השוק

דויטשה בנק: "הפדרל ריזרב נחוש להמשיך במדיניות קיצוצי הריבית"

על פי כלכלני דויטשה בנק, נראה שהפדרל ריזרב נחוש להמשיך במדיניות קיצוצי הריבית לאור הירידה באינפלציה. קיצוצי ריבית מצד הפד ללא מיתון, הם חדשות טובות לשוק המניות, מה שמסביר את העלייה לרמות שיא חדשות | כל הפרטים
מערכת ice | 
דויטשה בנק (צילום shutterstock)
על פי הסקירה השבועית של כלכלני דויטשה בנק, השבועות האחרונים של המסחר היו אינטנסיביים למדי, כשהסיוע הכלכלי בסין התחיל לתת את אותותיו ולאחר מכן נתוני מאקרו חזקים פורסמו בארה"ב (דוח תעסוקה מרשים ביום שישי). 
נתונים אלו דחפו את התשואה על אג"ח הממשל האמריקאי ל-10 שנים בחזרה ל-4%. התחזיות הקודרות לכלכלה פינו את מקומן. כמובן, ייתכן שהמצב ישתנה בהמשך, אך ההתפתחויות הכלכליות מאז האביב הביאו את החזאים המקצועיים להוריד את הערכת ההסתברות למיתון בארה"ב בשנה הקרובה ל-30%, לאחר שעמדה על 50% בתחילת השנה (65% ביולי 2023). 
במקביל, נראה שהפדרל ריזרב נחוש להמשיך במדיניות קיצוצי הריבית, "כי הם יכולים", לאור הירידה באינפלציה. קיצוצי ריבית מצד הפד ללא מיתון הם חדשות טובות לשוק המניות, מה שמסביר את העלייה לרמות שיא חדשות. 
לגבי הרווחים, ההערכות הן שהנתונים יהיו טובים – הקונצנזוס כנראה שמרני מדי (שוב), וצפויה תנודתיות במניות מסוימות בעת פרסום התוצאות. בנקים וחברות פיננסיות גדולות הציגו דו"חות חיוביים ביום שישי, מה שחיזק עוד יותר את שוק המניות.
בשבוע שעבר היה שקט יחסית באירופה, אך השבוע המצב ישתנה עם ההחלטה הצפויה של הבנק המרכזי האירופי (ECB) על הריבית ביום חמישי. הירידה המתמשכת בלחצי המחירים, עם ירידה של האינפלציה מתחת ליעד של ה-ECB בספטמבר, הובילה את השווקים לצפות להורדת ריבית מצד הבנק השבוע, מה שיסמן שינוי לעומת הצפי המקורי להורדות רבעוניות. 
בעת כתיבת הדברים, שווקי המניות באסיה נמצאים בעליות (מלבד הונג קונג ויפן) בעוד המשקיעים מעריכים את ההתפתחויות האחרונות בסין. שר האוצר הכריז על מספר צעדים לתמיכה בכלכלה ורמז על אפשרות להרחבת הגירעון התקציבי, אך לא פירט את גודל החבילה. במחירי הנפט, נרשמה תנודתיות שמושפעת מגורמים שונים, כולל הציפיות לתמריצים בסין, דאגות גיאופוליטיות והשפעות של הוריקן מילטון בארה"ב.
1. ארצות הברית: נתוני פעילות כלכלית חשובים השבוע
כלכלני דויטשה בנק מציינים כי השבוע יפורסמו מדדים חשובים על האקלים העסקי האזורי (מדד אמפייר סטייט ביום שלישי ומדד פילדלפיה פד ביום חמישי). "נעקוב האם האווירה הכלכלית החיובית הנוכחית תימשך", צוין בסקירה השבועית. 
ביום חמישי יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי וניצולת הקיבולת לחודש ספטמבר, עם ציפייה לעליות קלות, בעוד שצפויים נתוני המכירות הקמעונאיות לאשר כי הצרכנים ממשיכים להניע את הצמיחה הכלכלית בארה"ב, עם תחזית של עלייה של 0.4% מחודש לחודש בספטמבר. 
"כמו כן, נבדוק אם תחילת מחזור ההקלות של הפד וירידת הריביות למשכנתאות משפיעות על נתוני הנדל"ן (מדד שוק הדיור של NAHB ביום חמישי ונתוני התחלות בנייה והיתרי בנייה ביום שישי). הפדרל ריזרב ימשיך לעקוב אחר הנתונים הקרובים כדי לקבוע את גודל ועיתוי הקיצוץ הבא בריבית. נתונים כלכליים חזקים אחרונים ונתוני אינפלציה מתונים מרמזים שהמשקיעים ממשיכים להוריד את הסבירות לקיצוצי ריבית מהירים מצד הפד", ציינו עורכי הסקירה הכלכלית.  
2. גוש האירו: המוקד על פגישת הבנק המרכזי האירופי (ECB)
השבוע יפורסמו נתונים שונים באירופה על הכלכלה הריאלית והאווירה הכלכלית. מדד ציפיות הסקר של ZEW יספק רושם ראשון על האקלים העסקי באוקטובר. מצב הכלכלה הריאלית יבוא לידי ביטוי בנתוני הייצור התעשייתי, המאזן המסחרי ותפוקת הבנייה לאוגוסט.
בעוד שמצפים כי הייצור התעשייתי יאשר את החולשה במגזר הייצור, יש ציפיות לכך שהמאזן המסחרי ותפוקת הבנייה עשויים להתייצב במידה מסוימת או אפילו להשתפר. נתוני האינפלציה לצרכנים לספטמבר צפויים להיות קרובים לתוצאות המקדמיות. בסך הכל, הנתונים לא אמורים לשנות משמעותית את הציפיות לקיצוץ ריבית של 25 נקודות בסיס בפגישה ביום חמישי.
לסיכום, חשוב לציין כי ההערות של חברי מועצת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי האירופי על הסיכונים הגוברים לצמיחה הכלכלית וציפיות השוק לקיצוץ ריבית של מעל ל-90% מרמזים על קיצוץ ריבית השבוע.
3. בנק אנגליה (BoE)
בבריטניה, נתונים חדשים על צמיחת השכר, ביטחון העסקים ומכירות הקמעונאות צפויים להתפרסם השבוע. הנתונים הללו יספקו אינדיקציות נוספות לגבי המדיניות המוניטרית העתידית.
האינפלציה נותרה ברמה של 2.2% באוגוסט, אך האינפלציה הבסיסית עלתה, במיוחד במגזר השירותים. בנוסף, הכלכלה הייתה מפתיעה בחוזקה השנה. אם הנתונים הקרובים ימשיכו לשקף כלכלה משגשגת, ציפיות השוק לקיצוצי ריבית נוספים מצד בנק אנגליה עשויות להיחלש.
כיום, השוק עדיין צופה קיצוצי ריבית של כ-40 נקודות בסיס ל-2024, אך ההתפתחות הכלכלית החיובית בבריטניה פירושה שהלחץ לקיצוצי ריבית נמוך בהרבה מאשר בארה"ב ובגוש האירו.
זה עשוי להעניק למטבע הלירה שטרלינג מומנטום נוסף.  לסיכון, יש לציין כי אם המצב הכלכלי הטוב יימשך, זה עשוי להחליש עוד יותר את הציפיות לגבי היקף קיצוצי הריבית הנחוצים מצד בנק אנגליה.
סין: הצמיחה בתמ"ג לרבעון השלישי עשויה עדיין להיות נמוכה 
בסוף השבוע האחרון נתוני מדד המחירים לצרכן (CPI) ומדד המחירים ליצרן (PPI) בסין יצאו חלשים, ונתוני הצמיחה בתמ"ג לרבעון השלישי יתפרסמו השבוע. לאחר צמיחה חלשה מהצפוי ברבעון השני, של 4.7% בלבד (הרבה מתחת ליעד השנתי של הממשלה, 5%), ברבעון השלישי עשויים עדיין להיות סיכונים לכלכלה.  
נתוני הייצור התעשייתי והצריכה בחודשים האחרונים היו מתחת לציפיות, כשמצב הרוח של משקי הבית והעסקים נותר חלש. ייתכן שהיצוא יהיה המרכיב היחיד בתמ"ג שמציג ביצועים טובים יותר לאור הביקוש החיצוני העמיד. קובעי המדיניות של סין כבר הודיעו על צעדי תמרוץ מוניטרי ופיסקלי חזקים בסוף ספטמבר, אך ייתכן שלא השפיעו עדיין על נתוני התמ"ג של הרבעון השלישי.  
לסיכום, ההכרזה האחרונה על תמריצים בסין שיפרה משמעותית את מצב הרוח בשוקי המניות. בעוד שהשינוי במצב הרוח אולי לא ישתקף בנתוני התמ"ג לרבעון השלישי, השווקים עשויים לצפות לסימני שיפור כלכלי נוספים מהרבעון הרביעי ואילך.
תחזית: היואן הסיני מראה סימני התחזקות בשנת הדרקון
בעוד שמשקיפים רבים בשוק ציפו ששנת הדרקון תעמוד במוניטין הטוב שלה, הביצועים של שווקי המניות בסין ושל היואן היו מאכזבים רוב שנת 2024.  מתחילת השנה, נאלץ הבנק המרכזי של סין (PBoC) להיאבק בירידת ערך היואן.
נכון ל-24 ביולי, שער החליפין של הדולר מול היואן עמד על 7.2775 - הרמה הנמוכה ביותר של היואן השנה. הכול השתנה במהירות בתחילת אוגוסט, כאשר הבנק המרכזי של יפן העלה את הריבית (מה שגרם לאפקט משיכה חזק על מטבעות אסייתיים, כשארבעת המטבעות החזקים ביותר ברבעון השלישי היו כולם אסייתיים), והבנק הפדרלי האמריקאי רמז על הדרך לקיצוצי ריבית ראשוניים.
בעקבות ההכרזות על תמריצים מוניטריים ופיסקליים מצד הבנק המרכזי של סין ומשרדי הממשלה, היואן קיבל תמיכה חזקה נוספת בסוף הרבעון השלישי, מה שהוביל להתחזקות שער החליפין לעבר USD/CNY 7.00 (אפילו נסחר מתחת לרמה זו במסחר חוץ ליבשתי למספר ימים).
הצעדים שהוכרזו לאחרונה עשויים לשפר את מצבה הכלכלי של סין במהלך הרבעונים הקרובים, אך השפעתם המלאה צפויה להתבטא יותר בטווח הבינוני. בנוסף, יש לזכור כי הבחירות בארה"ב ב-5 בנובמבר עשויות להשפיע משמעותית על ערך היואן.
ניצחון של טראמפ עלול להפעיל לחץ על היואן, שכן משקיעים זרים עשויים לחשוש מהתגברות המתחים בין וושינגטון ובייג'ינג, דבר שיכול להוביל לשובם של זרמי הון גדולים מחוץ לסין.
למרות ציפיות גבוהות מצד המשקיעים לגבי צעדים מעשיים לפני מסיבת העיתונאים של NDRC, חוסר הספציפיות היה מאכזב, והעלה ספקות בנוגע לקיימות של עליית שוקי המניות והיואן לאחרונה. באופן כללי, הדבר עשוי להוביל להיחלשות מסוימת בתנופה החיובית האחרונה של היואן. תחזיתנו לסוף ספטמבר 2025 לשער USD/CNY עומדת על 7.15.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה