כסף וצרכנות
הדיון בוועדה הכלכלה שיעורר את זעם הצרכנים: ביטול פיצוי ביטול טיסות
הבוקר התקיים בוועדת הכלכלה בכנסת דיון שעסק בעליית מחירי הטיסות, פיצויים והשבת החברות הזרות לארץ. על מה יגרום להם לשוב, ואיך מתקנים זאת
ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון ביוזמת יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, שעסק בעליית מחירי הטיסות לישראל וממנה ובמשבר המתמשך בתחום התעופה.
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום ישיבה שעסקה בעלייה במחיר הטיסות, וכן בהצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, שנועד להשהות חלק מהזכויות הצרכניות של הטסים על מנת לעודד את חברות התעופה הזרות לחזור לפעול בישראל. כבר בפתח הדיון הבהיר היו"ר ביטן כי הוא יהיה פתוח לשינוי החקיקה אם ידע בוודאות שחברות התעופה הזרות יחזרו לישראל. "אם לא, אז אני לא פתוח לשינויים", אמר.
הוועדה התכנסה בשינוי חוקים ופיצוי הטיסות על מנת להשיב את חברות התעופה הזרות כך שהשמיים יפתחו. הבעיות הבולטות באי חזרת חברות התעופה הם הנושא הביטוחי בו אם קורה משהו למטוס, אין ביטוח, נושא הפיצויים בו אם חברות זרות וישראליות נאלצות לבטל טיסות עקב המצב הבטחוני, הן נאלצות לספוג פיצויים רבים אף על פי שזה לא היה באחריותם והנושא השלישי הוא הצוותים אשר לא מעוניינים להישאר לישון בארץ, שהפתרון שנעשה עד לא מזמן כך נמסר מעו"ד שירלי קציר המייצגת את בריטיש איירוויז כי הצוות התחלף בלרנקה. קציר גם הבטיחה כי אם ישנו את החוקים ויבואו לטובת חברות התעופה, 5 מתוך 20 החברות תעופה אותן היא מייצגת, ישובו לטוס בארץ. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס טען כי הם יכולים לטוס גם לארה"ב. אם החוק ייתן הקלות, ואכן, מסוף ינואר נפעיל 6 טיסות לארה"ב. 1,800 מושבים בשבוע. "אם נקבל הקלה בכל מה שקשור בחוק טיבי נוכל להפעיל יותר טיסות לארה"ב ולהוריד מחירים". סירקיס הוסיף כי אם החברה מרוויחה 100 דולר על כל נוסע לארה"ב ותצטרך להלין 300 נוסעים במנהטן – "עדיף להמר בקזינו בבטומי. זה לא אירוע מסחרי. אם יש אירוע ביטחוני אנחנו צריכים לקבל את הגיבוי". כאמור חברת ישראייר פנתה לוועדה זו בכדי להקל עליה על מנת תשוכל לפתוח קו לארצות הברית, אך תצטרך שינוי בחוקים כדי שיוכלו לעשות זאת כלכלית.
שלוש נקודות העלו לטיפול בחוק הוועדה. הנקודה הראשונה אשר הועלתה הייתה שינוי פיצוי בגין ביטול טיסה שכרגע אושר עד פברואר 2024, והדרישה היא לשנות עד תום המצב הבטחוני. נקודה שנייה, היא הגבלת פיצוי לילות לנוסע בגין ביטול טיסה כאשר נמצא בחו"ל, היא עד שתי לילות והנושא השלישי, הוא מציאת הטיסות החלופיות שלא אפשריות בגלל מחירי הטיסה הגבוהים. כך חיזק זאת נציג ריינאייר, עו"ד אייל דורון, ציין כי הבעיות הן המצב הביטחוני עליו אין לחברה שליטה וחוסר הוודאות המשפטית והעלויות הגבוהות שכרוכות בביטול טיסה.
פורר טען בוועדה כי, בין אחד החסמים העיקריים לחידוש הטיסות לישראל הוא החסם הביטוחי. ממשלת ישראל, במקום למצוא פתרון כולל, בחרה להעניק מענה רק לחברות הישראליות, מה שסגר את השוק לתחרות ופגע באפשרות לחידוש קווי התעופה הבינלאומיים. עם זאת, מנהל אגף כלכלה ברשות התעופה האזרחית (רת"א), ישי דון יחיא, אמר כי הביטוח הוא לא הנושא המרכזי. היו"ר ביטן אמר כי הוא דורש לתת לחברות הזרות את המעטפת שניתנה לאל על. מנהלת הלשכה המשפטית של אל על, שרון בראונסטון, ציינה כי המדינה נתנה לאל על מענה כיסויי של 6 מיליארד דולר, והיו"ר ביטן ביקש לתת את אותו כיסוי לחברה זרה שתחזור לישראל. "אני מבקש מכל משרדי הממשלה לעשות את עבודתכם, אתם לא רואים מה קרה עם מחירי הטיסות? לא רק שהם גבוהים אלא שאנשים תקועים בחו"ל והצרכן נפגע", אמר.
.
.
עם זאת נטען בוועדה כי, המדינה הקצתה לחברת אל על תקציב ביטוחי בשל המצב הבטחוני. בוועדה ביטן קבע כי כל החברות יקבל תקציב זה אף על פי שלא הייתה נציגות ממשרד האוצר. "כל חברה שתרצה להגיע כרגע במלחמה תקבל כיסוי כזה. אם לא הייתה בעיה אל על לא היית צריכה להשתמש בזה. אם זה יכול להינתן לחברות זרות זה יכול להינתן לכל חברה שתרצה להגיע לפה. כל חברה שתחזור תקבל את ההטבות."
במהלך הדיון עלו מספר סוגיות שדרשו בירור מעמיק יותר, כמו חידוד נושא כרטיס הטיסה החלופי ואפשרות לטסים לרכוש ביטוח בעצמם. על רקע זה ביקש היו"ר ביטן להכין נוסח מתוקן להצעה כמה שיותר מהר, ואמר כי הוא רוצה לסיים את הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית כבר בקרוב.
"נושא הביטוח עלה כבדרך אגב, אבל נעשה בירור. הישיבה בעייתית כי כל אחד מושך את הישיבה לכיוון שלו. זה בסדר, זכותכם, אבל אם אתם חושבים שאשמע את כולם ותבזבזו את הזמן יש לכם טעות. את נושא כרטיס הטיסה החלופי אי אפשר להשאיר באוויר, לפשרנות. צריך שהחברה תדע ושהצרכן ידע מה זה אומר", סיכם היו"ר ביטן.
"נושא הביטוח עלה כבדרך אגב, אבל נעשה בירור. הישיבה בעייתית כי כל אחד מושך את הישיבה לכיוון שלו. זה בסדר, זכותכם, אבל אם אתם חושבים שאשמע את כולם ותבזבזו את הזמן יש לכם טעות. את נושא כרטיס הטיסה החלופי אי אפשר להשאיר באוויר, לפשרנות. צריך שהחברה תדע ושהצרכן ידע מה זה אומר", סיכם היו"ר ביטן.
עוד ב-
הישיבה הסתיימה ללא הצבעה והיו"ר ביטן ביקש להכין נוסח מתוקן כמה שיותר מהר
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.3 דברים חוסמים את החברות הזרות - אך נראה שפותרים רק אתיוני 11/2024/18הגב לתגובה זו0 0פותרים רק את הבעיה שפוגעת בחברות הישראליות - הפיצויים. לא פותרים את בעיית הביטוח או בעיית הטרמינל 1 בשביל החברות הזרות - שוב ישראבלוף שיטיב רק עם הסחטנות של החברות הישראליות.. הרי ברור שיש 3 חסמים עיקריים לחברות הזרות וזה רק 1 מהם. במקרה זה גם רק ה1 שמטיב עם החברות הישראליות.סגור