השוק

פרשת סלייס: הקופות המסלוליות יוצעו למכירה? הלקוחות ממתינים להכרעה

המנהל המיוחד אפי סנדרוב מתכוון להציע את הקופות בהליך תחרותי, בכפוף לאישור בית המשפט. העדיפות ככל הנראה תינתן לגוף שעוסק בתחום, שיתפעל לאחר המכירה את הניוד או הפדיונות. התמורה שתתקבל ממכירת הקופות, המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בודדים, תשמש כהשלמה לכספים שחסרים בקופות הגמל האישיות
מערכת ice | 
תרומה (צילום freepik)
המנהל המיוחד שמונה לחברת סלייס, אפי סנדרוב, נמצא לקראת סיום הבדיקות בקופות הגמל הרגילות ובחלק מהקופות בניהול אישי. ככל הנראה סנדרוב מתכוון להציע את הקופות המסלוליות למכירה בחלקים לאחר קבלת אישור לכך מבית המשפט. המכירה תתבצע בהליך תחרותי, כשהעדיפות כנראה תינתן לגוף שכבר עוסק בתחום, שיתפעל לאחר המכירה את הניוד או הפדיונות של החוסכים.
סנדרוב מונה לתפקיד המנהל המיוחד בסוף דצמבר, ובית המשפט אישר את הקפאת הכספים עד מאי, לצורך השלמת הבדיקות שהוא מבצע. הקופות המסלוליות מהוות כ-90 אלף מתוך כ-100 אלף חוסכים בסלייס, שמנהלת קופות בהיקף של 4.2 מיליארד דקל במסלולים שונים. קופות הגמל המנוהלות בסלייס הגיעו להיקף של 1.8 מיליארד שקל.
התמורה שתתקבל ממכירת הקופות, המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בודדים, תוזרם לקופת המנהל המיוחד, ומשם עשויים הכספים לשמש כהשלמה לכספים שחסרים בקופות הגמל האישיות. היקף הנכסים הגדול ביותר בחברה, 2.45 מיליארד שקל, נמצא בקופות ה-IRA, שמאפשרות ללקוחות לנהל את השקעותיהם באופן עצמאי. עיקר הכסף בחברה נוהל בקופות גמל בניהול אישי, והבדיקה לגביהן עוד תיקח זמן רב.
ענף זה צמח בעקבות הזרמת כספים בידי משקיעים, שביקשו להשקיע בקרנות חוץ. כ-80 אלף מלקוחות סלייס הם במסלולי חיסכון לכל ילד. עם זאת, רק מעט מהכסף שהחברה מנהלת נמצא במסלולים האלה - כ-400 מיליון שקל בסך הכל, כשבכל קופה יש בממוצע 5,000 שקל.
 
סלייס נמצאת בשליטת משפחת גולדברג, שבנה אסף גולדברג שימש בה כמנכ"ל. רשות שוק ההון הפקיעה, למעשה, את הבעלות על החברה מידי המשפחה והשותפה שלה משפחת טוקטלי, והיא צפויה למכור את הקופות מכוח סמכותה בחוק. לצד סנדרוב פועלת ועדה מיוחדת, שתפקידה לייעץ לו במילוי תפקידו, וכוללת את יו"ר רשות ניירות ערך בעבר משה טרי, את השופט בדימוס יוסף אלון ואת עו"ד פרופ' לימור עציוני.
לפי הממצאים הראשוניים שפרסם סנדרוב, הכשלים העיקריים הם בקופות הגמל שבניהול אישי. במסמכים שהוגשו לבית המשפט נכתב: "עמיתי קופות גמל בניהול אישי ביצעו השקעה בקרנות חוץ שלפי פרשנותה המשפטית של הרשות אינן אמצעי השקעה כשר בסוג קופות זה. קיים גם חשד לאי-תקינות בניהול הקרנות עצמן". אותרו כשלים בקופות המסלוליות, כמו טעויות בחישובי תשואות. בנוסף, נמצאו מיליוני שקלים בחשבונות פנדינג (חשבונות מעבר) שחלקם היו בחשבונות במשך שנים ולא הועברו לעמיתים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה