השוק

הבנקים בישראל בהטבות ענק: הלוואות בכ-8.2 מיליארד שקל נדחו

מתחילת המלחמה ועד לסוף חודש מאי 2024 נדחו על פי מתווה בנק ישראל, על ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי כ-418 אלף הלוואות ואלה משקפות דחיית תשלומים בסכום כולל של כ-8.2 מיליארד שקל.
מערכת ice | 
משכנתא בישראל (צילום אביב גוטליב, shutterstock, Magma Images)
בנק ישראל פרסם אמש (ראשון) את סקירת פניות הציבור של הפיקוח על הבנקים לשנים 2023-2022. הטיפול בתלונות ציבור הוא אחד הכלים המרכזיים שעומדים לרשות הפיקוח על הבנקים לחיזוק האמון וההגונות ביחסם של הבנקים כלפי לקוחותיהם, ולצורך אכיפת הציות להוראות הדין בנושאים הצרכניים. 
המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי הסביר: "על רקע המלחמה פעל הפיקוח על הבנקים כבר מתחילת המערכה כדי לוודא שלקוחות המערכת הבנקאית יקבלו שירותים בנקאיים חיוניים, וכי המערכת הבנקאית תמשיך ברציפות תפקודית ותפעל ברגישות מוגברת למתן מענה לצורכי הלקוחות והקשיים שהתמודדו עמם. הצעדים בהן נקט הפיקוח בתקופת המלחמה הם ביטוי להגשמת היעדים המרכזיים של הפיקוח על הבנקים - שמירה על יציבות והוגנות של המערכת הבנקאית תוך מתן הקלות ותמיכה ללקוחות בתקופת חירום".

עם פרוץ המלחמה גיבש הפיקוח על הבנקים פתרונות וכלים לסיוע ללקוחות המערכת הבנקאית בתקופה המאתגרת. הפתרונות שגובשו בפיקוח על הבנקים הותאמו לצרכים השונים שאפיינו את האוכלוסיות השונות: נפגעי המלחמה, משפחות החטופים, משפחות החללים, המפונים, חיילי המילואים  ובעלי העסקים הקטנים, וכן פתרונות לכלל לקוחות המערכת הבנקאית.
הפתרונות כללו: פרסום מתווה מקיף לדחיית הלוואות והקלות באשראי ועמלות, הקמת מוקד חירום פיקוחי למתן מענה טלפוני מהיר לפונים בבקשה לסיוע עקב המלחמה, ביקורים במלונות בהם שהו המפונים ומתן מענה במקום לאוכלוסיית המופנים, שיתופי פעולה עם משרדי ממשלה לשם מיצוי זכויות הלקוחות והגנה עליהם, פעילויות הסברה למשרתי מילואים, סיוע בקידום חקיקה ועוד.
 טיפול אישי בנפגעי המלחמה - הפיקוח פעל למתן מענה אישי לנפגעי המלחמה בעזרתם של אנשי קשר ייעודים בפיקוח ובמערכת הבנקאית בהיבטים הקשורים להגנה מפני שימוש לרעה בחשבונות או פגיעה במצב החשבון בהיעדר בעליו. ההתגייסות הכוללת של המערכת הבנקאית אפשרה את מתן המענה המהיר, המקצועי והרגיש למשפחות שאיבדו את היקר להם מכל, למשפחות החטופים והנעדרים ולמשפחות המפונים. 
הקמת מוקדי החירום בפיקוח על הבנקים ובתאגידים הבנקאיים - במוקד החירום של הפיקוח על הבנקים התקבלו בחודשים אוקטובר עד דצמבר כ-2,600 פניות על רקע המלחמה. במסגרת הטיפול בפניות דחופות הקשורות במלחמה, וידא הפיקוח כי התאגידים הבנקאיים יקימו  מוקדים ייעודיים לטיפול בלקוחות החווים קושי בשל המלחמה.
דחיית תשלומים - במטרה לסייע ללקוחות עם השלכות פיננסיות של המלחמה פרסם הפיקוח מתווה לדחיית תשלומי הלוואות ומשכנתאות לכלל הציבור. במסגרת המתווה הוגדר "מעגל ראשון" עבור אוכלוסיות שנפגעו באופן ישיר מניזקי המלחמה, להם ניתנו הקלות בריביות על מסגרת האשראי ופטור מעמלות. המתווים הורחבו במהלך המלחמה כך שהורחבה אוכלוסיית המעגל הראשון ופרק הזמן האפשרי לדחיית התשלומים הוארך בהתאם לצורך מספר פעמים.
מתחילת המלחמה ועד לסוף חודש מאי 2024 נדחו על פי מתווה בנק ישראל, על ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי כ-418 אלף הלוואות ואלה משקפות דחיית תשלומים בסכום כולל של כ-8.2 מיליארד שקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה