כסף וצרכנות

מנכ"ל MSC: "נחזור לקרוזים מחיפה בשנת 2026 עם אוניות גדולות" I ריאיון

הקיץ הישראלי השפיע לא רק על היציאה מהארץ בעזרת התעופה, אלא גם על הקרוזים שהפכו לחלק מסוגי החופשות אליהם יוצאים ישראלים. בעקבות המצב, קרוזים מנמל חיפה בוטלו, וישראלים רבים שינו מסלול לטובת קרוזים. ריאיון עם אייל אטיאס מנכ"ל MSC Cruises
ענת סימן טוב | 
אייל אטיאס מנכל MSC (צילום יחצ)
NV הקיץ הישראלי היה שונה מהשנים הקודמות מבחינת התיירות. אם בשנים הקודמות המון ישראלים טסו לחו"ל וגם יצאו לקרוזים, השנה הרוב התמקדו בארץ מבחירה או לא מבחירה. דבר שהשפיע על הקרוזים שהיו יוצאים מנמל חיפה וכעת הם בוטלו ויוצאים רק מחו"ל, כך אומר לנו אייל אטיאס מנכ"ל MSC Cruises ישראל בריאיון
איך היה הקיץ מבחינת החברה בארץ?
"הקרוזים, כמו כל דבר אחר ‫במדינת ישראל, השתנה בתאריך מאוד מסוים ‫שאנחנו מכירים אותו. בתאריך הזה, בשבעה באוקטובר ‫שנה שעברה, ‫מדינת ישראל הייתה בשיא הקרוזים וגם אנחנו כחברה. הייתה לנו את האונייה גדולה ביותר ‫שיוצאה ישראלים היינו על הסוס בתחום השוק והקרוזים. קרה מה שקרה ונוצרו ‫הרבה מאוד אתגרים ששינו את זה. ‫קודם כול היינו בלי אונייה בישראל, ‫נוצרו פה אזור מלחמה,
ה‫אוניות שלנו מכילות ‫גם תיירים וגם ישראלים. ‫ביחס של שליש-שליש, ‫ותיירים לא יכולים להגיע לפה. חיפה שהייתה בעצם היד המרכזי ‫על הפלגות האלה, ‫כבר אי אפשר להגיע אליהן. כלומר, אנשים שהגיעו לישראל, התיירים, ‫שרצו להגיע לחיפה, להגיע לירושלים, ‫כבר לא היו יכולים להגיע לאזור.  ‫אבל בתכנון שלנו הייתה קצת אחרת. ‫האוניות האלו יוצאות מרוב הנמלים בעולם ובעצם במקום לעלות מחיפה נוסעים ישראלים רבים עולים מברצלונה, נאפולי, רומא, קופנהגן מיאמי היה צריך טיסה בשביל להגיע. הטיסות ‫היוו צוואר בקבוק מאוד בעייתי עבור כל הנושאים בישראל, ובמיוחד עבורנו, ‫בלי טיסות אנחנו לא יכולים ‫להוציא לקרוז.  אבל אני יכול להגיד ‫שאנחנו פחות הופתענו לטובה, לעומת הח'ברה שלנו בחו"ל, החברה הקואופרית בז'נבה, הגיבו לטובה, מזה ‫שהשוק הישראלי גילה עמידות למרות כל הבלאגן והחששות שהיו. הוצאנו  אלפים רבים של ישראלים בקיץ זה יחסית בסדר, יחסית למטה"
איך השפיעו ביטולי הטיסות?
קשה, קשה מאוד.  אני יכול להגיד לך שלדוגמה, שלישי לאוגוסט היו לנו כמה קבוצות שהיו אמורות לטוס לחו"ל  ובראשון לאוגוסט התחילה מתקפה, כבר אחרי שלושה ימים יש חדשות אחרות.  קבוצת לופטהנזה הודיעה על ביטול טיסות,  וקבוצות שהיו צריכים לצאת כבר לא יכלו לצאת באותו בוקר זה היה מהרגע להרגע. וזה קורה המון. גם עם לקוחות פרטיים, וגם לקוחות קבוצתיים. אבל אני חושב שהתייר הישראלי, קודם כל, למד לבחור את הטיסות שלו יותר נכון. אנחנו הגמשנו את מדיניות הביטולים, כדי להתאים אותן למצב. נתנו דמי ביטול מופחתים, ומאוד קרובים לתאריך. גם ניתנה אפשרות לבחור את הקרוזים לתקופה אחרת. ‫וזה ניתן רק לישראלים. ‫השני דברים הללו מאוד עזרו. ‫יוחד עם זאת, חלק גדול מהזמן שלנו ‫היה צריך לטפל בצרכים של הלקוחות,  ‫כי זה בעצם ‫האנשים שביטלו  להם טיסות, ‫לא רק זה, אנשים קראו להם דברים, ‫לא צריך להרחיב, ‫והרבה מאוד אנשים.
‫אז היינו צריכים להיות מאוד מאוד גמישים,  ‫מאוד מאוד פרו-אקטיביים ‫בקטע של ממבנה עסקית נכון, ‫ולהתאים את עצמנו לצרכים של הלקוח.
אני אומר שהנושא של התעופה מאוד מורכב, כי קבוצות תעופות גדולות, כמו לופטהנזה, סוויס ועוד, מבטלות את הטיסות. ביטלו כמה פעמים והחזירו. אז גם קשה לנושאים לתכנן קדימה. אני כן אקח את הטיסה, אני לא אקח את הטיסה. היא קרקעה מאוד. אז זה חלק מהדברים שלא עוזרים לנו. מצד שני, יש אסטרטגיות שעוזרות עם זה.  למשל, יש לנו אוניות שיוצאות מאתונה, מפירה, יש ארבע אוניות.  ישראלים לא תמיד הגיעו לאוניות האלה במספרים גבוהים, ביטולי הטיסות נמוכים והמחירים איכשהו הגיונים, אנחנו רואים עליה מטורת מאתונה מנמל פיראוס.  ‫אז זה למשל דברים שדוחים את הלקוחות, ‫אז אנחנו קידמנו יעדים כאלה. ‫יעדים יותר בטוחים. ‫גם ישראלים לא, אוהבים ללכת למקומות שלא אוהבים אותם ‫אז גם יעדים משתנים. ‫למשל טיסות לארה"ב לקחת קרוזים ממיאמי לקריביים, שם הם מרגישים יותר בטוחים. התעופה מאוד מאוד השפיעה. ‫מצד שני, לא חזינו ביטולים ‫ברמות של עשרות אחוזים. ‫כן יש לנו עליה של ביטולים. זה מאתגר אבל הרבה פחות ממה שצפינו. הייתה עמידות מרשימה אני חייב לציין.
מה ההבדלים בן שנה קודמת לשנה?
"ישנה ירידה בהשוואה לשנה שעברה של בערך 25% שזה, שוב, זה הפתעה טובה מבחינתנו, בטח במצב הנוכחי, בטח במצב התעופה הבעייתי. החגים נראים טוב מאוד, אני מקווה שישארו ככה. אנחנו תמיד חרדים, תמיד שיש לנו המון. שיקרה משהו ואז יהיו פה מלא ביטולים.  עברנו כבר כמה משברים כאלה, בפסח זה היה המתקפה האיראנית, ביולי-אוגוסט זה היו דברים אחרים. מקווים שזה יישאר כמו שזה. יש לנו הרבה מאוד גדולות לחגים.
האוניות שלנו, אגב, אוניות בכלל, הן בתפוסות של 98%, הבעיה היא לא בעולם. כבר אם שאנחנו מגיעים לאוניות, יש בה אולי 70-80 לאומים אחרים, אנשים מגיעים מכל העולם לאוניות שלנו, הם מגיעים רחקו מכל מקום והאניות מלאות. צפינו לחגים פחות מלאים, והרבה אנשים עדיין מזמינים."
מהו היעד הפופלרי לקרוזים בחגים?
"ישראלים מצד אחד מחליטים לפי הביטחון, לפי היעד ולפי הזמינות. למשל אדם ירצה להפליג  מרומא ואם אין טיסות, אז זה טוב ויפה שיש להפלגה טובה במחיר שהוא רוצה וכו', ואין טיסות.  אז בעצם הרבה מאוד לקוחות מפליגים ליעדים שהטיסות האלה  הן סבירות וטובות, בדרך כלל של מובילים ישראלים. אנחנו רואים שרוב המפליגים מפליגים מברצלונה ורומא. אבל אנחנו רואים לא מעט אנשים שמפליגים גם מאתונה שנמצאת כיעד השלישית בגודלה אצלנו, וזה מאוד מאוד מפתיע. שוב, עניין של תעופה בעיקר, קוראות האנשים לבחור את ההפלגות האלה וגם לגלות אותן אילו הפלגות מאוד מאוד טובות. והאיים הקרייבים מניו יורק או ממיאמי. "
בכמה אחוזים הייתה ירידה השנה לעומת שנה שעברה בחגים ובקיץ?
"האוברול שלנו בערך ירידה ‫של 25 אחוז. אני חושב שבקיץ הייתה, ‫במיוחד באוגוסט, קצת ירידה יותר גדולה  ‫מכיוון שהיה פחות טיסות, ‫היו המון ביטולים של טיסות.
דווקא  בחגים, אני חושב שיש ירידה, ב-15-18% ירידה, ‫כי יש תנועה עירה מאוד לחגים ‫ועדיין. ‫קרוזים מזמינים בדרך כלל חצי שנה מראש, ‫שנה מראש. כיום מזמינים עכשיו ‫ביומיים, שלושה, חמישה שבועות. ‫זה דבר שלא קורה אף פעם. ‫המון נוסעים ברגע האחרון ‫אנשים עדיין מזמינים.  ‫‫זו עונה הכי מבוקשת. ‫סוכות ואוגוסט מתחרים ביניהם.
לא הרבה נסעו בקיץ ,‫אז הם רוצים לנצל את ההזדמנות ‫ולהשלים פערים, ‫אז כבר מזמינים קדימה"
הייתה עלייה במחירים משנה שעברה?
"מחירים בתחום ההפלגות, ובכלל בתחום הקרב, ב-2024 עלו, וגם יעלו קצת ב-2025.
מכיוון שחומרי הגלם, השכר, דלק, כל הדברים האלה עולים בעולם, אבל זה בכלל שכל החברות מעלות בצורה יחסית דומה."
‫מה יש בהפלגה?
‫"ההפלגה כזאת זאת הפלגה ‫של שבעה לילות, שמונה ימים. על שלוש-ארבע ארוחות ביום,
‫זאת אומרת אוכל סביב השעות, ‫ אטרקציות של ילדים, ‫פארקי מים, בריכות, המון פעילויות ‫רובם כולל במחיר,  הופעות ובידור כל ערב, ‫הצגות עם 30-40 אומנים, קזינו, ספא. ‫היא כוללת המון אפשרויות"
מבחינת ביטולים, ביטול טיסה נוגע לכם?
"כשמתקשר אלינו לקוח ואומר, ביטלו לי את הטיסה, או איזו קבוצה שאומרת, ביטלו לנו את הטיסה, אנחנו לא אומרים לו, אין חביבי, לא. אנחנו מחפשים לו פתרונות, מנסים לעזור. יש כל מיני צורות ואפשרויות,  אנחנו בחלק גדול מאוד מהמקרים מצליחים לעזור. אנחנו מבלים המון מהזמן שלנו לטיפול בדברים כאלו. כי כל שלושה שבועות יש איזשהו אישו. "
כמה אחוזים במשך תופסים הקרוזים בארץ?
"האחוז החדירה של המוצר הזה לשוק, הוא הרבה יותר קרוב. אנחנו שוק שנמצא בשלבים הראשונים, אבל לאט לאט זה צובר תאוצה. מאות אלפים שהפליגו אותנו מחיפה, הכירו את המוצר, התאהבו, ועכשיו הם מזמינים למקומות אחרים. אני מאמין שאנחנו עד בתחילת הדרך בתחום הזה של ההפלגות נופש. אז הוא ילך להתגבר. ככל שהתעופה כמובן תחזור, הוא חייב שהתעופה תחזור. התכנון לחזור לקרוזים מחיפה בשנת 2026 עם אוניות גדולות."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה