קריירה ולימודים

עורכי הדין סוחטים פרוטקשן מעסקים? כך מתבצע המהלך

"עורכי דין תובעים עסקים כ'דמי חסות' – כדי להימנע מתביעה ייצוגית", כך מזהירים בנשיאות המגזר העיסקי, בוועדת העבודה והרווחה שדנה על קנסות ותביעות בנושא הנגשת עסקים. יו"ר הוועדה אפרת רייטן-מרום: אנו מבצעים למעשה רפורמה שמשנה את המצב מיסודו – ולכן חובה לאוזן קשבת ומתן מענה למצוקות העולות מהשטח
מערכת ice |  1
עורך דין (צילום pixabay)
עורכי דין תובעים עסקים על היעדר נגישות לאנשים עם מוגבלויות - גם בסעיפים מהם העסקים פטורים ויזוכו בסוף ההליך המשפטי, וזאת כ'דמי חסות'. כך מזהירים היום (שני) בנשיאות המגזר העיסקי, בוועדת העבודה והרווחה שדנה על קנסות ותביעות בנושא הנגשת עסקים. הוועדה אישרה את נוסח החוק – ודחתה את כל ההסתייגויות.
לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) "לא יכולנו ולא רצינו להתעלם מההערות שעלו מגורמי השטח. אנו מבצעים למעשה רפורמה שמשנה את המצב מיסודו – ולכן חובה לטות אוזן-קשבת ומתן מענה למצוקות העולות מהשטח". היא הזהירה את משרד המשפטים כי הוא נעצר מאחור מול קצב ההתקדמות של השטח בנושא – וקראה לו להציג בהקדם תקנות מגובשות ומנוסחות בנושא. רייטן-מרום הדגישה את חובת ההסברה לבעלי העסקים.

המשנה למנכ"ל משרד המשפטים, קובי מצא, הציג את פעולת משרדו בעניין תביעות-ייצוגיות – תוך איזון בין האינטרסים של בעלי העסקים מול האפשרות לציבור לתבוע את זכויותיו. "אכן נעשה בעבר שימוש לרעה בכלי זה של תובענות, ואנו בודקים שינוי באגרות, התראה מוקדמת, מועד מוגדר ומוגבל לתביעה ועוד – אך אנו איננו יכולים להתחייב על מועד סיום עבודתנו וגיבוש המסקנות".
שי ברמן, מנכ"ל התאחדות המסעדות, סיפר כי הוא מייצג כ-14,000 עסקים טעוני-הנגשה, "ואיננו מבינים מה אתם רוצים מאיתנו. מדוע צריך 'הודעה קולית מונגשת' כשלכל עסק ומסעדה יש כיום אתר מונגש שבו ניתן לראות את התפריט ולהזמין מקום". הוא הזהיר כי התביעות הייצוגיות היא מגפה, והקנסות המוצעים הם "חסרי-תקדים ודרקוניים – שיביאו לקריסת עסקים". דן אורן, ראש האשכול החברתי במשרד המשפטים, השיב כי סכומי-הקנס שנקבעו תואמים לגובה קנסות להפרות בדיני עבודה ואיכות-הסביבה – והונמכו לעסקים קטנים ובינוניים. 
הגר יהב, מנכ"לית נשיאות המגזר העיסקי, הזהירה כי למעלה מ-200 תובענות ייצוגיות הוגשו בשנה האחרונה, רובן המוחלט בנושאי נגישות – כאשר 60% מהן נדחות. היא סיפרה כי עורכי-דין רבים מאיימים על בעלי עסקים לשלם להם - אחרת ייתבעו אותם תביעה ייצוגית על היעדר-נגישות, וגם אם בסופו-של תהליך יזוכו, הרי שייאלצו להוציא ממון רב על ייצוג משפטי.
דן רשל, נציב שוויון זכויות לאנשים מוגבלויות, השיב כי הטיפול בנושא נעשה לעומק וברצינות, ואף נרשמה לאחרונה ירידה במספר התובענות-הייצוגיות. לירן חשיש-ברוש, רכזת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, הדגישה כי כל תובע יצטרך ראשית, קודם-לתביעה, לפנות לעסק ולתקן את הנגישות, וכן יבוטל הפטור-מאגרה לתביעות ייצוגיות. 
רון אייזן, רכז נגישות בקופת חולים מאוחדת, הזהיר כי כבר כיום מדי שבועיים הם נתבעים בתביעות ייצוגיות על נגישות במרפאות, גם על סעיפים מהם המרפאות פטורות. גם איילת כהן, משנה למנכ"ל עמותת "מסעדנים חזקים ביחד", סיפרה על תביעות שמגישים עורכי דין בלי שכלל ביקרו בעסק, אלא מבדיקת פרטיו בגוגל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עורכי דין רבים הם עבריינים בחסות החוק
    גדעון 05/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דווקא עורכי דין הולכים "על הקצה" ומנצלים את ידיעותיהם ומיצובם כדי לפעול בצורה לא חוקית. לישכת עורכי הדין ומשרד המשפטים צריכים לפעול אחרת המקצוע יהפוך למאפיה.
    סגור