קריפטו

הקריפטו בצרות: האם הבורסה השנייה בגודלה בעולם קורסת?

בורסת הקריפטו FTX נמצאת במרכזה של חרושת שמועות, שגרמה הבוקר לצלילה חדה של כמעט שליש בשווי המטבע שלה, כאשר משקיעים רבים ניסו לברוח מחשש למפלה מתקרבת. למה זה קורה והאם יש דרך למנוע את זה?

יאיר מור | 
קריפטו בירידה (צילום vecteezy)
האם גל קריסות עסקי הקריפטו של 2022 יפיל בקרוב גם את הבורסה השנייה בגודלה בעולם? מטבע ה-FTT של בורסת FTX צנח לפנות בוקר לפי שעון ישראל בחדות, מסיבה לא לגמרי ברור, אך מטרידה מאוד.
הסימן הראשון לדאגה היה בסוף השבוע, כאשר צַ'אנְגְפֶּנְג גַ'אוֹ, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו הגדולה בתבל, ביננס, פרסם סדרת ציוצים בה הודיע כי החברה שלו מתכוונת למכור את כל מטבעות ה-FTT שברשותה. "כחלק מהיציאה של ביננס מניירות הערך של FTX בשנה שעברה, קיבלה ביננס מטבעות ביננס-דולר ו-FTT בשווי של כ-2.1 מיליארד דולר", הוא כתב, והמשיך: "בשל גילויים חדשים שיצאו לאור, החלטנו 'להנזיל' את ה-FTT הנותרים בספרים שלנו. ננסה לעשות זאת בדרך שתמזער את ההשפעה על השוק".
 
הוא הבהיר כי "בנוגע לכל השערה האם זהו מהלך נגד מתחרה – זה לא. התעשייה שלנו נמצאת במצב עדין, וכל פעם שפרויקט נכשל בפומבי הדבר פוגע בכל המשתמשים ובכל הפלטפורמות".
 
הודעתו של ג'או אכן לא הביאה לשינוי דרמטי במטבע, ולאחר מספר דקות של זינוק ומספר דקות של צניחה הוא התאזן חזרה למחיר דומה לזה בו נסחר לפני ההודעה.
אתמול אחר הצהריים ניסה מייסד ומנכ"ל FTX, סם בנקמן-פריד, להרגיע חששות שהועלו ברשת, אך לא הורגשו בשווי המטבע של הבורסה: "מתחרה מנסה לפגוע בנו עם שמועות שקריות", הוא כתב, והבהיר: "FTX בסדר. הנכסים בסדר. ל-FTX יש מספיק (מהם) כדי לכסות את כל אחזקות הלקוחות. איננו משקיעים נכסי לקוחות (אפילו לא באגרות חוב מדינתיות). אנחנו מעבדים את כל המשיכות, ונמשיך לעשות זאת".
 
לכאורה, גם זה לא השפיע על שווי המטבע – לפחות לא מייד, אך היום לפנות בוקר לפי שעון ישראל, שעה לאחר שהחשבון הרשמי של הבורסה הודיע כי עיכובים במשיכות שעליהם התלוננו משמתשים בסוף השבוע נפתרו, קרס המטבע תוך מספר דקות מ-21.83 דולר ל-15.40 בלבד – ירידה של קרוב ל-30%. לאחר מכן הוא עלה מעט, אך נכון לזמן הכתיבה (8 בבוקר לפי שעון ישראל) עדיין נסחר תמורת כ-15.70 דולר – 28% מתחת לשוויו לפני שעות מעטות.
צירוף האירועים הזה עשוי לרמוז לכך ש-FTX ניסתה לעכב קריסה ממשמשת על ידי האטת עיבוד הפעולות כדי ליצור את האשליה שאין קצב מוגבר של נטישה, אך השיגה את האפקט ההפוך כאשר כל הנוטשים בעקבות השמועות הצטברו עד לשחרור ה"עומס" שניסתה לטעון כי מונע פעולות וגרמו לצניחה להיות חדה אף יותר מכפי שהיתה אמורה להיות.
גם הציוץ של בנקמן-פריד לפיו לבורסה יש מספיק נכסים כדי לכסות על כל ההשקעות לא השיגה את מטרתה – אלא בדיוק להיפך: המשקיעים כבר למדו בשנה האחרונה שכל חברה שמצהירה הצהרה כזו מתגלה תוך ימים, ולפעמים תוך שעות, כלא דוברת אמת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה