דיגיטל וטק

המכשיר הזה מבטיח טלוויזיה חכמה בכל מקום – האם הוא מקיים?

סמסונג השיקה לאחרונה בישראל את Freestyle, מקרן קרן באיכות גבוהה עם מערכת הפעלה שהופכת אותו לטלוויזיה חכמה עצמאית שאפשר לקחת לכל מקום. לקחנו אותו לסיבוב – והגענו למסקנה מפתיעה
יאיר מור |  3
מקרן Samsung Freestyle (צילום יח"צ)
"איך אתה יכול לחיות ככה?", "מה אתה עושה בבית?", "אתה לא מתחרט?", "בטוח שאתה לא מתחרט?", "לא המצאת את כל זה רק בשביל הכתבה הזו?" – אלו (טוב, חוץ מהאחרונה) שאלות ששמעתי בחודשים האחרונים שוב ושוב, כשסיפרתי לאנשים שמכרתי את הטלוויזיה. לא כדי לקנות טלוויזיה חדשה. זה גם לא שיש לי משהוא נגד טלוויזיה (מלבד העובדה שבאמת אין היום אף ערוץ בישראל שאני ממש רוצה לצפות בו, ואת המנוי לנטפליקס ביטלתי כשהיא הקפיצה פה את המחיר לאחד הגבוהים בעולם). האמת היא שפשוט העדפתי למכור אותה לקראת מעבר דירה מאשר לחטוף התקף לב בנסיעה מהדירה הישנה לחדשה בכל פעם שקפיצה קטנה עלולה לשבור את 55 ה-4קינג (דהיינו פאקינג 4K) אינצ'ים שלי.
לאחר המעבר, התוכנית שלי היתה ברורה: אני לא משתדרג ל-60 אינץ'. גם לא ל-65, או 75. לא. אני רוצה מקרן. כזה שמצד אחד אפשר להעביר בין החדרים, או אפילו לקחת לבתים של חברים, בתיק הרגיל, ומצד שני הוא מסוגל לתת לי תמונה בגודל של איזה מיליון אינץ' – טוב, לא מיליון. אבל מאה, פלוס-מינוס. הדבר הכי חם כרגע בתחום הוא Samsung Freestyle, מקרן קטנטן של ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית. אז ביקשתי מהחברה לקבל אותו לסקירה.
אני רוצה להתחיל בדברים שלא אמורים להיות רלוונטיים למקרנים – עיצוב ותכולת הקופסא – כי הם חיוניים לניסיון להבין למי סמסונג ייעדה את המקרן הזה. המקרן מעוצב באופן שמזכיר מאפרה מפונפנת: מעין "פח" עגול, המוחזק משני צידיו על ידי שתי זרועות שמתחברות לתחתית מתכתית שאותה מניחים על השולחן. המקרן מסתובב על ציר החיבור עם שתי הזרועות, כך שאפשר לשנות את הזווית שלו – מה שעוזר מאוד לכוון אותו לגבהים שונים, החל מקיר נמוך ועד התקרה. למקרן יש שני שקעים – שקע USB-C לחיבור למקור אנרגיה, ושקע Micro-HDMI לחיבור מקור וידאו. בקופסא מגיע המקרן, שלט ההפעלה שלו, כבל חיבור למקור אנרגיה, תקע חשמל, מכסה שקוף-למחצה ותופסן שמצמיד את הכבל לאחת הזרועות.
כל זה אולי לא אומר לכם הרבה, אבל נראה שסמסונג חשבה לעומק על כל אחד מהפרטים הללו: הצורה של המקרן אמורה להפוך אותו לא רק לנעים לעין, אלא גם לנוח מאוד לשימוש ללא צורך בחצובות ומתקני תלייה; חיבור ה-USB-C והכבל הסטנדרטי אמורים לאפשר חיבור שלו לסוללה חיצונית כדי להשתמש בו מחוץ לבית; החיבור השני אמור לאפשר חיבור שלו למחשב; והמכסה השקוף-למחצה אמור לאפשר מצד אחד להגן עליו מאבק ומצד שני לנצל את האור שלו כמין תאורה דקורטיבית צבעונית על ידי פיזור שלה.

תיאוריה מאוד נחמדה. אלא שהיא די רחוקה מהמציאות: הצורה אמנם הופכת אותו לנוח מאוד לשימוש על כל קיר או תקרה; אבל מצד הניידות, העובדה שהוא לא כולל סוללה ודורש סוללה מיוחדת וחזקה במיוחד כדי לפעול בחוץ, כמו גם החוסר בידית, הורסות את כל ההבטחה למקרן נייד; ומצד שני, בבית הכבל שלו קצר מכדי להעמיד אותו במקום אסטרטגי מושלם בסלום או בחדר כדי להקרין על הקיר המרכזי, אלא מחייב להעמיד אותו קרוב לפינה ולהקרין באלכסון – מה שלא מאפשר שימוש בכל גודל התמונה שלו; בנוסף, החיבור למקור מדיה חיצוני שכללה החברה במקרן נדיר מאוד, וקשה למצוא כבל לחיבור של מחשב למקרן.
בנוסף לחיבור הפיזי, אפשר לחבר למקרן גם מקורות מדיה חיצוניים כמו סמארטפון של סמסונג בלבד או מחשב באמצעות חיבור אלחוטי. אלא שזה עובד נורא ואיום: בחיבור לסמארטפון של סמסונג אמנם הווידאו זורם על מי מנוחות, אך בחיבור אלחוטי למחשב יש דיליי עצום, והווידאו מקרטע כמו מסך סלולרי מהעידן שבו התמונה התרעננה רק 10 פעמים בשנייה. המקרן גם מתקשה להתמודד עם הנגינה במקביל של וידאו ומוזיקה ברמקול בלוטות' חיצוני, ויש דיליי עצום בין האודיו לווידאו (בסדר הזה, באופן מוזר).
 
למרבה המזל, לא צריך לחבר לא מחשב ולא סמארטפון כדי להשתמש במקרן הזה: הוא מריץ את מערכת ההפעלה Tizen, המוכרת מהטלוויזיות החכמות של החברה, ותומכת בכל אפליקציית וידאו שאנחנו מכירים – החל מנטפליקס ויוטיוב ועד פרטנר טיוי, סלקום טיוי ואפילו קליק.טיוי החדשה. סרטונים מהאפליקציות המובנות עובדים מעולה – ממש מעולה, למען האמת. ממש תענוג לצפות בהם. פחות תענוג לנווט ביניהם, שכן המעבד של המקרן חלש והממשק עבד לנו ממש לאט יחסית לטלוויזיות.
אבל בליבת העניין, מדובר במקרן לא רע: הוא מקרין באבחנה של FullHD – שזה אמנם לא כמו טלוויזיות מודרניות של 4K, אבל בהחלט מספיק, ושיפור משמעותי לעומת כל המקרנים הקטנים שעדיין נמכרים ומסתפקים ב-480p, שזו איכות מעליבה שאין שום סיבה לשלם עליה ולו שקל אחד ב-2022. הבהירות, לדברי החברה, היא 500 לומנס – אלא שמדובר בבהירות הנורה. בפועל, יוטיוברים שבדקו עם מכשור מתאים מצאו שבהקרנה בגודל סביר הבהירות היא 240 ANSI לומנס – כלומר בהירות בסיסית מאוד, שמספיקה רק לחדר חשוך או לגינה ציבורית שאין סביבה יותר מדי עמודי תאורה בלילה.
 
המקרן יודע להקרין תמיד תמונה ברורה ובצורת מלבן סימטרי, לא חשוב לאיזה כיוון תכוונו אותו. זה לוקח כמה שניות, אבל עובד לא רע וחוסך להיכנס לתפריטים ולתקן את יישור הפינות.
כמו כל מקרן, יש כאן מאוורר כדי לקרר את המנגנון, שמתחמם מאוד בזמן הפעולה – אך הוא לא עושה הרבה רעש, ואפילו הרמקול החלש והבסיסי שבתחתית המקרן מתגבר עליו בקלות רבה.
התענוג הזה עולה בישראל כ-4,000 שקל. האם הוא שווה את זה? כרגע, התשובה שלי היא חד משמעית: לא. יש מקרנים אחרים באיכות דומה תמורת הרבה פחות כסף (בהזמנה מחו"ל; בארץ כמעט לא מוכרים מכשירים שדומים לזה אפילו קצת), ומחברה בסדר הגודל של סמסונג מותר - וצריך - לצפות ליותר. אבל כל הבעיות שיש לי עם המקרן הזה, שהוא בבירור ניסוי יומרני ולא מאוד רחוק מהמטרה, ניתנות לתיקון די בקלות: את המחסור בשקע HDMI תקני אפשר לפתור בהוספת מתאם לקופסא; את בעיית הממשק האיטי אפשר מן הסתם לפתור בעדכון תוכנה שישפר את התאימות שלו למעבד הבסיסי; את בעיות החיבור האלחוטי אפשר להפחית משמעותית עם עדכון לתוכנה שמתחברת למחשב או למערכת ההפעלה בטלפונים של סמסונג; ואת הכל יחד אפשר להפוך לקורץ בהרבה עם הורדה של כמה אחוזים במחיר.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סתם כתבת חרתא ופרסומת למוצר שאף אחד באמת לא צריך (ל"ת)
    שטויות במיץ עגבניות 09/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תלמד לכתוב ותלמד לקרוא את הכתבה עד הסוף יליכודניק (ל"ת)
    אזרח 09/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • עלוב נפש
    מל 09/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה שנאה אתה שותה כל בוקר?
    סגור