קריירה ולימודים

המענק מביטוח לאומי בדרך: זו ההחלטה שמתקנת עוול היסטורי

התיקון לחוק נולד מתוך מציאות מורכבת שנחשפה במהלך מלחמת "חרבות ברזל". עשרות נשים הרות גויסו למילואים ומילאו תפקידים קריטיים, רק כדי לגלות לאחר הלידה כי אינן זכאיות לדמי לידה מלאים, כעת הן יקבלו את הכסף
מערכת ice |  7
מענקים (צילום shutterstock, freepik)
בצעד היסטורי שמסמן התקדמות משמעותית בשוויון מגדרי בישראל, אישרה ועדת השרים לחקיקה תיקון חוק שיכיר בימי המילואים של נשים לצורך חישוב דמי לידה. התיקון, שהובל על ידי חברת הכנסת פנינה תמנו שטה ושדולת הנשים, מתקן עוול היסטורי ומבטיח כי נשים המשרתות במילואים לא יפגעו כלכלית בעת לידה. "זהו צעד חשוב לקראת הכרה מלאה בתרומתן של נשים לביטחון המדינה," אמרה תמנו שטה, "ומסר ברור כי שירות צבאי ואימהות אינם מוציאים זה את זה".
התיקון לחוק נולד מתוך מציאות מורכבת שנחשפה במהלך מלחמת "חרבות ברזל". עשרות נשים הרות גויסו למילואים ומילאו תפקידים קריטיים, רק כדי לגלות לאחר הלידה כי אינן זכאיות לדמי לידה מלאים. טל הוכמן, מנכ"לית שדולת הנשים, הסבירה: "גילינו פער משמעותי בין המחויבות של נשים למדינה לבין היחס שהן מקבלות בחזרה. נשים שסיכנו את עצמן ואת עובריהן כדי להגן על המדינה מצאו את עצמן ללא תמיכה כלכלית בסיסית לאחר הלידה".

על פי ישראל היום מומחים בתחום המשפט והמגדר מדגישים את חשיבותו של התיקון לא רק ברמה הכלכלית, אלא גם כהצהרה חברתית. ד"ר מיכל פרנקל, מומחית למשפט ומגדר מאוניברסיטת תל אביב, מסבירה: "התיקון הזה מעביר מסר חשוב על ערכה של אזרחות פעילה. הוא אומר שהחברה הישראלית מכירה בכך ששירות צבאי ואימהות הם שני היבטים חשובים של תרומה לחברה, ושאין סתירה ביניהם." היא מוסיפה כי התיקון עשוי לעודד יותר נשים להתנדב לשירות מילואים, מה שיכול לחזק את מערך המילואים כולו.
למרות ההתקדמות, מומחים מזהירים כי זהו רק צעד ראשון בדרך ארוכה לשוויון מגדרי מלא בצבא ובחברה הישראלית. פרופ' יופי תירוש, מומחית למשפט ומגדר מאוניברסיטת תל אביב, מציינת: "עדיין יש פערים משמעותיים בין גברים לנשים בצבא, הן מבחינת הזדמנויות קידום והן מבחינת היחס לשירות המילואים שלהם. התיקון הזה הוא התקדמות חשובה, אבל הוא גם חושף כמה עבודה עוד נותרה לנו לעשות."
עם אישור התיקון בוועדת השרים, הצעד הבא הוא הבאתו להצבעה במליאת הכנסת. תמנו שטה והוכמן קוראות לכל חברי הכנסת לתמוך בחוק ולהעביר אותו במהירות. "זו לא רק סוגיה של צדק חברתי," אומרת תמנו שטה, "אלא גם עניין של ביטחון לאומי. ככל שנתמוך יותר בנשים המשרתות במילואים, כך נחזק את המערכת הצבאית כולה." הוכמן מסכמת: "אנחנו מקוות שהתיקון הזה יהיה תחילתו של גל חקיקה שיקדם שוויון מגדרי אמיתי בכל תחומי החיים בישראל."
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    לפעמים נראה שהפקידים רוצים שנשנא את המדינה (ל"ת)
    מפוצץ 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    ישראל היום
    יהדית גאנ 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו מיםקשי הצלחת לא מקוביה בצער וביגון
    סגור
  • 4.
    לא ברור לי למה נשים בהריון הולכות למילואים
    דובי 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא ברור לי למה הצבא לוקח נשים בהריון למילואים.הרי הם פטורות מלשרת.ודבר שני הם גם עובדות.זה נראה לי תמוה
    סגור
  • 3.
    קצבת זקנה
    רחל 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה עם הקשישים הם שקופים לא שווים כבר שנים מקבלים קצבת נדבה ועלובה ,לכולם מעלים רק לנו לא בושה ,בושה למה .......
    סגור
  • 2.
    תודה
    שי 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יפה. נקווה שהחוק הזה יעבור. לגבי שיוויון השכר בין נשים לגברים באותה עבודה עם אותם שעות וימים, עדיין יש פער למרות שנשים מהוות 50% מהאוכלוסייה. יש תקווה.
    סגור
  • 1.
    יפה מאד
    אני 2 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בשלב הבא תפצו נשים של מילואימניקים. העובדות כפול בבית. במיוחד עצמאיות שהכנסתן נפגעת
    סגור
  • מה אם רווקים שעובדים בבית בחינם (ל"ת)
    עיוני 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור