השוק

דויטשה בנק בתחזית קשה לכלכלת ישראל: "האינפלציה תמשיך לעלות"

דויטשה בנק, אחד הבנקים הגדולים באירופה, ערך סקירה כלכלית בנוגע למצב הכלכלה בישראל, זאת על רקע החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי, כמו גם המלחמה הקשה שפוגעת בכלכלה במקומית, האינפלציה והגירעון שעולים
מערכת ice | 
דויטשה בנק (צילום unsplash)
דויטשה בנק, אחד הבנקים הגדולים באירופה והבנק המרכזי בגרמניה, ערך היום (ראשון) סקירה כלכלית בנוגע למצב הכלכלה בישראל, על רקע החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי על 4.5%, הגירעון והאינפלציה שעלו והשפעת המלחמה הקשה על הכלכלה המקומית.
"החלטה: בנק ישראל החליט להשאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%, בהתאם לציפיות השוק ולתחזית שלנו. זו הייתה הפגישה השישית ברציפות בה הוועדה המוניטרית שמרה על הריבית ללא שינוי, לאחר העלאה של 25 נקודות בסיס בתחילת השנה. מעבר להחלטת הריבית, הצהרתה של הוועדה והתחזיות המעודכנות מרמזות על המשך מדיניות זהירה בעתיד הקרוב, על רקע סיכונים גיאופוליטיים מוגברים, עלייה באינפלציה ואתגרים פיסקליים.  
הצהרת הוועדה המוניטרית: בהשוואה לפגישה הקודמת באוגוסט, נשמר הטון הזהיר בהצהרה לאור סיכונים גיאופוליטיים גבוהים יותר, תנודתיות בשוק והפתעת האינפלציה בחודש אוגוסט. בנק ישראל עדיין מודאג מההשפעות השליליות של עימות ממושך על הכלכלה, השווקים הפיננסיים והאינפלציה.
ההצהרה ייחסה את הלחצים האינפלציוניים המתרחבים למגבלות באספקה ונשארת ערה לסיכוני אינפלציה, שהם התפתחויות גיאופוליטיות והשפעתן על הפעילות הכלכלית, פיחות השקל, מגבלות אספקה ממושכות, אתגרים פיסקליים ועלייה במחירי הנפט העולמיים. מטרות המדיניות של בנק ישראל בטווח הקצר נותרו כפי שהיו, מחויבות ליציבות השווקים הפיננסיים ולהפחתת האינפלציה.  
עדכוני תחזית: הבנק רואה ברקע, מצב מאקרו כלכלי מאתגר יותר גם בתחזיות המעודכנות שלו. מחלקת המחקר מניחה שהעימות, שהתרחב גם לחזית הצפונית, יימשך בעצימות גבוהה עד תחילת 2025. תחזיות הצמיחה עודכנו כלפי מטה ל-0.5% (קודם 1.5%) לשנת 2024 ול-3.8% (קודם 4.2%) לשנת 2025. תחזית הגירעון התקציבי עודכנה כלפי מעלה ל-7.2% (לעומת 6.6% קודם) בשנת 2024 ול-4.9% (לעומת 4.0% קודם) בשנת 2025.
הסכסוך הגיאופוליטי הממושך צפוי להמשיך ללחוץ כלפי מטה על הצמיחה, מה שיביא להחמרה פיסקלית. תחזיות האינפלציה לרבעון האחרון של 2024 עודכנו ל-3.8% (לעומת 3.0% קודם) ול-2.8% לרבעון האחרון של 2025, ללא שינוי לעומת התחזית הקודמת. העדר העדכון בתחזית האינפלציה לסוף 2025 מרמז על כך שבנק ישראל אינו צופה שאינפלציה תישאר מעל 3% לאחר שתפוג השפעתם של האירועים הקשורים למלחמה.
על רקע זה, הבנק אינו צופה הפחתת ריבית עד סוף הרבעון השלישי של 2025 (בעוד קודם ציפה להפחתה ברבעון השני של 2025). תחזיות מחלקת המחקר לגבי שיעור הריבית נראות נציות יותר מהצהרתו הקודמת של הנגיד ירון, שציין כי לא תצפה הפחתת ריבית עד המחצית השנייה של 2025 לכל המוקדם, אולי בעקבות סביבה אינפלציונית גוברת בצל אי-ודאות גיאופוליטית.  
במסיבת העיתונאים שלאחר הפגישה, נשמע הנגיד ירון מעט יותר ניצי מאשר בהערותיו הקודמות, והשאיר את הדלת פתוחה להעלאות ריבית נוספות במקרה של סימנים לעלייה נוספת באינפלציה. הוא חזר ואמר שהמדיניות המוניטרית עדיין הדוקה מספיק כדי להחזיר את האינפלציה אל היעד.
לאור האי-ודאות הגיאופוליטית הגוברת, הדגיש הנגיד את מטרות המדיניות המוניטרית כ: (i) ייצוב והפחתת האי-ודאות בשווקים, לצד (ii) שמירה על יציבות מחירים ו-(iii) תמיכה בפעילות הכלכלית. יחד עם זאת, התיקון המשמעותי כלפי מטה בתחזיות הצמיחה והרטוריקה הפחות מדאיגה (כמו גם תחזיות) בנוגע למצב הפיסקלי, מרמזים כי הרף להעלאת ריבית גבוה.
הערכת דויטשה בנק: הצהרת הוועדה המוניטרית והתיקונים בתחזיות משקפים גישה זהירה מצד בנק ישראל לעתיד. התוכנית היא לשמור על מדיניות מוניטרית הדוקה לאורך זמן, ולא לבצע העלאות ריבית, אפילו אם האינפלציה צפויה להמשיך לעלות ולהישאר ברמות גבוהות לפחות עד המחצית השנייה של 2025. זה תואם לתחזיות המעודכנות שלנו, בהן אנו מצפים שבנק ישראל ישמור על הריבית ללא שינוי עד לרבעון השלישי של השנה הבאה, לאור המתיחות הגיאופוליטית המתמשכת וההשלכות על הדינמיקה הפיסקלית ותחזית האינפלציה.
שולי ריבית ריאליים גבוהים והטבע של האינפלציה (שמונעת מצד ההיצע ולא מצד הביקוש) צפויים להוביל את בנק ישראל להשתמש בכלים חלופיים (כגון מכירות מט"ח) ולא בהעלאת ריבית, כדי לתמוך בכלכלה וביציבות השווקים הפיננסיים אם יידרש. לבנק ישראל יש מספיק כלים (עם יתרות מט"ח של 220 מיליארד דולר) כדי לרסן את החלשות השקל מבלי להיזקק לכלי הריבית.
תחזית: אנו צופים שהריבית תישאר ללא שינוי עד הרבעון השלישי, ויש חלון להורדות ריבית במחצית השנייה של 2025, עם הורדת הריבית ל-4.0% עד סוף 2025 אם האינפלציה תרד כפי שצפוי במחצית השנייה. התחזית שלנו נתמכת גם ברמת פעילות שנמוכה בהרבה מהמגמה ארוכת הטווח שלה. עם זאת, הרבה תלוי במשך העימותים וכמה מהר הכלכלה תתאושש".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה