השוק

סערת הריבית: "אכזבה ותסכול מהחלטת הנגיד, שר האוצר אינו מתפקד"

על רקע החלטת נגיד בנק ישראל להותיר את הריבית על 4.5%, התגובות במשק לא איחרו להגיע. מטעם חברת אלדר משכנתאות, נמסר: "מדובר במהלך שנועד לתמוך בצמיחה הכלכלית ובתנודתיות השוק". בניגוד לעמדת חברת אלדר משכנתאות, מטעם לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, נמסר: "אכזבה ותסכול מהחלטת הנגיד, שר אוצר אינו מתפקד"
מערכת ice |  9
בצלאל סמוטריץ', אמיר ירון (צילום פלאש 90/ נעם ריבקין פנטון, יונתן זינדל, freepik)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע היום (רביעי) כי הריבית נותרה על 4.5%, זאת בעוד השווקים בישראל מצפים להכרזתו של ירון על הורדת הריבית. "מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ובחודשים האחרונים בפרט, גברו אי הוודאות הגיאופוליטית והשפעותיה על המשק. אלו, לצד אי הוודאות הפיסקלית, משתקפות גם בפערי התשואות הגבוהים בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ארה"ב ובמרווחי ה-CDS שקרובים לרמות שיא", כך צוין בהודעה הרשמית של בנק ישראל
בעקבות החלטתו של נגיד בנק ישראל להותיר את שיעור הריבית על 4.5%, פורסמה תגובתו של נדב פסנדי, מנכ"ל אלדר משכנתאות. לדבריו, החלטתו של נגיד בנק ישראל הייתה צפויה, זאת בשל האינפלציה והאי היציבות הגיאו פוליטית הנרשמת בעקבות המלחמה.
"בנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5%, כצפוי, לנוכח האינפלציה והאי-יציבות הגיאופוליטית בעקבות המלחמה. בעוד שבשווקים הגלובליים נרשמת דווקא נטייה להורדת ריבית, בישראל הוחלט לשמור על יציבות לנוכח האתגרים הכלכליים והביטחוניים.
בחודש שעבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 9.07 מיליארד שקל והמשכנתא הממוצעת שנקלחה הגיעה לרמה של 1.013 מיליון שקל. כמו כן, 38% מהמשכנתאות שאושרו בחודש יולי נלקחו לרכישות דירה שמחירן גבוה מ-3 מיליון שקל , מה שמעיד כי שוק הנדל"ן נמצא במגמת התאוששות וממשיך לטפס. 
יחד עם זאת, לאחרונה התווספו שיקולים המונעים הורדת ריבית, כמו האינפלציה הגואה שעלתה ל-3.2% וקצב עליית המחירים בשוק הנדל"ן שממשיך להתגבר. ההחלטה של הנגיד להשאיר את אחוז הריבית משקפת גישה זהירה - מדובר במהלך שנועד לתמוך בצמיחה הכלכלית ובתנודתיות השוק.
הערכתי היא כי לנוכח האינפלציה הגבוהה והסיכונים הגיאופוליטיים הרבים, ריבית בנק ישראל תישאר ברמתה הנוכחית עד סוף 2024, וכי הפחתת ריבית תתממש במהלך הרבעון הראשון של 2025, לקראת רבעון שני, כמובן בהנחה שהמצב הגיאופוליטי בישראל ישתפר או לכל הפחות לא תחול החמרה משמעותית".
גם לטענתו של דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, החלטתו של נגיד בנק ישראל מובנת לאור המצב הביטחוני המורכב. "החלטת נגיד בנק ישראל להשאיר את הריבית על רמה של 4.5% מובנת לאור המדדים האחרונים והעליה בקצב האינפלציה השנתי, אשר פרץ את המסגרת שהגדיר בנק ישראל. פריצת קצב האינפלציה קשור להתנהלות הפיסקלית הלא אחראית של הממשלה והיא גורמת נזק רב לכלכלה הישראלית ולעסקים בכלל. 
השארת הריבית על כנה לא תשפיע באופן מהותי על הביקוש לדירות ועל שוק המגורים, שנמצא ממילא בתהליך התאוששות מואץ ומעוגן בביקושים גבוהים, הן מצד הרוכשים והן מצד המשקיעים אשר חזרו לאחרונה לשוק. מתחילת השנה, שוק המגורים התאושש יפה למרות המלחמה, וניתן לראות רכישות מוגברות מצד משקיעים, זוגות צעירים ומשפרי דיור. אנחנו מעריכים שהמגמה הזו תמשיך ותתחזק במהלך השנה״, כך ציין אוהב ציון.
יקי אברמוב, מנהל התחום המקצועי של חברת מאני, רשת יועצי המשכנתאות הגדולה בישראל, התייחס להחלטת נגיד בנק ישראל על  הריבית: "טוב עשה הנגיד, בנסיבות המיוחדות הקיימות, שהשאיר את הריבית ללא שינוי על 4.50%".
לדבריו, "ברור שהנגיד מבין שהוא לא יכול להתעלם מכך שהאינפלציה נמצאת מעל היעד, מהמשך המלחמה ומאי הוודאות בתקציב המדינה ולכן קיבל החלטה אחראית שיהיו בוודאי שיראו אותה כפחות פופולארית. מנגד בניתוח הפרמטרים השונים, במידה ולא יהיו דברים קיצונים ולא צפויים, אני צופה ירידת ריבית מהירה יותר בשנה הקרובה והגעה לריבית של 4.00%.
זאת לנוכח הירידה בשיעור האבטלה בכ-1.2% המהווה נתון מעודד בפני עצמו. בנוסף לכך אירופה חוותה שיפור כלכלי זמני בעקבות האולימפיאדה בצרפת ובארה"ב צפויה הפחתת ריבית בספטמבר לראשונה מאז 2020, לכן יש סיכוי לא מבוטל כי כל הפרמטרים יחד ישפיעו גם עלינו בצורה משמעותית".
עו״ד רועי כהן נשיא להב, הפועל בלשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, הגיב אף הוא להחלטת נגיד בנק ישראל ומסר:  ״כמו כל עצמאי וכל בעל עסק בישראל אני חש תסכול ואכזבה גדולה מהחלטת הנגיד להשאיר את גובה הריבית הגבוהה במשק ולא להפחיתה למרות המגמה ההפוכה בארה״ב, אך הסיבה נעוצה בהתנהלות כושלת של הממשלה ובראש ובראשונה של שר האוצר שמוביל התנהלות שלא רואה את המציאות הכלכלית בשטח ועוצמת עיניה לנגד עליית הגירעון ונתוני הצמיחה השלילית במשק ולא נוקטת בשום צעד לטיפול בגרעון ואף מחליטה להגדילו ללא מקור תקציבי.
אני מצר על כך שיש למדינת ישראל שר אוצר שאינו מתפקד, שר אוצר שעסוק בענייני ביטחון ולא בענייני כלכלה. העובדה שהריבית במשק נשארה על כנה מצביעה על כך שנגיד בנק ישראל הוא המבוגר האחראי. הוא רואה את המשך האינפלציה כאיום משמעותי על הכלכלה ואת הורדת הדירוג אשראי כאיתות על המצב הקשה במשק והחששות מאיתנות המגזר העסקי, הנגיד מעדיף להשאיר את המדיניות המוניטרית נוקשה. זה מעיד על חששות לגבי היציבות הכלכלית המקשה על יכולת השיקום של העסקים הקטנים והבינוניים. 
הפגיעה במשק בשל קיבוע הריבית כפי שהוא. גורר גל של פגיעות ישירות ונזקים בעסקים הקטנים והבינוניים אשר באים לידי ביטוי בכך:  ש עלויות המימון מתייקרות,  עלויות הריבית על הלוואות, אשראי וחשבונות חח"ד עולים, מה שמגדיל את ההוצאות התפעוליות של העסקים. זה מקשה על העסקים לקבל מימון זול לצורך השקעות, פיתוח או הרחבת הפעילות. 
בנוסף, הכנסות נפגעות: הריבית הגבוהה מקשה על הצרכנים להוציא כסף ולצרוך, מה שמקטין את המכירות והפדיון של העסקים. הצמצום בצריכה הופך את הסביבה העסקית קשה יותר עבור העסקים. הרווחיות נפגעת, העליות בהוצאות לא מאפשרות לצרכנים ולעסקים להתייצב כלכלית.  זה פוגע ביכולת של העסקים לשמור על רווחיות. יכולת ההשקעה והפיתוח נפגעת:  העלויות הגבוהות של המימון מקשות על יכולת ההשקעה של העסקים בפיתוח, מכונות, טכנולוגיה, שיווק  וכד'. זה פוגע ביכולת של העסקים להתחדש ולהיות תחרותיים".
רוני מזרחי, יו"ר ובעלים קבוצת מזרחי ובניו: "בניגוד גמור לדברי נגיד בנק ישראל, דווקא מדיניות הריבית שלו היא זו שמתדלקת הן את שוק הדיור, הן את שוק המשכנתאות והן את האינפלציה. הריבית הגבוהה גם גורמת לחוסר וודאות בשוק, גם מעלה את יוקר המחיה וגם מרסנת את הפעילות. רק הורדה משמעותית של הריבית בשני אחוזים לפחות תשנה את התמונה".
צאלה רוזנבלום עמור, מנכ"לית קבוצת מ. אביב: "הריבית הגבוהה מקשה מאוד הן על יזמים שנאלצים לשלם עלות מימון גבוהה מאוד לפרויקטים ובד בבד גורמת לנוטלי משכנתאות להחזרים חודשיים שרבים מהם אינם מסוגלים לעמוד בהם ולכן היא הפכה להיות חרב פיפיות והנזק שלה גבוה בעשרות מונים מיתרונותיה".
עו"ד יריב גוטמן, מתמחה בנדל"ן ומקרקעין: "לצערי הרב ממשלת ישראל ונגיד בנק ישראל, מתנהלים כאילו היו שתי מדינות נפרדות. הממשלה, מחד, הזניחה לחלוטין את הטיפול בחוליי ענף הנדל"ן, כולל העדר גיוס עובדים לאתרי הבנייה, העדר קיצור הליכי רישוי והיתרים והעדר סיוע לחיילים שנטלו חלק במלחמה. הנגיד, מאידך, נראה מנותק ממה שקורה כאן והולך כמו טייס אוטומטי אחר עמיתיו שמעבר לים".
אמיר רוזנבלום, יועץ ניהול ואחזקת מבנים ונכסי משקיעים ובעלי עידן ש.נ.י: "חבל שהנגיד, שכוונותיו אולי טובות, אינו לוקח בחשבון את האינטרס שלנו בעת הזאת להפוך את שוק הדיור לקטר המוביל של כלכלת ישראל ולייצר תמריצים למשקיעים מהארץ ומחו"ל. ברור כי לשם כך גם על ממשלת ישראל לשתף פעולה ולייצר תמריצים למשקיעים, זאת כאמור בשיתוף פעולה מלא עם הנגיד".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    באיזה סרט אתם חיים שהוא יוריד את הריבית?
    שי 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המדינה בבור כלכלי יש אי וודאות בגלל המצב הביטחוני. המזל שהאינפלציה לא משתוללת.
    סגור
  • 7.
    הנגיד צריך להעלות ריבית!
    זהב 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המוסדיים קונים שקלים על פי החוק.. מצילים לירון את הג'וב בכסף שלי. במקום למכור דולרים של בנק ישראל. מה המוסדיים יעשו עם השקל?! שאני אבין?!
    סגור
  • 6.
    נגיד חלש
    עזרא 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 5
    הנגיד הזה חלש אפילו ילד בגן יכול להיות יותר טוב ממנו.הוא קוף שושה בדיוק מה שהנגיד האמרקאי.כשיורדו את הרבית בארצות הברית הוא יוריד אצלנו כמו חתלתול
    סגור
  • 5.
    למה סמוטריץ לא מתפקד
    א 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סמוטריץ לא מתפקד כי מה מבין חמור במרק פירות
    סגור
  • 4.
    חבל שלא העלה את הריבית
    אורי 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    4 0
    המחירים רק עולים . יש אינפלציה מטורפת. היה צריך לעלות ריבית כדי לצנן קצת את עליית מחירים.
    סגור
  • 3.
    הגיע הזמן לפיטורים
    מק 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 5
    מה עוד צריך לקרות פה על מנת שיפטרו את הנגיד הכושל בעולם.מה עוד צריך לקרות על מנת לפטר את שר האוצר הגרוע בעולם .הרגתם אותנו כבר אין טעם ללכת לעבוד .עובדים קורעים את התחת אבל השקל נחלש ברמה מטורפת .צריך לחסום את הרחובות למשוך את הכלובים האלה מהעניבה ולזרוק אותם
    סגור
  • 2.
    צודק הנגיד בהחלט בהשאיר את הריבית על כנה ולא להוריד
    בנקאי 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שהאוצר והממשלה יראו וינתבו דרך כלכלית יציבה אז בבוא היום הנגיד יוריד את הריבית..
    סגור
  • 1.
    הבעיה הכי גדולה של המשק זו בועת נדלן המטורפת
    כלכלן 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רצוי מאד שהמדינה תתחיל לדאוג לבנייה מאסיבית של יח"ד
    סגור
  • אין פועילם ולא הביאו פועלים (ל"ת)
    די 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור