השוק

"בלי שיפור במצב הגיאו-פוליטי, הדרך להעלאת ריבית מתקצרת"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI כותב ללקוחות בית ההשקעות כי הממשלה צריכה להתעשת ולחזור לריסון תקציבי; בלי שיפור במצב הגיאו-פוליטי וירידה בפרמיית הסיכון של ישראל, הדרך להעלאת ריבית מתקצרת
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI כותב ללקוחות הבית כי ללא שינוי במדיניות הממשלתית, שינוי שיכלול ריסון תקציבי ושינוי במצב הגיאו-פוליטי, הרי שהדרך להעלאת ריבית על ידי בנק ישראל מתקצרת, וזאת בניגוד לנעשה בעולם שם החל תהליך הורדת הריבית.
"במבט להחלטת הריבית הקרובה בארה"ב, מלבד תמונת המאקרו הטובה יחסית וסביבת האינפלציה הבסיסית הגבוהה והדביקה, גם הסמיכות לבחירות אינה תומכת בהפחתת ריבית חדה של 50 נ"ב, וה-Fed צפוי להסתפק להערכתנו בהפחתה של 25 נ"ב בהחלטה הקרובה" כותב גוזלן.
"במקביל ה-Fed צפוי לאותת כי תוואי הפחתת הריבית בהמשך יהיה בהתאם לנתונים, אך במידה ותהיה הידרדרות מהירה בשוק העבודה הקצב והמינון של הפחתות הריבית יגדלו. מעבר להחלטה הקרובה, אנו מעריכים כי מדיניות ה-Fed צפויה לכוון להפחתת עוצמת הריסון המוניטרי, כלומר להתאמה כלפי מטה של סביבת הריבית הריאלית בכדי שלא ליצר מדיניות מרסנת מדיי.
"ה-ECB הפחית בשבוע שעבר את הריבית בהתאם לצפי ב-25 נ"ב ל-3.5%. הטון שעלה מההודעה וממסיבת העיתונאים היה זהה להחלטה הקודמת, וזאת על רקע שינויים קלים בלבד בתחזיות הצמיחה והאינפלציה. במבט קדימה, ניראה כי לשם הפחתה רצופה (כלומר לא שמירה על הקצב הנוכחי הרבעוני) תידרש הפתעה משמעותית באינפלציה כלפי מטה או הידרדרות בתנאים הפיננסים, ולכן בשלב זה הסיכוי לשמירה על קצב הפחתת ריבית רבעוני ניראה גבוה יותר".
באשר להתפתחות של הכלכלה המקומית, כותב גוזלן כי "מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט עלה בשיעור חד של 0.9%, גבוה מהערכת הקונצנזוס (0.5%). העלייה במדד אוגוסט הייתה רוחבית, ומעבר להשפעות עונתיות שיקפה את ההשפעות השליליות המתמשכות של המלחמה על צד ההיצע, ובלטה בעיקר בעלייה חדה במחירי הטיסות ובמחירי הירקות.
"המדדים השונים לבחינת האינפלציה הבסיסית מצביעים אף הם על עלייה בסביבת האינפלציה לעבר הגבול העליון של היעד ובחינת מומנטום האינפלציה משקף האצה ניכרת בחודשים האחרונים.
"להערכתנו קצב האינפלציה בשנה הקרובה ימשיך לנוע מעל לגבול העליון של היעד, ואנו מצפים לעלייה של 3.2% בשנה הקרובה. מלבד תרומת עליית השכר, תחזית זו נשענת על המדיניות הפיסקאלית המרחיבה, מגבלות ההיצע והעלאת המיסים העקיפים.
"במצב עולם נורמאלי תמהיל הנתונים הנוכחי היה מעלה סימן שאלה לגבי עיתוי העלאת הריבית, שכן סביבת האינפלציה נמצאת ברובה סמוך או מעל לגבול העליון של היעד. למרות זאת, הרף להעלאת ריבית גבוה יותר וזאת על רקע המצב הגיאו-פוליטי, סביבת הצמיחה המתונה והמעבר להפחתות ריבית בארה"ב ובגוש היורו, ולכן בשלב זה אנו עדיין מעריכים כי צפויה יציבות ממושכת בריבית.
"עם זאת, אם תימשך העלייה המהירה באינפלציה מעבר לצפי, בנק ישראל לא יוכל מנגד למשך תקופה ארוכה שכן הדבר עלול להוביל לעלייה בציפיות לאינפלציה ולסבך עוד יותר את החזרת האינפלציה אל היעד.
"במידה והממשלה תבין את הסיטואציה ותחזור להתנהלות אחראית ולמשמעת פיסקאלית, היא תקל על הבנק ותמנע ממנו את הצורך להגביר את מידת הריסון המוניטארי, אך במידה והמדיניות הפיסקאלית תמשיך להיות מרחיבה מאוד, ולא יירשם שיפור במצב הגיאו-פוליטי וירידה בפרמיית הסיכון של המשק, הדרך להעלאת ריבית תתקצר" מסיים גוזלן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה