השוק

בנק הפועלים: "הריבית תתייצב ברמה הנוכחית לתקופה ארוכה"

על פי הסקירה הכלכלית של בנק הפועלים, הגירעון התקציבי המשיך לטפס לשיעור של 8.5% ב-12 החודשים האחרונים. להערכת כלכלני בנק הפועלים, בנחה שהמלחמה תימשך במחצית הראשונה של 2025 בעצימות דומה לזו היום, הצמיחה צפויה להיות נמוכה מ-3%

מערכת ice | 
בנק הפועלים במהלך מיוחד (צילום shutterstock, Magma Images)
בנק הפועלים מפרסם את הסקירה הכלכלית שערכה החטיבה הפיננסית. על פי הנתונים, הגירעון התקציבי המשיך לטפס לשיעור של 8.5% ב-12 החודשים האחרונים. כפי שזה נראה כרגע, על רקע התעצמות הלחימה בלבנון, ספק אם הגירעון ירד לרמה של 6.6% מהתוצר עד סוף השנה בהתאם לתכנון של האוצר.
בהנחה שהמלחמה תימשך במחצית הראשונה של 2025 בעצימות דומה לזו היום, הצמיחה להערכתנו צפויה להיות נמוכה מ-3%, כלומר רמת התוצר לנפש ב-2025 תהיה עדיין נמוכה מזו של שנת 2023. 
"אנו מעריכים כי לאור הצמיחה הנמוכה והמגמות בעולם, ידרשו חדשות שליליות מאוד בכדי שהריבית תעלה", מציינים בכירים בבנק הפועלים. מכירת הדירות החדשות ירדה בחודש אוגוסט ל-3.6 אלף יחידות, אך הרמה עדיין גבוהה באופן ניכר מזו של החודשים שלפני המלחמה בהן נמכרו כ-2.5 אלף דירות בחודש. עליית התשואות בארה"ב צמצמה את פערי התשואות בין ישראל לארה"ב (במטבע מקומי) לכ-85 נקודות בסיס לטווח של עשר שנים.
הגירעון התקציבי המשיך לטפס לשיעור של 8.5% ב- 12 החודשים האחרונים. חודש ספטמבר כולל כבר נתונים של שנה שלמה של לחימה, ולכן הוא אמור להיות האחרון בו הגירעון התקציבי השנתי עולה.
ההנחה היא שהגירעון בחודשים הקרובים יהיה נמוך מזה של חודשי המלחמה הראשונים ולכן הגירעון המחושב ל-12 חודשים עוקבים צפוי להתחיל לרדת. עם זאת כפי שזה נראה כרגע, על רקע התעצמות הלחימה בלבנון, ספק אם הגירעון ירד לרמה של 6.6% מהתוצר עד סוף השנה בהתאם לתכנון של האוצר. גם בבנק ישראל מעריכים שהגירעון יגיע השנה ל- 7.2% מהתוצר, וכי יוותר ברמה גבוהה של 4.9% גם בשנת 2025.
שנת הידוק החגורה. בשנת 2025 משקי הבית יחלו לשלם את עלויות המלחמה. הקפאת מדרגות המס, נקודות הזיכוי והקצבאות, לאחר שנה של עליות מחירים של יותר מ-4%, שוחקת ריאלית את הכנסות משקי הבית. ניקח לדוגמה משפחה עם הכנסה ברוטו של 40 אלף שקל לחודש, שמתפלגת שווה בין בני הזוג, ובהנחה שהם בשלב הקריירה בו השכר מטפס נניח ב-5% לשנה, עדיין הם צפויים לאבד מכוח הקנייה שלהם בשנה הבאה.
 כל שכן כאלו שהשכר שלהם לא צפוי לעלות בקצב גבוה. אנו מעריכים שהצריכה הפרטית תתקשה להתאושש בשנה הבאה לאור הקיצוץ הפיסקאלי והריבית הגבוהה. צמיחת המשק עדיין יכולה להיות סבירה, ותתבסס בעיקר על גידול בהשקעות, אך תנאי מוקדם לזה הוא סיום המלחמה.
בהנחה שהמלחמה תימשך במחצית הראשונה של 2025 בעצימות דומה לזו היום, הצמיחה להערכתנו צפויה להיות נמוכה מ-3%, כלומר רמת התוצר לנפש ב- 2025 תהיה עדיין נמוכה מזו של שנת 2023.
הריבית תתייצב ברמה הנוכחית לתקופה ארוכה. המסר ממסיבת העיתונאים היה שהאפשרות להעלאת ריבית קיימת, והיא תלויה בנתונים – data dependent. יחד עם זאת, הודגש שקצב עליית האינפלציה במונחים שנתיים צפוי לעלות ברבעון הראשון של 2025, וזה לכשעצמו לא יהווה טריגר לעליית ריבית, כל עוד עלייה זו היא בהתאם לציפיות הנוכחיות.
 כמו כן, ירידות הריבית בעולם הופכות את מדיניות בנק ישראל למרסנת יותר באופן יחסי. השווקים מגלמים עתה עליית ריבית אחת עד סוף השנה, וחזרה לריבית של 4.5% בשנה הבאה. "אנו מעריכים כי לאור הצמיחה הנמוכה והמגמות בעולם, ידרשו חדשות שליליות מאוד בכדי שהריבית תעלה", מציינים כלכלני בנק הפועלים.
מכירת הדירות החדשות ירדה בחודש אוגוסט ל-3.6 אלף יחידות, אך הרמה עדיין גבוהה באופן ניכר מזו של החודשים שלפני המלחמה בהן נמכרו כ-2.5 אלף דירות בחודש. הביקוש לדירות עדיין ער ומשקף מספר התפתחויות שקשורות במלחמה והשפיעו על הלך הרוח של הרוכשים: היעדר ציפייה לירידות ריבית, הערכה שעליית מחירי התשומות תתגלגל למחיר הדירה, והביקוש החדש מצד המפונים.
עליית התשואות בארה"ב צמצמה את פערי התשואות בין ישראל לארה"ב (במטבע מקומי) לכ-85 נקודות בסיס לטווח של עשר שנים. פרמיית סיכון המדינה הנגזרת מהאג"ח הדולריות של מדינת ישראל נותרה יציבה בקירוב. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה