השוק

הנגיד שראה הכל: האזהרות שמניח אמיר ירון על השולחן

הקדנציה של אמיר ירון כנגיד בנק ישראל תיכנס לספרי ההיסטוריה הכלכלית של ישראל ואולי אף בעולם כולו: הוא העביר את הכלכלה את משבר הקורונה ואת החזרה לשגרה ואז באה המלחמה וכעת הוא מניח את האזהרות שלו על השולחן ומכאן כל אחד ייקח את זה לאן שהוא רוצה
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום Magma Images, פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
הנאום של נגיד בנק ישראל אתמול במסיבת עיתונאים היה חשוב, אפילו חשוב מאוד. אמיר ירון נקלע בקדנציה שלו לאירועים חריגים בעוצמתם והוא מתגלה כאדם הנכון, המקום הנכון וברגע הנכון. ירון צלח את משבר הקורונה על הסגרים שלו והחזרה של העולם לשגרה שהביאה איתה אינפלציה והעלאת ריבית אגרסיבית.
ואם משהו נראה קצת נורמלי, באה המלחמה ואיתה האתגרים הכלכליים המיוחדים שלה. וזו עוד לא נגמרה. הנאום של ירון הבהיר היטב (למי שרצה להקשיב לו) שאמינות ואמון הם נכסים שערכם לא יסולא בפז וזה אומר שצריך להזהיר את הציבור מפני שינויים כלכליים שמצריכים חשיבה מחודש. הם מזהירים לא פחות את הממשלה מתהליכים שצריכים לעבור עליה כדי להחזיר את ישראל כמה שיותר מהר לתפקוד אזרחי/ כלכלי שלם ככל הניתן במציאות שנכפתה עלינו.
את הממשלה מזהיר ירון מאיך רואים אותנו בעולם וזה אומר איך רואות אותנו חברות דירוג האשראי. "חשוב להטות אוזן ולהתייחס ברצינות להערכות של חברות הדירוג, שכן הן משקפות את האתגרים והסיכונים העומדים בפני הכלכלה הישראלית כפי שהעולם רואה זאת. סוכנויות הדירוג מדגישות את השפעת המציאות הגיאופוליטית, אך משקפות גם את השפעת ניהול המדיניות הפיסקלית תוך דגש על חשיבות מתווה המדיניות העתידי" הוא אמר ונסביר.
ללא תקציב אחראי ורציני שיכלול צעדים 'בוני אמון' כמו סגירת משרדים מיותרים, צמצום תשלומי העברה לחלקים באוכלוסייה שלא עושים דיו כדי לקחת חלק לא במטלות הביטחוניות באמצעות שירות צבאי ולא במטלות האזרחיות: עבודה, הסתמכות על שכר ולא על קצבאות, לימודים וכן הלאה. הרי שהיכולת של ישראל לחזור לצמיחה ברת-קיימא היא נמוכה.
אז נכון, מוסר התשלומים של ישראל מושלם וגם יכולת ההתאוששות של הציבור העובד, המשרת בצבא ובכלל זה שנושא בנטל - היא לא פחות ממדהימה אבל ללא כניסה של חלקים נוספים בציבור 'תחת האלונקה' הרי שהיא תהיה כבדה ולכן ההתקדמות תהיה איטית.
עכשיו שימו לב לתנועות התת-קרקעיות מהן מזהיר הנגיד והן קורות בשוק הנדל"ן. מחירי הנדל"ן חזרו כבר לעלות אם כי כרגע בקצב נסבל אבל התנועה היא כלפי מעלה. כדי שהשוק הזה יחזור לתפקד הוא זקוק לידיים עובדות וכאן השוק הזה נסמך על העובדים הפלסטינאים והם לא צפויים לחזור לטווחי הזמן הנראים לעין.
גם כניסה של עובדים ממדינות שונות ברחבי הגלובוס אינה מתבצעת בקצב אפילו לא סביר ומכאן שאנחנו לא צפויים לראות התעוררות בבניה. אם אנחנו לוקחים בחשבון את התחזית שאי שם ממתין לנו השיקום של יישובי הצפון והדרום הרי שהתחרות על כל יד עובדת (או זוג ידיים עובדות) תהיה קשה מאוד וזה אומר עליית מחירי תשומות הבניה עוד לפני שענינו על הצורך של הריבוי הטבעי וכן הלאה.
מה אומר לנו ירון? פשוט מאוד - תיזהרו, מחירי הנדל"ן עומדים לזנק - לא פחות ומכאן שכל אחד ייקח את זה לאן שהוא רוצה. האזהרה הונחה על השולחן.
"בשוק הדיור נמשכה מגמת העלייה במחירי הדירות. אלו עלו בשנה האחרונה ב-5.8%. היקף המשכנתאות נותר גבוה ועמד על 8.4 מיליארדי שקל באוגוסט. ענף הבנייה פועל ברמה נמוכה מרמתו טרם המלחמה, וניכרת ירידה בהתחלות ובגמר הבנייה.
"חלפה כבר שנה מתחילת המלחמה ותהליך קליטת עובדים זרים לענף הבנייה מתקדם באיטיות. לנושא זה חשיבות מקרו-כלכלית אף מעבר לענף הבנייה. על-כן, בכפוף להנחיות ולהגבלות של גורמי הביטחון, רצוי לקדם ככל האפשר את הפעולות הנדרשות, על-מנת לאפשר לעובדים פלסטיניים לשוב לענף הבנייה" אמר ירון במסיבת העיתונאים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה