בארץ

מהפכה בתקציב? השר סמוטריץ' יוצא בדרישות חריגות לבכירי האוצר

שר האוצר סמוטריץ',שיגר מכתב לבכירי האוצר בניהם לראש אגף התקציבים בו הוא חושף בפניהם את כוונתו להפחתת ריכוזיות המשרד בניהול תקציב המדינה. השר שואף בין היתר לאפשר לכמה משרדי ממשלה לנהל את התקציב לבדם ולקבל עודפים מהתקציב הקודם | כל הפרטים
מערכת ice | 
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ הדס פרוש, חיים גולדברג, shutterstock)
בתחילת השבוע, עם קביעת תאריך לאישור תקציב 2025, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שלח מכתב לראש אגף התקציבים יוגב גרדוס, בו הוא מתאר את כוונתו לשנות מהותית את בניית התקציב במדינת ישראל. סמוטריץ' כתב: "המלחמה מדגישה את הקשיים 'הכרוניים' בתכנון התקציב, כפי שעולה מדו"חות רבים לאורך השנים".
המהלך נועד להפחית את השליטה הריכוזית של אגף התקציבים, טענה שהושמעה על ידי כלכלנים ומשרדי ממשלה במשך שנים. סמוטריץ' מתכנן להטמיע מנגנון להעברת עודפים, לשפר את השקיפות בהסכמים התקציביים, לצמצם את מספר הסעיפים התקציביים, ולהעניק למשרדי הממשלה עצמאות תקציבית גדולה יותר. עם זאת, לא ברור כמה מהשינויים יצליחו להתממש בתקציב הקרוב, במיוחד לאור האתגרים התקציביים הנוכחיים.
ביקורת על ניהול התקציב בישראל קיימת כבר שנים. "ועדת המשילות" בראשות הראל לוקר ציינה ב-2013 את הריכוזיות הרבה בניהול התקציבי. אגף התקציבים, מצידו, הזהיר מפני "מהלכי ביזור שעלולים לפרוץ את המסגרת הפיסקלית".
סמוטריץ' מבקש לקדם מתודולוגיה מסודרת לעדכון התקציב, וליישם מנגנון העברת עודפים, כך שמשרדים שלא נוצלו את מלוא התקציב יוכלו להעביר חלק ממנו לשנה הבאה. כמו כן, הוא מעוניין להפסיק את השיטה של "תקציב צל", המונעת שקיפות. "יש צורך להוריד את זמן 'טכנאות' בניהול התקציב", סיכם סמוטריץ', מתוך תקווה שהמהלכים יחזקו את משרד האוצר כגורם מקצועי לקידום רפורמות.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה