השוק

מיטב: מיתון בארה"ב יקשה על בנק ישראל להוריד ריבית

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב כותב בסקירה השבועית שלו שהעצם הצגת עקרונות התקציב על ידי שר האוצר, זה דבר חיובי אבל המבחן האמיתי יהיה בשלב הביצוע כשקשה לראות את הגירעון מתכנס ללא סיום המלחמה לפני 2025
ניצן כהן | 
אלכס זבז'ינסקי (צילום רמי זרנגר, shutterstock)
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב כותב בסקירה השבועית שלו ללקוחות 'הבית' כי עצם הצגת תקציב המדינה בשבוע שעבר על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוא דבר חיובי אבל המבחן המשמעותי יותר יהיה מבחן הביצוע כשללא סיום המלחמה עוד לפני 2025, יהיה קשה לראות את הממשלה מתכנסת לגירעון המתוכנן וסוגרת אותו גם בעלויות סבירות.
"שר האוצר הודיע על קידום התקציב ל-2025 עם גירעון של כ-4% תוך נקיטת צעדי התאמה בהיקף של 35-40 מיליארד שקל. זה מהלך חיובי לכלכלה ולשווקים במידה וייצא לפועל. ללא התקדמות לאישור תקציב אחראי, במיוחד כשלא רואים סיום המלחמה באופק, הממשלה עלולה לחוות קושי לממן את הגירעון בעלויות סבירות. התקציב מתבסס על התחזית המעודכנת של משרד האוצר לצמיחה של 4.4% בשנת 2025. ספק שללא סיום המלחמה ניתן יהיה להגיע להאצה בצמיחה ב-2025 עם תקציב מרוסן" כותב זבז'ינסקי.
באשר לחשיפה המט"חית של המשקיעים המוסדיים (כלומר הוצאת הכספים מישראל לחו"ל) כותב זבז'ינסקי כי "חשיפת נטו למט"ח של קופות גמל והשתלמות טיפסה ביוני כמעט ל-28%. בקרנות הפנסיה החדשות ובפוליסות המשתתפות היא עלתה לרמות של כ-23%-24%. הגידול בחשיפה מתרחש תוך עלייה בחשיפה לנכסים במט"ח וירידה בהגנות מטבע. סך החשיפה לנכסים זרים, שכוללת חשיפה באמצעות הנגזרים, כבר הגיעה בקופות גמל והשתלמות לכ-55%, בעיקר בזכות הגידול בחשיפה באמצעות הנגזרים.
"ככל שחשיפת נטו למט"ח גדולה יותר המוסדיים צריכים למכור/לקנות יותר מט"ח בתגובה לשינויים בשווקים בחו"ל כדי לשמור על גובה החשיפה. אולם, מחזורי המסחר במט"ח בישראל לא גדלים באותה המהירות. לכן, היחס בין סך חשיפת נטו למט"ח של המוסדיים למחזור מסחר יומי בשוק המט"ח בישראל נמצא במגמת עלייה וכעת הוא קרוב לשיא של כל הזמנים.
"כתוצאה מכך, ההשפעה של שינוי זהה בשווקים בחו"ל על שע"ח של השקל הולכת וגדלה. אם לפני 5 שנים על כל שינוי ב-1% ב-S&P500 שע"ח של השקל היה משתנה בכ-0.1%-0.2%, היום ההשפעה מתקרבת כבר ל-0.5%.
"להתחזקות הקשר בין השווקים בחו"ל לבין שע"ח של השקל, בעקבות העלייה בחשיפת המוסדיים למט"ח, יש מספר השלכות: מכיוון ששוקי המניות בעולם בדרך כלל עולים, לאורך זמן צפוי להיות לחץ תמידי ומתגבר להתחזקות השקל. כתוצאה מזה, נוצר לחץ קבוע להורדת האינפלציה בישראל, מה שאמור להקטין את הפרמיה האינפלציונית הגלומה בשוק האג"ח המקומי.
"תיק מוסדי מקבל הגנה "טבעית" מפני ירידות בשווקים בחו"ל באמצעות פיחות השקל. לאור ההערכה שלנו לסיכון יחסית גבוה לירידות במניות בחו"ל בשנה הקרובה, פיחות השקל עשוי לחזק לחצי האינפלציה ולמנוע הורדת ריבית דווקא בכלכלה שנחלשת בהשפעת הכוחות הפנימיים והשלכות המיתון או האטה בכלכלה האמריקאית.כמובן, שיתכן וסיום המלחמה בישראל יגרום להתחזקות המהירה של השקל בעקבות רצון המשקיעים להקטין חשיפה למט"ח.
"שורה תחתונה: השפעת השווקים בחו"ל על שע"ח של השקל מתחזקת. מיתון אפשרי בארה"ב יוביל לפיחות ויקשה על בנק ישראל להגיב אליו באמצעות הורדת הריבית" מסיים זבז'ינסקי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה