רכב

מכה למשתמשי הרב קו בישראל: מחירי הנסיעות מזנקים בטירוף

מחיר הנסיעה הבודדת צפוי לזנק ב-25% החל מינואר הקרוב, מ-6 שקלים ל-8 שקלים, החלטה זו מהווה חלק ממהלך רחב יותר שנועד למנוע קיצוץ משמעותי של 760 מיליון שקל בתקציב התשתיות של משרד התחבורה
מערכת ice |  3
תחבורה ציבורית (צילום shutterstock)
משבר התחבורה הציבורית בישראל עומד בפני נקודת מפנה משמעותית, כאשר מחיר הנסיעה הבודדת ברב קו צפוי לזנק ב-25% החל מינואר הקרוב, מ-6 שקלים ל-8 שקלים. העלאת המחירים הדרמטית מגיעה בעיתוי רגיש במיוחד, מיד לאחר שקריסת מערך התחבורה באזור המרכז הדגישה את הצורך הדחוף בעידוד השימוש בתחבורה ציבורית. החלטה זו מהווה חלק ממהלך רחב יותר שנועד למנוע קיצוץ משמעותי של 760 מיליון שקל בתקציב התשתיות של משרד התחבורה.
במסגרת השינויים המתוכננים, משרד התחבורה מקדם תוכנית שאפתנית להקמת שבעה קווי "רכבת על גלגלים" - פתרון תחבורתי חדשני שאינו דורש מסילה ומבטיח בנייה מהירה וחסכונית יותר. עם זאת, הפרויקט מעורר שאלות מהותיות, שכן טכנולוגיה זו טרם קיבלה אישור תקינה בישראל. דוגמה לכך היא הקו החום המתוכנן בין ראשון לציון, רמלה ולוד, שצפוי להיפתח רק בעוד שלוש שנים, מה שמעמיד בספק את יכולתו לספק מענה מיידי לבעיות התחבורה הבוערות.

במקביל לעליית המחירים, מקדמת שרת התחבורה מירי רגב את השלב השני של רפורמת "צדק תחבורתי", הכוללת הטבות משמעותיות: נסיעה חינם לאזרחים ותיקים מגיל 67 והנחה של 50% לתושבי שכונות המדורגות בדירוג סוציו-אקונומי 1-5. התוכנית כוללת גם תקציב מיוחד של 250 מיליון שקל לתגבור השירות, המיועד להוספת קווים חדשים והגברת תדירות בקווים קיימים - עלייה משמעותית לעומת התקציב של 100 מיליון שקל שהוקצה בשנה שעברה לטובת קווים המשרתים את האוכלוסייה החרדית.
המהלך כולו מעורר דיון ציבורי סוער, כאשר במשרד התחבורה מנסים להרגיע את הרוחות בטענה שרוב הנוסעים נהנים מהנחות שונות ואינם משלמים את המחיר המלא. אולם, גם נוסעים אלו צפויים לחוות עלייה משמעותית בהוצאות התחבורה שלהם. השאלה המרכזית שנותרת פתוחה היא האם השילוב של העלאת מחירים לצד הרחבת השירותים וההטבות לאוכלוסיות מסוימות אכן יוביל לשיפור מערכת התחבורה הציבורית, או שמא יעמיק את הפערים הקיימים בנגישות לתחבורה ציבורית בין מגזרים שונים באוכלוסייה.
חוסר הבהירות לגבי אופן חלוקת תקציבי התגבור והשירותים החדשים מעלה חששות נוספים בקרב מומחי תחבורה וארגוני צרכנים. בהתחשב בתקדים של השנה שעברה, שבה כל תקציב תוספות השירות הופנה למגזר ספציפי, עולות שאלות לגבי השוויוניות בחלוקת המשאבים החדשים ויכולתם לתת מענה הולם לצרכי כלל האוכלוסייה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בעייה בחשבון - 33 אחוזים
    ראובן 11/2024/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש לכם בעייה בחשבון. עלייה של 33 אחוז ולא 25 אחוז 2₪ מתוך 6₪ הם 33אחוז
    סגור
  • 1.
    בעייה בחשבון
    ראובן 11/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עלייה מ 6₪ ל 8₪ זו עלייה של 33 אחוז נא לתקן.( 2₪ מתוך 6 ₪ הם 33₪ )
    סגור
  • בעייה בחשבון
    איציק 11/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן טעות והעלייה היא 33% עלייה חדהמשמעית!
    סגור