רכב

מסים חדשים באלפי שקלים בדרך: הנהגים בישראל משלמים ביוקר

הצעת משרד האוצר לא רק מפחיתה הטבות לרכבים נקיים, אלא גם מחמירה עם רכבים מזהמים. רכבים בקבוצות הזיהום הגבוהות ביותר (14 ו-15) יחויבו ב"קנס" נוסף של 1,535 עד 7,500 שקל, ההצעה החדשה מבקשת לצמצם הטבות מס של 17,000 שקל לרכבים חשמליים אלו ב-2,455 עד 7,500 שקל
מערכת ice |  2
רכבים (צילום shutterstock)
משרד האוצר חשף טיוטת צו חדשה המציעה שינויים מרחיקי לכת במערכת מיסוי כלי הרכב במדינה. ההצעה, שפורסמה ערב חג הסוכות, מתכננת להעלות את מסי הקנייה על רכבים חדשים באמצעות הפחתת הטבות המס הניתנות כיום. השינוי המוצע צפוי להגדיל את הכנסות המדינה ב-650 מיליון שקל בשנה עד 2027, ולאחר מכן ב-900 מיליון שקל שנתיים החל משנת 2028. ההצעה פתוחה להערות הציבור עד ה-5 בנובמבר 2024, ואם תאושר, תיכנס לתוקף בינואר 2025.
כיום, מס הקנייה על רכבים חדשים בישראל עומד על 83% למכוניות רגילות ו-35% לרכבים חשמליים. עם זאת, המערכת הנוכחית מעניקה הטבות מס של עד 17,000 שקל, בהתאם לרמת הזיהום של הרכב. על פי הפרסום בכלכליסט, ההצעה החדשה מבקשת לצמצם הטבות אלו ב-2,455 עד 7,500 שקל, כאשר הפגיעה הגדולה ביותר תהיה ברכבים הנקיים ביותר, שיאבדו כ-4,000 שקל מההטבה. לדוגמה, רכבים בקבוצות הזיהום 1 ו-2, שכיום זכאים להטבה של 18,417 שקל, יקבלו רק 14,427 שקל לאחר השינוי.

הצעת האוצר לא רק מפחיתה הטבות לרכבים נקיים, אלא גם מחמירה עם רכבים מזהמים. רכבים בקבוצות הזיהום הגבוהות ביותר (14 ו-15) יחויבו ב"קנס" נוסף של 1,535 עד 7,500 שקל. שינויים אלה נובעים מירידה בהכנסות המדינה ממיסי רכב. בשנת 2023, נגבו 13.95 מיליארד ש"ח ממסי קנייה על רכבים חדשים, אך המס האפקטיבי הממוצע ירד מ-72% ל-57% בגלל הגידול במספר הרכבים הנקיים והחסכוניים. לפי האוצר, זה גרם לאובדן הכנסות של כ-3 מיליארד שקל בשנת 2023.
הצו החדש מבחין בין רכבים חשמליים לרכבי בנזין נקיים בקבוצה 1. רכבים חשמליים יוחרגו מהמתווה החדש עד שנת 2027, אם כי שיעור מס הקנייה הספציפי עליהם טרם נקבע. לעומת זאת, רכבי בנזין נקיים יושפעו מהשינויים. חשוב לציין כי גם רכבים עממיים כמו סובארו פורסטר ויונדאי טוסון, המשתייכים לקבוצות הזיהום הגבוהות, צפויים להיפגע מהשינויים המוצעים.
השינויים המוצעים מעוררים שאלות לגבי האיזון בין הכנסות המדינה לבין המאמצים לעודד שימוש ברכבים ידידותיים לסביבה. בעוד שהמהלך צפוי להגדיל את הכנסות המדינה ב-650 עד 900 מיליון ש"ח בשנה, הוא עלול להאט את המעבר לרכבים נקיים יותר. הצעת האוצר מדגישה את האתגר בשמירה על הכנסות המדינה תוך עידוד אימוץ טכנולוגיות ירוקות. השינויים הללו עשויים להשפיע משמעותית על שוק הרכב הישראלי, על התנהגות הצרכנים ועל מאמצי המדינה להפחתת זיהום האוויר בטווח הארוך.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חשמלי זה מזהם
    ממש לא נקי 10/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טירוף מה שהולך
    סגור
  • 1.
    קודם תצמצמו את המשרדים המיותרים בממשלה.הראו דוגמה. (ל"ת)
    מוטי 10/2024/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור