רכב

המס שייכאב לנהגים יבוטל? זה מה שעשוי לקרות ב-1.1.2024

?משרד התחבורה בפנייה למשרד האוצר: "עצרו את העלאת המיסים על רכב חשמלי". המטרה: למנוע עלייה ביוקר המחייה. המס צפוי לעלות מ-20% ל-35%, והעלייה התלולה בשיעור המיסוי תגרום להתייקרות מחירי הרכבים החשמליים
מערכת ice |  4
מכירת רכב (צילום freepik)
במסגרת המאבק ביוקר המחיה, העבירה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (מיל׳) מירי רגב פנייה דחופה למנהל רשות המיסים, באמצעות מנכ"ל משרדה משה בן זקן. בפנייה מבקשת השרה להקפיא את העלייה במס הקנייה על רכב חשמלי, המתוכננת ל-1 לינואר 2024, במטרה למנוע עלייה ביוקר המחייה. המס צפוי לעלות מ-20% ל-35%, והעלייה התלולה בשיעור המיסוי תגרום להתייקרות מחירי הרכבים החשמליים. 
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) תקנה של השרה רגב המחייבת אופניים וקורקינטים חשמליים בנשיאת לוחית זיהוי. זאת במטרה לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע ומסכנים את הולכי הרגל ושאר משתמשי הדרך, ואת עצמם.    
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "כמו בכל חידוש טכנולוגי, גם כלי המיקרו מוביליטי, האופניים והקורקינט החשמליים, הביאו תועלת רבה לצד סיכונים ממשיים. מצד אחד, הם מאפשרים להתנייד ברחבי העיר בנוחות ובעלות נמוכה ביותר, מפחיתים את העומס בכבישים ומשמשים אמצעי משלים למערך התחבורה הציבורית. מצד שני, כאשר נוהגים בהם בפראות וללא התחשבות בחוקי התנועה ובשאר משתמשי הדרך, הם עלולים לגרום לתאונות, ומסכנים בפרט את הקשישים והורים עם תינוקות וילדים קטנים. לכן הוריתי לקדם בדחיפות תקנות מעודכנות המחייבות נשיאת סימון מזהה על כל רכב, במטרה לאפשר אכיפה יעילה נגד רוכבים חסרי אחריות". בעשור האחרון הפכו כלי רכב דו גלגליים חשמליים, המוגדרים כ"תחבורה קלה" או מיקרו-מוביליטי, לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני בישראל.
מאות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים נעים במרחב העירוני הצפוף, רובם נוהגים בזהירות ובאחריות, אך לצערנו לא כולם. רוכבים רבים נוסעים על המדרכות ומסכנים את שלומם של הולכי הרגל, ואחרים נוסעים בכביש, מפריעים לתנועה ומסכנים בעיקר את עצמם. משרד התחבורה מתייחס לבעיה במלוא כובד הראש, והחל משנת 2014 יזם תיקונים בתקנות התעבורה לצורך אסדרת השימוש בכלי רכב אלה.
בין היתר נקבעו תקן לכלי הרכב, גיל רכיבה, חובת חבישת קסדה, איסור רכיבה על המדרכה, חובת הכשרה עיונית ועוד. כמו כן הורחבו סמכויות האכיפה כך שגם הפיקוח העירוני יוכל לבצע אכיפה של חלק מעבירות התנועה. עם זאת, מאמצי האכיפה כיום אינם יעילים מספיק, מכיוון שבניגוד לרכב מנועי, כלי רכב אלה אינם חייבים בנשיאת לוחית מזהה. כך יכולים הרוכבים להתחמק משוטר או מפקח ולהימנע מדו"ח על עבירה שביצעו. גם אם העבירה או התאונה צולמו במצלמת אבטחה, או על ידי הנפגע או אדם אחר, קשה לאתר את הרוכב.
לפיכך קידמה שרת התחבורה את עדכון התקנות, כך שגם כלי הרכב לתחבורה קלה יחוייבו בנשיאת סימן מזהה. כדי להקל על הציבור, נקבע נוהל רישום קל ופשוט, המתבצע כולו באופן מקוון וללא צורך להגיע למשרד הרישוי, ואינו כרוך בתשלום אגרות או בביצוע מבחן שנתי. על פי התקנות המוצעות, יש לרשום את בעלי הרכב באופן חד פעמי בעת הרכישה. הרישום יבוצע באופן מקוון על ידי הרוכש, אשר יזדהה באמצעות תעודה הזהות שלו. אם הרוכש הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו. 
בתום התהליך יישלח לבעל הרכב אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות. עם האישור ייגש בעל הרכב למטביע לוחיות זיהוי מורשה, אשר יכין עבורו את הלוחית. יודגש כי שלא כמקובל ברכב מנועי, מספר הרישוי הוא אישי ומשויך לבעל הרכב ולא לרכב עצמו. במקרה של מכירת הרכב או רכישת רכב חדש, על הבעלים לפרק את הלוחית ולהתקינה על הרכב החדש. 
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מעודד שימוש בתחבורה הציבורית ולצידה באמצעי תחבורה משלימים, בדגש על תחבורה ירוקה ושיתופית. קורקינטים ואופניים חשמליים יכולים להיות פתרון מצוין למצוקת התנועה והחניה במרכזי הערים, אך לא על חשבון בטיחותם של הולכי הרגל. אנו מקווים כי התקנה החדשה של השרה רגב שאושרה תביא לשינוי התנהגותי אצל הרוכבים, ותהפוך אותם לתוספת ברוכה למערך התנועה העירוני".
היו"ר דוד ביטן דרש ממשרדי התחבורה, המשפטים והביטחון הלאומי להאיץ את התיקונים שנועדו לאפשר אכיפת התקנות החדשות ולפרסם נוהל ליישום התקנות ואמר: "יש לכם מקסימום שלושה חודשים לסיים את הכל". ח"כ יעקב אשר, שיזם הצעת חוק שבעקבותיה הוגשו התקנות: כשתהייה לוחית זיהוי על הכלי אנשים יתנהגו אחרת וזה יאפשר בעתיד לרכוש ביטוח – צריך להוסיף גם את סמכויות האכיפה לפקחים בהקדם.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    האם כדאי לרכוש רכב חשמלי?
    אנטיוכוס 12/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש בעיה כאשר רוכשים רכב ראשית ערכו יורד כבר בשנה הראשונה . והבעיה מתעצמת , כאשר צריך להחליף את הבוללה לרכב חשמלי . מחירה נע לפי סוג הרכב . וכפי שאמר לי מוסכניק , שזה יכול נוע מ-60 אלף ועד מעל 100 אלף ש"ח . האם זה שווה את המחיר, כאשר צריך להוציא כמעט ממחיר רבע הרכב החדש , שערכו ירד ?
    סגור
  • 3.
    מירי אכזבת
    עידו 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הבטחת לטפל בביטול של מיכאלי הנכדה של צורר היהודים ולא עשית כלום חוץ מדיבורים מאוד מאוכזבים
    סגור
  • 2.
    דואגים לעשירים
    סו 12/2023/18
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הולכים להטיל עלינו מעמ יותר גדול יותר מ17 אחוז מקצצים בכל מקום והם מריחים בחירות דואגים לעשירים
    סגור
  • 1.
    ממשלה של גנבים
    אבי 12/2023/18
    הגב לתגובה זו
    7 2
    פשוט לא לקנות רכבים חשמליים שהסוחרים והיבואנים ילחמו על הפחתת המס אפשר גם לנסוע ברכבי בנזין עד היום לא קרה כלום
    סגור