושבה בהנחה תיאורטית של צמיחת התוצר מתחילת 2020 בהתאם לממוצע הרבעוני של קצב הצמיחה בשנים 2015-2019. בתרשים המצורף מוצגת השוואה בינלאומית של הפער באחוזים בין הרמה בפועל של התוצר ב-q2/22 לבין הרמה התיאורטית, בכדי לבחון את הסטייה של רמת הפעילות הנוכחית מהמגמה ארוכת הטווח. כפי שניתן לראות, ישראל הינה מהמדינות הבודדות להן פער חיובי, והוא שני בגודלו רק לצ'ילה (אם היינו מחשבים ביחס לתוצר לנפש הפער בין ישראל לעולם היה קטן יותר).
"לסיכום, רמת הפעילות הנוכחית בישראל גבוהה ביחס למגמה ארוכת הטווח, נתון אשר תומך בהמשך העלאת ריבית בנק ישראל בקצב מהיר בזמן הקרוב, זאת בהתאם לגישת ה-front-loading. להערכתנו, ריבית בנק ישראל תגיע לרמה של 3.25% בתחילת שנת 2023. באשר לקצב צמיחת התוצר, אנו צופים שיעור צמיחה של 6% בשנת 2022 (ממוצע שנתי), אשר צפוי להתמתן לכ-3.5% בשנה הבאה" הם מסיימים.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מטופשים כולם יוקר המחיה קשה לקנות דירות ומחמירים את המצ
    דנה 09/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להחליף ממשלה
    סגור
  • 2.
    הדירות יחזרו לבעליהם הראוים (ל"ת)
    אוהד 09/2022/05
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 1.
    אתם מבינים מה זה אומר נכון
    עופר מחדרה 09/2022/05
    הגב לתגובה זו
    7 0
    זה אומר ככה בדיוק בלי שטיקים ובלי טריקים הגיע הזמן שתדעו איפה עומדים לעמוד בעתיד הקרוב 3.5% ריבית בנק ישראל שהוא הבנק המרכזי + 1.5% הבנקים שזו ריבית תוספת אינדיבידואלית של הבנקית על הריבית של בנק ישראל וצד החוק מותר להם לבנקים להוסיף את הריבית שלהם מצד עצמם כתוספת על הריבית של בנק ישראל אז 3.5% + 1.5%= 5% רבית + ריבית הפריים 2.6% =7.6% ריבית על המשכנתא שאתם לוקחים או לקחתם בעבר זה אומר שדפקו אותכם חזק וידפקו מאוד חזק בעתיד זה אומר שאלפי משפחות יגיעו בוודאי לחדלות פירעון טוטאליטארי של המשכנתא ואם אתם רוצים לדעת שמהרגע שהריבית התחילה לעלות כבר לא ניתן להחליף את הסכם החוזה של המשכנתא ממשכנתא משתנה למשכנתא קבועה גם משכנתא קבועה יחסית ברגע שהריבית עולה התשלום החודשי עולה תבדקו את זה
    סגור
  • אז מה
    נו ו 09/2022/05
    הגב לתגובה זו
    12 3
    הלוואי שתתפוצץ הבועה באמת וכל מי שקפץ מעל הפופיק ישלם את המחיר.
    סגור
  • במדינה הזו אין אופציה אחרת,למי יש את ההון? (ל"ת)
    יוסי 09/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור