השוק

בנק דיסקונט: צניחה של כ-15% במחירי הטיסות – זו הסיבה

על פי הסקירה הכלכלית השבועית של מחלקת מאקרו כלכלה בבנק דיסקונט, מדד מאי הפתיע מטה ועלה ב-0.2%, על רקע ירידה חדה במחירי הטיסות. הגירעון בתקציב עלה במאי ל-7.2%, וצפוי להגיע השנה ל-7% תוצר ואף למעלה מכך, לעומת יעד של 6.6% תוצר. בנק דיסקונט: "האינפלציה בשנה הקרובה תושפע להערכתנו משוק עבודה הדוק ואבטלה נמוכה, האצה בסעיף הדיור על רקע הצע דירות יחסית מצומצם לצד עליה בביקושים"

מערכת ice | 
נירה שמיר (צילום רמי זרניגר, Magma Images, shutterstock)
נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט ומחלקת המאקרו כלכלה, מפרסמת את הסקירה הכלכלית השבועית. על פי הדו"ח של בנק דיסקונט, התייחסו המומחים לכלכלת ארה"ב. בניתוח הנרחב, נכתב כי הפד שמר על הריבית ללא שינוי ברמה של 5.25%-5.5% וחברי הפד עדכנו מעלה את תחזיות האינפלציה והריבית ל-2024 ו-2025. 
בנוסף, נכתב: "הפד צופה כי הריבית תרד פעם אחת השנה ל-5.1%, לעומת 4.6% בתחזית הקודמת ממרץ. עם זאת, שמונה מתוך תשעה עשר חברי ועדה צופים שהריבית בסוף השנה תהיה נמוכה יותר ותעמוד על 4.9%, כך שעדיין קיים סיכוי לא מבוטל שהריבית בסוף השנה תעמוד על 4.9%. במקביל, חברי הפד עדכנו מעלה את תחזית הריבית לטווח ארוך מ-2.6% ל-2.8%". 
להערכת כלכלני דיסקונט, עדכון התחזיות כלפי מעלה אינו מצביע על עמדה ניצית של הפד, ובמסיבת העיתונאים התאמץ הנגיד להפחית את חשיבות התחזיות, בין היתר מכיוון שהתחזיות של מרבית חברי הפד לא כללו את נתוני האינפלציה שפורסמו בסמוך להחלטת הריבית והפתיעו מטה.
"הנגיד חזר על המסר לפיו הפד רוצה לראות הוכחות נוספות, מעבר לנתונים שפורסמו עד כה להתמתנות האינפלציה לפני שיוריד את הריבית. אנו מעריכים כי, מגמת הריבית ממשיכה להיות תלויה בעיקר באינפלציה והמשך מגמת ההתמתנות יוביל להפחתת ריבית מהירה מתחזית הפד, והריבית תרד פעמיים השנה וארבע פעמים ב-2025, ל-4.9% ו-3.9%, בהתאמה", כך נמסר מטעם כלכלני דיסקונט. 
בנוסף, בחנו כלכלני דיסקונט את נתוני האינפלציה של חודש מאי. לטענתם, הנתונים הפתיעו והצביעו על התמתנות, מדד הליבה עלה ב-0.2%, קצב שתואם את יעד האינפלציה בארה"ב (2%). האינפלציה ואינפלציית הליבה התמתנו ל-3.3% ו-3.4%, בהתאמה.
"הירידה באינפלציה נתמכה בירידה במחירי השירותים. במקביל, גם מדד המחירים ליצרן הפתיע מטה, והשילוב של הנתונים תומך בתחזיות כי מדד הוצאות הצרכנים למאי, המדד אליו מתייחס הפד, יהיה נמוך. עם זאת, חלק משמעותי מהירידה במדד נובע מירידה בסעיפים תנודתיים, ולכן מוקדם להספיד את האינפלציה", כך נכתב על ידי כלכלני הבנק.
לצד זאת, בחנו המומחים את כלכלת ישראל. בניתוח שנעשה, נכתב: "לאחר שלושה מדדים שהפתיעו כלפי מעלה, מדד מאי מפתיע בחדות מטה, ועולה ב-0.2% לעומת 0.5% - 0.6% התמחור בשוק וקונצנזוס האנליסטים. קצב האינפלציה השנתי נותר יציב ברמה של 2.8%, ואינפלציית הליבה (האינפלציה בניכוי אנרגיה, פירות וירקות) יורדת מ-2.4% ל-2.2%". 
הפער, רובו ככולו, מוסבר על ידי סעיף התחבורה, עם ירידה של כ-15% במחירי הטיסות, לאחר עליות חדות בחודשים הקודמים. כך, באופן מפתיע ביותר, בהשוואה למאי 2023 - מדווח על ירידה של 7.5% במחירי הטיסות (כ-8.5% במונחי דולר). 
מנגד, חלה עלייה של כ-10% במחירי הפירות, כ-5% במחירי מלונות ובתי הארחה, ומחירי הדלק וכך גם מחירי ההלבשה עלו בכ-2%-2.5% (אם כי בהשוואה למאי 2023 ירדו מחירי ההלבשה בכ-4%).
באשר לסעיף הדיור, מחירי השכירות בחוזים מתחדשים עולים ב-0.4%, ובקצב שנתי מתון יחסית של 1.9%. עם זאת, בדירות בהן הייתה תחלופה של שוכרים עלו המחירים ב-3.7%. 
כלכלני דיסקונט בחנו את ערכה של האינפלציה ובעקבות כך ציינו: "האינפלציה בשנה הקרובה תושפע להערכתנו משוק עבודה הדוק ואבטלה נמוכה, האצה בסעיף הדיור על רקע הצע דירות יחסית מצומצם לצד עלייה בביקושים, לרבות של המפונים לדירות להשכרה, ובנוסף, עליית מחירי הדירות שצפויה לחלחל למחירי השכירות".
עוד ציינו כלכלני הבנק, כי להערכתם תתקיים עלייה מחודשת במחירי הטיסות ועלייה במחירי המכוניות. "אנו מעריכים שתחול האצה באינפלציה ל-3.4% בסוף השנה ו-3.1% שנה קדימה".
עוד נכתב: "הגירעון בתקציב ממשיך לגדול גם בחודש מאי, על רקע עליה חדה בהוצאות, ובמקביל ההכנסות ממיסים ממשיכות לעלות. כך, נרשם במאי גירעון של 10 מיליארד שקל, ו- 47.6 מיליארד שקל מתחילת השנה. ב- 12 החודשים האחרונים נרשם גירעון מצטבר של כ-138 מיליארד, המהווים 7.2% תוצר לעומת 7% בחודש אפריל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה