דיגיטל וטק

גל פיטורים באינטל: איך הקיצוצים ישפיעו על שוק העבודה בישראל?

שלב הפיטורים באינטל עולה מדרגה: לאחר שהסתיים החלק של הפרישה מרצון, מתחיל השלב הקיצוני יותר של קיצוצים ופיטורים. לאחר שבשבוע שעבר דווח על מעל ל- 2,250 מפוטרים חדשים בארה"ב, בישראל צפויים לפטר השבוע מאות עובדים וזו רק ההתחלה
אבי צדקה | 
אינטל בקיצוצים (צילום Magma Images, shutterstock)
בחודש אוגוסט האחרון  הודיעה חברת אינטל שהיא תפטר 15% מכוח האדם שעמד לרשותה, מספר המוערך בין 15 ל-17 אלף עובדים, כאשר הרוב הגדול יקוצץ כתוצאה של פרישה מרצון וביטול תקנים של עובדים שעזבו והשאר מפיטורים. 
לפי הפרסומים בארה"ב, עד תחילת החודש נרשמו כבר 7,500 איש לתוכניות הפרישה מרצון בה אינטל מאפשרת לעובדיה פיצוי של עד 19 משכורות, מה שמסמן גל פיטורים של כ-7,500 איש לפחות מאמצע אוקטובר ועד אמצע חודש נובמבר.
סוף עידן ה"מקום עבודה לכל החיים"
מצבת העובדים באינטל כוללת 11 אלף איש אשר עובדים בסניפים הממוקמים בערים חיפה, פתח תקווה, קריית גת וירושלים כאשר בכל סניף ניסו למצוא עובדים שמועסקים אצל ענקית השבבים כבר עשרות שנים עם כוונה להמשיך לעבוד באינטל עוד כמה עשרות שנים, אלמלא הקיצוצים. מעבר לפיטורים שייכנסו לתוקף השבוע יש כאן גם בשורה לכל עובדי ההייטק בישראל-נגמרו מקומות העבודה שיתנו וודאות מוחלטת.
כבר עשרות שנים שאנחנו צופים מפעלים גדולים הממוקמים בפריפריה נסגרים ושולחים את כל העובדים הביתה ועדיין,  אינטל היוותה זוג של סמל של ביטחון בתחום ההייטק, שממש חברת חשמל והנמל ישנה בהם הביטחון התעסוקתי מובטח.
בניגוד לשחקניות בינלאומיות אחרות שמחזיקות כאן רק מרכז פיתוח או פעילויות מאוד מוגדרות, אינטל ישראל היא כמו מיני אינטל ארה"ב, עם כוח אדם שמהווה כעשירית מכלל עובדיה בעולם. אומנם זו גאווה גדולה בהייטק הישראלי, אבל זו גם הסכנה הגדולה היום לאור המשבר העמוק והחמור שחווה אינטל. 
בשנת 2022 פעילותה של אינטל בישראל הייתה אחראית לכמעט 2% מהתל"ג של המדינה ויצוא החברה מישראל הגיע לשיא של כ־9 מיליארד דולר שהן כ־6% מכלל יצוא ההייטק. מספר המועסקים הלא ישירים במעגלים השניים והשלישיים הוערך על ידי אינטל עצמה ב־42 אלף עובדים בישראל והיא רכשה שירותים וסחורות מעסקים מקומיים ב־3.5 מיליארד דולר.
אומנם זה ממש לא הסוף של אינטל, לא בישראל ולא בעולם,  אך בכל זאת אפשר לומר שהדברים כבר לא יחזרו להיות אותו הדבר וספק גדול אם נראה חברות הייטק ענקיות מחו"ל שישתקעו וישקיעו כך כמו שאינטל עשתה בעשרות השנים הקרובות.
השפעה מיידית על העתיד 
בעקבות תכנית הצמצומים אינטל החליטה גם לסגור את תוכנית ההאצה העולמית לסטארט-אפים Intel Ignite אינטל איגנייט שנולדה בישראל ב-2019 ביוזמה ובניהול של ישראלים מאינטל עם מחזורים בתל אביב והתרחבות מהירה של התוכנית לגרמניה, לונדון וארצות הברית. 
בזמן שפעלה הייתה אינטל איגנייט חממה ליותר מ-175 חברות סטארט-אפ, כאשר מרביתן ישראליות ורק בחודש מאי השנה יצאה החברה בהכרזה על פתיחת המחזור התשיעי בתל אביב. ההשפעה של הקיצוצים במקרה הזה היא הרבה יותר מעוד גל פיטורים בחברה גדולה, מדובר במכה משמעותית באקוסיסטם של ההייטק הישראלי בטווח הקצר והארוך.
כאמור, גל הפיטורים של כ-7,500 איש כבר התחיל וצפוי להימשך עד אמצע חודש נובמבר, ורק אז תתחיל התמונה להתבהר ויהיה ניתן לראות כיצד ולאן יתקדם שוק ההייטק הישראלי, וחברת אינטל בפרט. 
כותב הטור הוא אבי צדקה, מנכ"ל חברת "דוקטור לינקדאין" ומומחה בעולמות הדיגיטל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה