כסף וצרכנות

מהפכה במוסך? הנהגים עומדים להרוויח בענק מהשינויים החדשים

רשות שוק ההון מקדמת את רפורמת השמאים והמוסכים: השינויים המוצעים עתידים להשפיע באופן דרמטי על תביעות הרכב, ולהגדיל את מספר המוסכים והשמאים איתן מתקשרות חברות הביטוח. זאת לצד הגברת התחרות על המחיר וטיב השירות למבוטחים
מערכת ice |  7
תיקון רכבים במוסך (צילום unsplash)
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון פרסמה היום (רביעי), טיוטה שלישית לעדכון ההוראות בענף רכב רכוש לצורך קבלת הערות אחרונות ובמטרה לפרסם הוראות סופיות בקרוב שיחייבו את שוק הביטוח. ההוראות כוללות הרחבה משמעותית של כמות המוסכים והשמאים שיוכלו לספק שירות לציבור המבוטחים לצד צמצום ניגודי העניינים של  השחקנים הפועלים בתחום וביניהם חברות הביטוח, סוכני הביטוח, שמאים ומוסכים. זאת במטרה לאפשר את שכלול השוק, פתיחת התחרות, הורדת מחירי החלפים, הגברת טיב התיקון ואיכות השירות הניתנים למבוטחים ולצדדי ג'. 
עיקרי התיקון המוצעים:
א. קביעת הוראות שיעודדו את הגדלת כמות מוסכי ההסדר הקיימים באמצעות קביעת כללים מנחים לצירוף מוסך כמוסך הסדר, שייקרא מעתה "מוסך מוסכם". 
ב. התווית מתווה התקשרות הכולל תנאים נאותים לשירות בין חברת הביטוח למוסך המוסכם המבצע תיקון מטעמה, בהתאם לדרכי הפיצוי בפוליסה. בין היתר, נקבעו הוראות שמטרתן להפחית את העלות שנגבית  על חלקי החילוף כדי לאפשר מחירי ביטוח תחרותיים ונגישים לכלל הציבור. 
ג. כדי לשפר את טיב השירות לציבור הרחב, חברות הביטוח יערכו ויפרסמו דירוג של המוסכים המוסכמים על בסיס שביעות רצון של ציבור המבוטחים וצדדי ג'.

ד. כדי לצמצם את ניגודי העניינים, נקבעו הוראות האוסרות להשפיע על מוסכים ועל הליך תיקון הרכב ובפרט איסור על סוכן ביטוח לקבל כל עמלה או טובת הנאה ממוסך או משמאי לרבות באמצעות פרקטיקות עוקפות של חברות "ייעוץ תביעות" בבעלות סוכנויות ביטוח.
ה. חיוב חברת הביטוח ליידע את המבוטחים, בעת מכירת הפוליסה, בנוגע להשלכות של תביעת ביטוח על תנאי ומחיר הפוליסה בעתיד ובכך לשפר את יכולת ההשוואה בין חברות הביטוח בצורה מושכלת יותר. 
ו. הרחבת הגילוי הנאות שיינתן למבוטח בעת שיווק פוליסות ביטוח לגבי אפשרויות הבחירה בסוג המוסך לרבות השפעה על הפרמיה וההשתתפות העצמית.
ז. ביטול רשימות שמאי החוץ והחלפתן במאגר שמאים דינאמי ורחב במנגנון בחירה אקראי, שעתיד לחזק את מעמד השמאי ואת עצמאותו המקצועית באמצעות הקטנת הזיקה בינו לבין הגורמים המעורבים בהליך התביעה ולהתמודד לעיתים עם הלחצים המופעלים עליו.
ח. מאגר השמאים יחייב את חברות הביטוח לאפשר לכל שמאי שלא ימצא בניגודי עניינים ויהיה מעוניין בכך, להיכלל במאגר של החברה ולהתקשר עימה בהסכם התקשרות ויחד עם קביעת רף מינימאלי של שמאים שיש לכלול במאגר.
ט. הבטחת אי תלות השמאי במאגר תתבצע על ידי שליפה אקראית של שני שמאים ממאגר השמאים, לאחר קבלת פנייה ממבוטח או ניזוק בתביעת צד ג' חברת הביטוח תמסור את פרטיהם למבוטח או לצד ג' כולל הציון שניתן לשמאי על בסיס שביעות רצון המבוטחים וצדדי ג' לגבי השירות שקיבלו. הבטחת אי התלות של מאגר השמאים תיושם באמצעות כללים שקבעה רשות שוק ההון ויפוקחו על ידה באופן שוטף.
י. הרחבת האפשרות לכך שהשומה של שמאי שנבחר באופן אקראי גם על ידי ניזוק בתביעת צד ג', תהיה שומה קובעת. זאת במטרה לצמצם את משך זמן הטיפול בתביעות צדדי ג', ובכך לחסוך זמן יקר ומחלוקות מול חברת הביטוח. 
יא.     הרחבת האפשרות של חברת הביטוח, המבוטח או הניזוק בתביעת צד ג' להעיר לשמאי במקרים המוגדרים על הצעת התיקון או השומה שערך, הערה לפיה תיקון הרכב על פי הצעת התיקון עלול להביא לפגיעה בבטיחות הרכב.
הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת: "במיוחד בעת הזו קיימת חשיבות בקידומן של הוראות שיובילו להפחתת עלויות, שיפור השירות, שכלול התחרות, וצמצום ניגודי העניינים בתחום ביטוח הרכב. צעד זה בא בנוסף להוראות שנכנסו לתוקף בתחילת שנה זו ותרמו משמעותית לשיפור מוצר ביטוח רכב רכוש למבוטחים. הרפורמה צפויה להוזיל את עלות תביעות ביטוח רכוש ותתרום להמשך התחרות הבריאה בענף לטובת המבוטחים".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    ישראבלופ
    אורי 08/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא נהגים ירוויחו, לא בעלי רכבים ירוויחו (הם אינם אמורים ״להרוויח״ אלא רק לקבל את המגיע להם עפ״י החוק), לא המוסכים ירוויחו כשלרווח שלהם ישנו שותף רעב יותר ממשרד האוצר, גם לא השמאים ירוויחו. יפסידו רק בעלי הרכב/המבוטחים. ירוויחו רק המבטחות וזה שכתב את הוראות הפעלה לקולחוז הקומוניסטי, שלשכתו באחד ממגדלי המבטחות, מחכה לו.
    סגור
  • 6.
    חחח
    א 08/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסור לתקן במוסכים שומר נפשו ירחק מהם אני מעדיף לתקן בשטחים ולא בארץ
    סגור
  • 5.
    ב2 מילים חרטא בפיתה
    יקי 08/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקחו ד''ר שיעשה עבודה ויכתוב רפורמה במטרה שאנו הצרכנים נשלם פחות , תגידו משהו או מוצר במדינה האוכלת יושביה ירד בשנים האחרונות , הכל רק עלה מלבד שוק תקשורת הסלולר , אין סיכוי שחברות הביטוח שתופסות את כולנו למטה בביצים כולל הפנסיות שלנו יורידו מחירים. עשו טובה אל תחשבו שהציבור טיפש ותפרסמו כתבות מבית וולט דיסני והאחים גרים
    סגור
  • 4.
    בכניסה למוסך קפוצ’ינו חינם ביציאה משכנתא !!!! (ל"ת)
    משה 08/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    הלקוח תמיד נדפק כי רפורמה זה הסכם עם מונופולים (ל"ת)
    יואב 08/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    לא מספרים לכם שמחיר הביטוח יעלה
    ב.ב 08/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם הביטוח צריך לשלם גם נזק וגם תיקון ירדת ערך פלוס תיקון לרכב שלא שווה אז יעלו לכם את המחיר ב עשרות אחוזים גם ככה הביטו בארץ יותר יקר מבכל מקום בעולם
    סגור
  • 1.
    מוסכים וביטוחים!!!!
    יערה 08/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הלוואי ונצליח!!!
    סגור