דיגיטל וטק

האייפון הבא יהיה Made in USA? אפל בהודעה דרמטית

מנכ"ל אפל הודיע לעובדי החברה בפגישה פנימית כי בעתיד הקרוב יעבור חלק מרכזי מייצור מכשירי החברה ממדינות דרום-מזרח אסיה לאדמת ארה"ב

יאיר מור | 
אייפון (צילום pixabay)
אחת הבדיחות העתיקות ביותר אודות האייפון היא שעל אריזות המכשירים נהגה אפל להדפיס בגדול את המשפט "Designed with love in Cupertino", בעוד בכתב קטן יותר על הקופסאות והמכשירים הופיע שוב ושוב המשפט "Made in China". כעת, ייתכן שהאיזון החד-כיווני הזה עומד להשתנות.
לפי דיווח בבלומברג, בחודש שעבר אמר מנכ"ל אפל, טים קוק, לעובדי אפל בגרמניה כי לפחות השבבים של האייפון, אם לא המכשיר עצמו, ייוצרו בקרוב לא בסין, לא בטייוואן ולא באף מדינה אחרת במזרח אסיה – אלא בארה"ב. "כבר החלטנו לרכוש (שבבים) ממפעל באריזונה, והמפעל הזה באריזונה יופעל ב-24, אז יש לנו עוד שנתיים בזה, אולי קצת פחות", הוא אמר, לפי פרוטוקולים של הפגישה שהודלפו לידי כתב בלומברג מארק גורמן.
הפגישה היתה חלק מנסיעה משותפת שערכו קוק, מנהל השירותים אדי קיו ומנהלת משאבי האנוש והחנויות דידרה אובראיין ברחבי אירופה – וכעת ניתן לשער מה היתה מטרתה, זאת, מאחר שבנוסף להתבטאות של קוק בנוגע לשבבים שיגיעו מהמפעל באריזונה הוא הוסיף כי ייתכן שאפל תזמין שבבים גם ממפעלים באירופה. הניסוח בו אמר זאת רמז כי החברה נמצאת במו"מ מול חברות – ולא פחות חשוב מזה, ממשלות – לגבי האפשרות הזו. "60% שיוצאים ממקום כלשהוא זו כנראה לא עמדה אסטרטגית", הוא אמר.
השבבים למכשירי אפל – סדרה A לאייפון וסדרה M למק (הטאבלטים מסדרת אייפון מגיעים כרגע חלקם עם סדה A וחלקם עם M) – מיוצרים על ידי TSMC הטייוואנית, וכרגע גם מגיעים ברובם המוחלט מהמדינה המרוחקת והמאוימת יותר ויותר על ידי סין. כך גם השבבים לרובם המוחלט של המכשירים בעולם. בשנים האחרונות מנסים במערב, ובממשל ביידן במיוחד, לשים סוף לתלות בטייוואן ולעודד חברות לפתוח מפעלי שבבים בארה"ב.
כמובן, עידוד כזה מביא איתו תקציבים – בארה"ב עבר בסוף הקיץ 'חוק CHIPS', שמבטיח מענקים בגובה כולל של מעל 50 מיליארד דולר לחברות שיתרמו לביסוס תעשיית השבבים בארה"ב. יצרניות יקבלו, מן הסתם, את חלק הארי של המענקים – ו-TSMC, אינטל, סמסונג ומיקרון כבר הודיעו כולן על הקמת מפעלי ענק על בסיס ההבטחות הללו – אך גם חברות שתקנינה את השבבים שייוצרו בארה"ב צפויות כנראה לקבל מענקים על תרומתן לתעשייה המקומית. לכן, לאפל יש אינטרס לרכוש את השבבים הללו – ולעודד מדינות אירופיות להעניק לה מענקים מקבילים במקרה שתעודד גם את התעשייה ב'יבשת הישנה'.
מניית TSMC בטייוואן זינקה בכמעט 3% לאחר הדיווח. אף אחת מהחברות לא הסכימה להגיב לדיווח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה