כסף וצרכנות

בביטוח הראל מעריכים: המחירים אמורים לרדת, כפי שלא ראינו

במבט קדימה, להערכת עופר קליין, הכלכלן הראשי, המחירים הגבוהים לצד תהליך העלאת הריבית (שעוד לא הסתיים) שמתגלגלת לריביות למשכנתאות, ההאטה בצמיחה והעלייה הצפויה בשיעור האבטלה ימשיכו למתן בטווח הקצר את הביקושים לנדל"ן
מערכת ice |  1
עפר קליין (צילום יונתן בלום, shutterstock, Magma Images)
על פי הניתוח של עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, שוק העבודה הישראלי עדיין חזק אך הוא מעבר לשיא. הביקוש לעובדים נותר גבוה גם בנובמבר, אך יש מגמה ברורה של התמתנות שלהערכתנו תימשך וזה תומך בירידה בלחצי השכר בסקטור העסקי (אבל לא בממשלתי – שם עליות השכר עוד לפנינו). 
סך המשרות הפנויות ירד זה החודש השלישי ברציפות (ונתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מטה). הענף הבולט הוא ההיי-טק כאשר סך המשרות הפנויות של מפתחי תוכנה (בעלי שכר גבוה) ירד זה החודש התשיעי ברציפות, למחצית מהרמה שהייתה בתחילת השנה. יחד עם זאת, הנתון עדיין לא משנה את התחזית שלנו שבעוד כשבועיים (ב-2 בינואר) נראה עלייה נוספת של חצי נקודת אחוז בריבית בנק ישראל שתגיע ל-3.75 אחוזים.
 
כשביקוש מתמתן פוגש היצע שעולה הדבר צריך להביא לירידת מחירים
מספר היתרי הבנייה המשיך לצמוח גם ברבעון השלישי של 2022 ובמהלך 4 הרבעונים האחרונים נוספו כ-80 אלף היתרי בניה, הנתון הגבוה ביותר מאז תחילת שנות התשעים. התחלות הבנייה בפועל התמתנו במהלך הרבעון (על פי נתונים מנוכי עונתיות), עם זאת ב-4 הרבעונים האחרונים מספרם עלה משמעותית ועמד על כ-70 אלף. "צוואר הבקבוק" העיקרי היה ונשאר משך הבנייה בפועל על רקע מגבלות הענף בחומרי גלם ועובדים מיומנים, כאשר מספר חודשי הבנייה הממוצע לדירה עומד על כ-32 חודשים. כך מספר הדירות בבנייה פעילה ממשיך לשבור שיאים ועמד קרוב ל-165 אלף בסוף הרבעון השלישי השנה.
מצד הביקוש, הפעילות בפועל בשוק הדיור למגורים ממשיכה להתמתן במהירות (מכירות דירות חדשות, משכנתאות), במיוחד בהשוואה לפעילות בשנתיים הקודמות. במבט קדימה, להערכתנו, המחירים הגבוהים לצד תהליך העלאת הריבית (שעוד לא הסתיים) שמתגלגלת לריביות למשכנתאות, ההאטה בצמיחה והעלייה הצפויה בשיעור האבטלה ימשיכו למתן בטווח הקצר את הביקושים לנדל"ן.
בשורה התחתונה מדגיש קליין בסקירה שלו, כי כאשר ביקוש מתמתן פוגש היצע שעולה הדבר צריך להביא לירידת מחירים דבר שעדיין לא ראינו (אבל להערכתנו בהסתברות גבוהה עוד נראה).
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עובדים עליכם
    בנקים 12/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאלת תם! קבלן אוהב בתים? אז למה הוא מוכר אותם? ת. כי יש פראיירים שקונים, אבל הם לא מבינים מה שהבנק מבין, נדלן ריוחי רק ב30 שנה הראשונות ואחר כך אוכל את עצמו עד, ללא ראוי למגורי אדם ולהריסה. העובדה לכך זה השכונות הראשונות בארץ, כל שכונות המייסדים עם צווי הריסה כבר או פינוי פיצוי או סכסוך ירושה על חירבה... תפסיקו לממן בנקים
    סגור