השוק

נגיד בנק ישראל: "יש חשיבות כלכלית קריטית לנשיאה בנטל של החרדים"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אומר בראיון ל-ice שיש חשיבות כלכלית קריטית לגיוס של החרדים; ירון אומר עוד כי הורדת דירוג של ישראל על ידי שאר חברות הדירוג היא פחות קריטית מהעובדה שייקח הרבה זמן להחזיר את הדירוג של ישראל
ניצן כהן |  2
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, החליט היום להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%. ירון קיבל החלטה אמיצה למרות הניסיונות של הדרג הפוליטי להעביר אליו מסרים להוריד ריבית. בראיון ל-ice אומר ירון כי יש חשיבות כלכלית קריטית לגיוס החרדים לצבא ולשילוב שלהם בשוק העבודה.

אם אנחנו מסיקים מסקנות ראשונות מהמלחמה זה שישראל צריכה לגלות עצמאות בתהליכי הייצור השונים, זה עומד כמעט בסתירה למאבק ביוקר המחיה
"לגבי נושא יוקר המחיה אנחנו אומרים שצריך להבדיל בין 'יוקר המחיה' לאינפלציה. בנושא יוקר המחיה אני חוזר ואומר שצריך רפורמות משמעותיות שיכללו פתיחת השווקים ליבוא ואם אנחנו מדברים על מחירי הדיור, אנחנו צריכים להגדיל את ההיצע וזה אומר שינויים מבניים בכל שוק הנדל"ן".
אנחנו רואים שתקציב הביטחון הולך להיות גבוה עוד הרבה שנים ויצרני המזון והיבואנים יצטרכו להחזיק מלאים גדולים יותר, זה עלויות שיגולגלו על הלקוח הסופי או שלא יהיו.
"אתה מדבר על נושא שאנחנו מבינים אותו היטב.נושא הרציפות התפעולית של ישראל קשור קשר ישיר לעמידות של ישראל במשברים אז ברור שיש כאן את הצד הביטחוני שכולם מבינים אבל יש כאן גם אספקטים נוספים וכאן המדינה צריכה לחדד את הצרכים כדי להגיע לאופטימום שיאפשר יתירות של ישראל בזמן משבר, רציפות ובעלויות מינימליות.
זה יצור עליות מחירים לאורך כל שדרת ההוצאות של המשפחה הממוצעת. זה עלול ליצור משוואה חדשה של אינפלציה וריבית.
"זה נכון. באופן עקרוני יש שיח בעולם בין הבנקים המרכזיים אבל לא רק, שמדבר על מה קורה ביום שאחרי שהאינפלציה נכנסת לטווח. באיזה עולם נהיה? האם נהיה בריבית שלילית? או שדווקא הנושא של יתירות שרשראות האספקה בעולם, והדה גלובליזציה ונושא הכלכלה הירוקה וכמובן הפריון האם זה יביא אותנו לריביות גבוהות דווקא?
"אז אם נחזור לשאלה הקודמת שלך, ברור שכאן בישראל נצטרך לדאוג ליתירות של הכלכלה שקשורה לרציפות תפעולית וכמובן שיהיו לזה מחירים כלכליים והחוכמה כאן תהיה לראות איך עושים את זה כך שהנטל יהיה מינמלי. אבל תזכור שזה גם יוצר הרבה הזדמנויות".
בוא נדבר רגע על הבנקים. איך אתה רואה את ההתמודדות שלהם עם המצב הביטחוני?
"למערכת הבנקאית יש כאן חשיבות ואנחנו רואים גם במשבר הקורונה וגם במשבר שאנחנו נמצאים בתוכו שהם היו הראשונים להיכנס תחת האלונקה אם זה בהלוואות ומתווים שנועדו להקל על משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים. ולכן אני חושב שחשוב לזכור את החשיבות של המערכת הבנקאית והיציבות שלה".
בוא נתעכב רגע על הפשרה שמוצגת בוועדת הכלכלה על תשלום מס חד פעמי של הבנקים במקום מס מתמשך.
"אני חושב שקודם כל אנחנו צריכים למצוא מקורות לתקציב ולשמור על המסגרת התקציבית. בתוך המיקרו של הדבר הזה אני חושב שמס סקטוריאלי הוא לא אלגנטי בלשון המעטה, וצריך להשיט אותו על כלל המערכת. הפתרון שהם מגיעים אליו הוא טוב יותר ממה שהוצע קודם הסיכון שיהפוך לפרמננטי יותר קטן".
היום התקיים דיון על גיוס חרדים. אני מכיר את העמדה של מחלקת המחקר על שילוב חרדים בעבודה. אבל מה זה אומר על לגייס אותם לצבא?
"ברור שקיימת חשיבות קריטית לשילוב החרדים בכוח העבודה אבל הסוגיה של הגיוס היא סוגיה חברתית ובית המשפט העליון נדרש אליה היום. לסוגיה הזו יש כמובן היבטים כלכליים של השתתפות בנטל ושירות המילואים ואורך השירות הסדיר. בסוף, זו סוגיה ערכית חברתית שצריכה לבוא על פתרונה כשברור שאם יותר אנשים יתגייס ניתן יהיה להקל על המילואים וכמובן על השירות הסדיר ויש לזה משמעויות כלכליות".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    החלטה אמיצה ? (ל"ת)
    מממ 02/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    איכשהו שכח ה״גאון״ שיש כאן גם ערבים. שלא נושאים בנטל.
    מסביר פנים 02/2024/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש שני מיליון מהם. פי 4 מחרדים! והם לא מתנדבים, לא משלמים מיסים, שותפים לפשיעה קשה באחוז ניכר יותר מחלקם באוכלוסייה. תאונות דרכים גם. מתי באמת תייצג ותדרוש שוויון אמיתי?! תאר לך איזו צמיחה נקבל מהם! סינגפור!
    סגור