דיגיטל וטק

האמת המדאיגה על הלימודים מהבית נחשפת

מחקר בינלאומי שבדק את השירותים ששימשו ללימודים מהבית גילה שהם אספו מידע אישי על ילדים ושלחו אותו לחברות שמנצלות אותו להתאמת פרסומות – וזה עוד לא החלק הכי גרוע

יאיר מור |  1
ילדים עובדים יחד על מחשב (צילום pch.vector / freepik)
מיליוני ילדים ברחבי העולם נמצאים בשנתיים האחרונות תחת מעקב מתמיד בשל המעבר ללימודים מהבית שנכפה עליה לאחר תחילת מגפת הקורונה, כך חשף בימים האחרונים ארגון Human Rights Watch, על בסיס מחקר שנערך עבורו על ידי ארגון המחקר The Signals Network.
החוקרים בדקו 164 אפליקציות ואתרים ששימשו ללימודים מרחוק ב-49 מדינות (ישראל לא ברשימת הנבדקות, אך כן סביר להניח שחלק מאותם שירותים, ואף אחרים הגרועים מהם הרבה יותר, היו כאן בשימוש), החל מגיל הגן ועד סוף התיכון. הממצאים היו מדאיגים, בלשון המעטה: 146 מתוך אותם שירותים, המהווים 89%, סיכנו את פרטיותם של הילדים שהשתמשו בהם ללימודים על ידי שילוב כלי מעקב שאספו מידע אישי על הילדים ושלחו אותו לכמעט 200 חברות פרסום, ביניהן גוגל, פייסבוק וחברות רבות שמוכרות את המידע למפרסמים אחרים.
כדי להוסיף חטא על פשע, רבים מאותם שירותים כלל לא הזכירו בתנאי הפרטיות שלהם, שאמורים לגלות להורים מה ההשלכות של השימוש של ילדיהם באותם שירותים, איזה מידע נאסף ולמי הוא נמכר, אם בכלל.
החוקרים הגדירו את איסוף המידע כ"מעקב בקנה מידה מסחרר", וציינו כי אפליקציות דרשו גישה למצלמות ולמיקרופונים של המכשירים בהם השתמשו הילדים, כמו גם למיקום ולאנשי הקשר שלהם, גם כשלא היה בכך כל צורך, וחלקם שלחו לחברות את הטקסטים שילדים הקלידו בהם בזמן אמת, כך שהטקסט נלכד ונשלח גם אם הילדים מחקו אותו לפני אישור השליחה.
"ילדים נמצאים בסבירות דומה להיות תחת מעקב בכיתות הווירטואליות שלהם בדיוק כמו מבוגרים שמבצעים קניות בקניונים הווירטואליים הגדולים בעולם", אמר החוקר הראשי, הִייֶה ג'וּנְג האן, והוסיף כי ממשלות "השליכו את העלויות האמתיות של אספקת חינוך ברשת על הילדים, שעליהם נכפה לשלם על הלימודים בזכויותיהם הבסיסיות לפרטיות".
 
עובדה מדאיגה במיוחד שנחשפה היא כי מתוך 49 מדינות שנבדקו, 48 השתמשו בשירותים שביצעו איסוף מידע ממשתמשים – כאשר 39 מהמדינות בנו את אותם שירותים במיוחד, באופן שלעתים קרובות הפרו את חוקי הגנת פרטיות הילדים שלהן עצמן.
באופן אירוני למדי, המחקר שותף עם 12 גופי תקשורת המתפרסמים ב-15 מדינות, כאשר אחד משני העיתונים בארה"ב שהשתתפו בפרויקט הוא הוושינגטון פוסט, שנמצא בבעלות ג'ף בזוס – מייסד אמזון, שמכשירי הבית החכם שלה סיבכו אותה בצרות, לאחר שהתברר שהם עושים בדיוק אותו דבר ואוספים מידע על העדפות המוצרים של ילדים כדי להמליץ להוריהם מה לקנות לבית.
חלק מהשירותים שנבדקו טענו ששיטת המחקר פגומה, מאחר שהיא מנתחת את מה שקורה עוד לפני שהילדים מבצעים כניסה לשירות, ולא את מה שקורה כאשר הם מתחברים לחשבון ומתחילים ללמוד. אלא שגם אם הטענה נכונה היא לא אומרת שלא נאסף מידע של ילדים – אלא רק שנעשה פה מחטף והמידע נאסף "רק" כל עוד הילד לא "אישר" שהוא ילד.
דוברת מטעם גוגל מסרה כי החברה חוקרת את הטענות, ותנקוט בפעולה אם תמצא הפרות של מדיניות המידע, שכוללת איסור על פרסום מכוון לקטינים; דובר מטעם מטא מסר כי היא מגבילה את הגישה של עסקים למידע על קטינים. עם זאת, מניסוחי התגובות של שתי החברות זועקת הצביעות בכך שהן מרשות לעצמן לאסוף מידע של קטינים, אך טוענת שמי שמשתמש בו חוץ מהן מפר את תנאי השימוש שלהן.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האם יש מוצא מהסחרור של רדיפת הבצע וחולשת הרגולציה?
    ניר צבר 05/2022/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תהליך מתסכל ואף מפחיד. תודה על הכתבה החשובה.
    סגור