דיגיטל וטק

מייסד טוויטר נגד טוויטר: השיק מתחרה חדשה

דווקא לאחר שתמך ברכישת טוויטר על ידי אילון מאסק וקרא למשתמשים לתת לו הזדמנות, מייסד טוויטר מוציא כעת רשת חברתית מתחרה. מה מיוחד בה והאם היא תצליח איפה שכל היתר נכשלו?
יאיר מור | 
ג'ק דורסי, מייסד הרשת החברתית טוויטר (צילום pixabay, יוטיוב/ TED)
התחזית לטוויטר: ענני אלטרנטיבות הולכים ומתעבים בשמיים הכחולים ומאיימים להטביע את הציפור הכחולה ולגרום למשתמשיה לנדוד למחוזות רחוקים ושמשיים יותר. ואחרי שסיימנו עם בדיחות ציפורים ושמיים גרועות, נגיד את אותו דבר במלים פשוטות: מתחרה חדשה לטוויטר הושקה בימים האחרונים - אך הפעם מדובר בכזו שיש לה נשק סודי ועוצמתי במיוחד.
למתחרה הזו קוראים Bluesky, או בתרגום חופשי "שמיים כחולים", ומי שהקים אותה הוא מייסד ומנכ"ל טוויטר לשעבר ג'ק דורסי. אבל זה לא הכל - הצוות הוקם במקור כפרויקט בתוך טוויטר, במימון החברה, במאמץ לשדרג את הרשת החברתית תוך שימוש בטכנולוגיות כמו בלוקצ'יין (הבסיס לעולם הקריפטו) כדי לספק מענה לבעיות הרבות שהתעוררו בשנים האחרונות ברשת החברתית השנויה במחלוקת.
כאמור, בימים האחרונים - לפני מעט פחות משבועיים - עלתה האפליקציה של הרשת החברתית החדשה לחנות האפליקציות של אפל, ולפי חברת ניתוח האפליקציות Data.ai (לשעבר App Annie), הורידו אותה בינתיים כ-2,000 איש - מספר שלא נובע מחוסר ביקוש, אלא מהעובדה שהיא פתוחה למוזמנים בלבד. עם זאת, לפי אתר TechCrunch, העלייה שלה לחנות האפליקציות עשויה לרמוז על הרחבה של הבטא לקראת פתיחת הרשת לכולם.
למעשה, בלוסקיי אינה רשת חברתית, אלא תוכנה לבנייה של רשתות חברתיות. היא מאפשרת לכל אחד לפתוח רשת חברתית קהילתית משלו, כאשר כל משתמש יכול לבחור לאיזו רשת כזו להצטרף, ולתקשר עם משתמשים מכל הרשתות החברתיות האחרות המבוססות על אותה תוכנה. 
אם זה נשמע לכם מוכר, אתם לא טועים: הרעיון הזה כבר מיושם מספר שנים על ידי פרוטוקולים כמו דיאספורה (הכושלת לחלוטין, אגב) של מייסד ויקימדיה, ג'ימי וויילס, ובעיקר על ידי מאסטודון, הרשת החברתית המבוזרת שהפכה ללהיט בעקבות השערוריות הרבות שנקשרו בטוויטר בשנים האחרונות, ונכון להיום עדיין מדשדשת עם קצת פחות מ-10 מיליון משתמשים - אם כי בקרוב זה צפוי לעלות דרמטית לאחר שהפלטפורמות Tumblr, Medium ו-Flipboard כבר הודיעו כי תעבורנה להתבסס על אותה תוכנה. למעשה, מפתחי פרוטוקול הקוד הפתוח של מאסטודון, ActivityPub, ומפעילי רשתות חברתיות המבוססות עליו, מתחו ביקורת קשה על המהלך של דורסי לפיתוח פרויקט מקביל ומיותר, לדבריהם. 
הפרוטוקול של בלוסקיי מכונה AT, או Authenticated Transfer ("העברה מאומתת"), ונראה שבדומה למקבילה הוותיקה הוא מיועד לאפשר תאימות בין רשתות חברתיות שונות ויכולת להוריד את המידע האישי מאחת מהן אם מחליטים להעביר את החשבון לאחת אחרת. 
כאמור, כרגע בלוסקיי פתוחה למוזמנים בלבד, ורק לאחר שתיפתח לכולם נוכל לראות האם המעורבות של מייסד טוויטר בפרויקט תגרום ליותר משתמשים לא רק לבדוק אותו כפי שעשו בשנה שעברה עם מאסטודון, אלא גם להישאר בו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה