תרבות ופנאי

הסיפור מאחורי אחד מהשירים המרגשים ביותר בעברית

"את מוכרת לי מפעם" כבר הפך למטבע לשון בפני עצמו, והיום, 17 שנים אחרי חוזרת דין דין אביב ללהיט שהקפיץ לה את הקריירה, ומה המשמעות שלו עבורה כיום; כותבת השיר חמוטל בן זאב מספרת על השיר שהתגלגל במשך שנים, וכיצד פספסו אותו גדולי הזמרים הישראלים
איתן לויטס |  3
שקיעה בחוף אשקלון (צילום גרשון אלינסון פלאש90)

אי אפשר לשמוע את השיר "מוכרת לי מפעם" בלי להתרגש, להיזכר בחתונה או בילדות, או בכל משמעות אחרת שהוא מהווה עבורנו. גם בשביל הזמרת דין דין אביב הוא מהווה משמעות, שאפשר להגדיר אותה כ"השגחה פרטית", כמו שהשיר נקרא במקור ע"י המשוררת חמוטל בן-זאב. 

דין דין אביב שרה מגיל צעיר וקולה התפרסם גם כחלק מהפרויקט הראשון של עידן רייכל, בין היתר בשיר 'אם תלך'. בשנת 2006, אחרי כמעט עשור במוזיקה, החליטה לצאת לדרך עצמאית והשיקה את אלבום הבכורה המצליח שלה 'סודותיי', ש"מוכרת לי מפעם" היה הסינגל השלישי שיצא ממנו, והפך ללהיט הגדול שלו. אבל לפעמים, כמו שאמר יהונתן גפן, שיר נולד כמו תינוק, ולוקח לו זמן לצאת לאוויר העולם. 
"זה ממש גלגולו של שיר", מספרת המשוררת חמוטל בן זאב בשיחה עם ice. "הוא נכתב בשנות ה-90, בתקופה שכתבתי טקסטים לבועז שרעבי. שלחתי לו אותו יחד עם כמה טקסטים, והוא בחר כמה אחרים ואיתו לא עשה משהו. אחרי כמה שנים בתחילת שנות האלפיים הבאתי אותו להלחנה למוזיקאי עמית צח, שהלחין אותו ואז עבר לגור בחו"ל, ושלח לי קלטת עם הלחן. ניסינו לעניין עם זה כמה זמרים אבל זה לא הלך, וצח ביצע אותו פעם אחת בלבד בערב לכבודי, וכנראה ללחן ההוא אין תיעוד אחר."
בן זאב, שאומרת שהיא "מקבלת את השירים מלמעלה", מספרת שהמשיכה להאמין בטקסט שקראה לו כאמור 'השגחה פרטית'. "העברתי את הטקסט פעם נוספת לאיילה אשרוב (משוררת ומוזיקאית, 'לאורך הים', ועוד). איילה הלחינה מחדש בלחן מקסים, והצענו אותו לגידי גוב, אריק איינשטיין, הראל סקעת ועוד זמרים".
 


"אבל זה לא נכנס ללב שלהם", היא אומרת ומספרת כי אחר כך הפסיקה לשלוח אותו. "עברו כבר שמונה שנים מאז שהוא נכתב ואז הגיע אליי יוסי אזולאי, שאמר שהוא מחפש טקסטים לאלבום חדש, ומכל הטקסטים שלי שהוא עבר עליהם בבית שלי, הוא בחר את 'השגחה פרטית', ואמר לי 'אני שולח את זה בפקס שלך לעידן רייכל שילחין אותו'."

הלחן שאנו מכירים כיום הוא של עידן רייכל, אולם הוא לא היה האדם האחרון בשרשרת. "רייכל הלחין אבל שוב פעם לא שמעתי מהם כלום בעניין השיר. אחרי כמה חודשים פתאום קיבלתי טלפון מדין דין אביב. היא הודיעה לי שהיא באולפן והיא מקליטה את השיר שלי 'השגחה פרטית'. היא הפתיעה אותי, אבל שמחתי והצעתי לה לשנות את הטקסט מלשון זכר ללשון נקבה. היא אמרה לי 'לא נוגעת באף מילה, אבל יש לי רק בקשה אחת, לשנות את השם של השיר ל'מוכרת לי מפעם'. אמרתי להם תעשו מה שאתם רוצים העיקר שתקליטו אותו."

דין דין אביב (צילום הילה ליפשס)
בן זאב מספרת בהתרגשות על הביצוע שהפך ללהיט עצום וגם סגר מעגל עבורה: "זו הייתה הפתעה גמורה, כי את דין דין אני מכירה מאז שהיא נולדה, ואבא שלה מוצי היה בן בית אצלנו. שמחתי על החיבור המחודש שלנו. אהבתי מאוד את המשמעות המיוחדת שהיא העניקה לשיר".
 



המשמעות כמובן היא פגישה רומנטית של זוג אוהבים, שאחד מתאר בפני השני על החיבור הפנימי שלהם. אבל מבחינת דין דין אביב זה לא בהכרח כפשוטו. "מאוד התחברתי לטקסט שנחשפתי אליו", מספרת דין דין אביב בשיחה עם ice. "זה היה בשבילי שיר אהבה רומנטי, של פגישה של שני אנשים בהשגחה פרטית. אבל פתאום יום אחד שרתי אותו בהופעה, ובאמצע אמרתי לעצמי 'יואו, אני מבינה את הכל מחדש'."

הזמרת, שהספיקה לחזור מאז בתשובה, מצאה משמעות חדשה שחבויה בטקסט. "'רגע לפני שקיעה', זהו הזמן של תפילת מנחה, ובזמן הזה הקב"ה מדבר עם הנשמה, 'אני מחבק אותך'."
 



אביב מתארת כיצד תוך כדי תנועה התחברו לה המילים: "'כדור של אש כמו ליבי' זו השמש, הלב שלי, ששוקעת אל הים - 'צולל ונופל איתך'. 'אחר כך בא החושך' של צאת הכוכבים, והקב"ה נשאר עם ה'צער לעולם', שנובע מכל התפילות של כולם ועומק מבטיהם. ואז מתחיל דיאלוג עם הנשמה: את מוכרת לי מפעם, אולי בגלגול אחר...דיאלוג שממשיך בבית השני 'יש אחת בדמיוני...קחי אותי אלייך, זו השגחה פרטית'. תמשיכי לדבר ולהתפלל אליי הקב"ה אומר, אם זה אמיתי בשבילך, אני כל כולי שלך."

בחלוף השנים בוצעו כמה וכמה קאברים לשיר, כולל של איתי לוי, רן דנקר ונינט, ולירון רמתי. אבל יותר מהקאברים, לשיר יש ועוד יהיו הרבה פרשנויות ומשמעויות של כל אחד שמאזין לו, ומגלה לו דברים חדשים בתוכו.

תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    איזה סיפור מדהים.
    ארי 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סיפור נהדר ומסופר בצורה מעניינת ביותר. גם התוכן, המשמעות החדשה שהזמרת דינדין אביב חשפה לעצמה פתאום, אחרי שביצעה את השיר פעמים רבות, בתהליך מרגש, היא עוצמתית. תודה ששיתפת.
    סגור
  • 2.
    משפט שאני אוהבת לשיר אותו "את מוכרת לי מפעם,,," (ל"ת)
    אביבה 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    סיפורו של שיר
    אליה 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סיפור מעניין,איך שיר מתגלגל.. כתוב בצורה ברורה ומושכת. נהניתי לקרא.
    סגור