השוק

יוליוס בר: כך שוק הנפט רושם תנודות קיצוניות בגלל ישראל ואירן

סקירת בנק ניהול העושר יוליוס בר: שוק הנפט עצבני עם עליות וירידות חדות, האג"ח של ממשלת יפן מתחמם ומה קורה בסין? | כל הפרטים
מערכת ice | 
יוליוס בר (צילום shutterstock)
שורה של בכירים בבנק ניהול העושר יוליוס בר, ערכו היום (רביעי), סקירה כלכלית בנוגע להתפתחויות בסין הרושמת ביקושים נמוכים להלוואות כשמשקי הבית והחברות מעדיפים להחזיר חובות; ביפן, בה הבנק המרכזי הפחית את רכישות האג"ח הממשלתיות שלו; וכן בנוגע למגמות בשוק הנפט הלא שקט. 
אג"ח יפן: המוסדות הפיננסיים מתחממים לאג"ח ממשלת יפן (JGB) בעקבות צמצום הרכישות של הבנק המרכזי
עקום התשואות של אג"ח ממשלת יפן (JGB) הפך תלול יותר באופן משמעותי לאחרונה, מה שמשך את תשומת הלב של משקיעים לטווח ארוך, כמו חברות ביטוח חיים ובנקים יפניים, שבעבר השקיעו בעיקר בחו"ל. כיום, כיוון הזרימה הפך לפחות חד-כיווני, בשל תשואות שליליות לאחר גידור מלא. זה הופך לאתגר גדול יותר בגלל הצורך לאזן בין סיכון, תשואות ועלויות גידור מט"ח. סביר להניח שחברות הביטוח על החיים יהיו הראשונות להגביר את רכישותיהן בחודשים הקרובים, ואחריהן יגיעו הבנקים היפניים, בשל התאמה טובה יותר בין הנכסים וההתחייבויות, היעדר צורך בסימון לפי שוק, ומשום שאג"ח ממשלת יפן נושאות משקל סיכון אפסי.
בעוד שהעלאת הריבית האחרונה הייתה זעזוע עבור המניות היפניות, תוכנית הבנק המרכזי של יפן (BoJ) להפחית את רכישות אג"ח ממשלת יפן החודשיות בחצי, התבררה כיותר מתונה ומנוהלת היטב עבור השוק הזה. הקצב הברור וההדרגתי של צמצום הרכישות תומך בתשואות האג"ח לטווח ארוך. אפילו עם העלאת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי, הפער בריבית בין יפן לארה"ב נותר רחב ועומד על 5.25%. עם עליית התשואה על אג"ח ממשלת יפן ל-30 שנה, יש הטוענים כי זרמי החזרה של הון כבר החלו.
יש לציין את המכירות החזקות מצד המוסדות הפיננסיים ביולי, לאחר נתוני מדד המחירים לצרכן (CPI) החלשים בארה"ב ותקשורת יונית מצד הפדרל ריזרב (Fed) ביוני, שהובילו לירידת תשואות גלובליות. מאחר שהפגישה של הבנק המרכזי התקיימה ביום האחרון של יולי, המכירות החזקות ביוני וביולי נבעו בעיקר מלקיחת רווחים על ידי הבנקים. הרכישות נטו של אג"ח זרות על ידי משקיעים יפניים עלו שוב לאחרונה בין ה-28 ביולי ל-3 באוגוסט, בציפייה להפחתות ריבית מצד הפד בספטמבר.
כיום, כיוון הזרימה הפך לפחות חד-כיווני, עקב תשואות שליליות לאחר גידור מלא בהשקעות בחו"ל. עלות חוזה פורוורד לשלושה חודשים על צמד דולר-יין עומדת כיום על כ-5%. למרות שהמשקיעים יכולים עדיין לרכוש אג"ח אלו ללא גידור, המהלך הופך מורכב יותר בשל דרישות יציבות גבוהות יותר ביחס לסיכוני מט"ח ואשראי, בהשוואה לרכישת אג"ח ממשלת יפן (JGBs).
למעשה, עבור חברות הביטוח על החיים ביפן, רכישת אג"ח ממשלת יפן מספקת יתרון משמעותי מבחינת התאמה בין הנכסים וההתחייבויות. חברות הביטוח הללו אף הפחיתו את שיעורי הגידור של ניירות הערך הזרים שלהן כדי לפצות על תנודות מט"ח, נכון למרץ 2024 בהשוואה לשנה קודמת. עם עליית התשואות של אג"ח ממשלת יפן ל-30 שנה מעל 2%, הן גם מגבירות את רכישותיהן של אג"ח אלו.
לפי דיווחים של בלומברג, חברות כמו דאי-איצ'י לייף, טאיו לייף ודאידו לייף, הגדילו את ההשקעות שלהן הן במניות מקומיות והן באג"ח מקומיות. אנליסט בתעשייה ציין כי חברות הביטוח על החיים ביפן החלו להקטין את החשיפה שלהן לאג"ח זרות ב-220 נקודות בסיס ל-12.1% בממוצע נכון למרץ 2024. הוא גם מעריך שהרכישות נטו של אג"ח ממשלת יפן על ידי חברות הביטוח על החיים היפניות עשויות לעלות ל-4 טריליון ין השנה ול-5 טריליון ין בשנת 2025.
למעשה, לאחר הביקוש החלש ביולי, מכרז שנערך בשבוע שעבר סוף סוף ראה ביקוש טוב לאג"ח ממשלת יפן ל-30 שנה. כך נכתב על ידי מגדלנה טאו, אנליסטית אסיה בבנק ניהול העושר "יוליוס בר".

שוק הנפט דילג השנה על חופשת הקיץ שלו
המחירים זינקו וירדו בחדות בשבועות האחרונים, מה שמשאיר את הרושם של שוק עצבני. התמונה הכוללת נותרה ללא שינוי מהותי. מגמות היסוד מספקות מעט כיוון למחירים, מה שמאפשר לרגשות השוק לתפוס את ההובלה. התנודות בין מצב רוח שורי לדובי ממשיכות להיות המניע המרכזי של המחירים, ונראה כי מחזורי התנודות הללו מתקצרים בכל תנודה.
לפי הנתונים העדכניים, קרנות גידור הצטברו בצד השורט של שוק החוזים העתידיים, אך נראה שהמגמה החד-כיוונית הזו התפוגגה במידת מה, כפי שמעידה העלייה האחרונה במחירי הנפט. מצב הרוח בשוק תמיד דורש נרטיב.
הביקוש החלש מסין הסביר את הירידות במחירים, בעוד שהחששות הגיאופוליטיים סביב ישראל ואירן מסבירים את העליות האחרונות. עם זאת, שני הגורמים הללו כבר מתקיימים זמן מה במקביל. אף שהגיאופוליטיקה נותרת גורם בלתי צפוי, והסיכון להיצע עשוי להיות מוגזם במידה מסוימת כיום, המגמות היסודיות נראות מרוככות במבט לשנה הבאה.
התחזיות לצמיחה בביקוש העולמי לנפט עדיין מפוזרות. אנחנו נוטים לעמדת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, הנמצאת בקצה התחתון של התחזיות, ורואים את צמיחת הביקוש לנפט יורדת לכיוון של מתחת למיליון חביות ליום, או כ-1%.
הביקוש לנפט בסין נראה חלש, כשאפקט זעזוע האנרגיה של השנים האחרונות מתפוגג, חלקים מהכלכלה נאבקים, ומעבר האנרגיה צובר תאוצה. הביקוש לדלק נמצא כנראה בשיאו, ככל שמספר כלי הרכב החשמליים גדל, המעבר למשאיות המונעות בגז טבעי מצמצם את השימוש בדיזל, וזמינות חומרי גלם פטרוכימיים זולים המבוססים על גז טבעי מוסיפה ללחץ על הביקוש הכולל לנפט.
באופן כללי, אנו רואים שוק נפט המסופק היטב, עם קיפאון ברור בביקוש בעולם המערבי ובסין, והמשך גידול בייצור באמריקות. לקראת 2025, היצע הנפט צפוי לגדול והרוחות הנגדיות היסודיות צפויות להתחזק, מה שידחוף את המחירים לכיוון התחתון של טווח המסחר האחרון. אנו נשארים זהירים כלפי הנפט כל עוד המחירים נשארים בטווח של 80 דולר לחבית. כך נכתב על ידי נורברט רוקר, ראש כלכלה ומחקר הדור הבא בבנק ניהול העושר "יוליוס בר".
סין: נתוני האשראי ליולי מדגישים את הביקוש האיטי להלוואות
פעילות האשראי בסין נותרה חלשה ביולי, כאשר ההלוואות הבנקאיות היו נמוכות במיוחד. הן משקי הבית והן החברות נרתעים מלקחת הלוואות ומעדיפים להחזיר את החובות שלהם. הביקוש הנמוך לאשראי מצביע על המשך חולשה בביקוש המקומי ולחצים דפלציוניים מתמשכים בכלכלה הסינית, על רקע תיאבון מצומצם לצריכה או השקעה.
יולי הוא בדרך כלל חודש חלש לפעילות האשראי בסין, אך השנה נרשמה ירידה חדה עוד יותר מאשר בשנים קודמות, מה שהופך אותו לאחד החודשים החלשים ביותר עבור הלוואות בנקאיות חדשות מאז 2009.
ההלוואות לעסקים ולמשקי בית היו חלשות, כאשר הלוואות קצרות טווח נטו הצטמצמו בעקבות החזרי הלוואות מצד משקי בית ועסקים. למרות הקלות מוניטריות ואשראיות, הפעילות נותרת חלשה. משקי בית ממשיכים להימנע מהלוואות נוכח ההאטה המתמשכת בשוק הנדל"ן ואי-הוודאות בתעסוקה ובתחזיות ההכנסה. גם בצד העסקי, התיאבון למינוף ירד, כאשר היקף ההלוואות ארוכות הטווח החדשות הצטמצם בחצי ביולי לעומת השנה הקודמת.
סקר מנהלי הבנק של הבנק המרכזי של סין מצביע על ירידה בביקוש להלוואות עסקיות בתעשיות הייצור והתשתיות, כאשר החברות נוקטות זהירות רבה בהשקעות, למרות התמיכה המתמשכת בפיתוח תעשיות ירוקות ושדרוג תהליכי הייצור. במקביל, לבנקים יש פחות תמריץ להלוות, בעקבות התכווצות מרווחי הריבית נטו וירידה ברווחיות.
הביקוש החלש לאשראי, הן מצד משקי הבית והן מצד העסקים, יחד עם ירידה בתיאבון להלוואות מצד הבנקים, ככל הנראה תרמו להלוואות הבנקאיות החלשות מאוד שנרשמו ביולי. בצד הממשלתי, הנפקת האג"ח, שהייתה איטית בארבעת החודשים הראשונים של השנה, המשיכה להתגבר ביולי, ותרמה לגידול השנתי בזרמי המימון הכוללים בכלכלה הסינית. כך נכתב על ידי סופי אלתרמט, כלכלנית בבנק ניהול העושר "יוליוס בר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה