רכב

תעשיית הרכב בצרות: מה גרם למניות של היצרניות הוותיקות להתרסק?

לאחר שמצאה את עצמה תקועה בין שלושה גורמים חזקים בכלכלה העולמית, תעשיית הרכב באירופה נקלעה לאחד המשברים הגדולים שידעה. עם צניחה חדה במכירת הרכבים וירידה בשווי המניות של יצרניות הרכב הוותיקות, האם היא תצליח לנווט לחוף מבטחים?
עידו מור | 
פולקסווגן (צילום shutterstock)
תעשיית הרכב האירופאית, רשמה במהלך ארבעת החודשים האחרונים ירידה הדרגתית בהיקפי המכירות. רק בחודש אוגוסט, המכירות הכלליות פחתו ביותר מ-18% ובאותה העת בשוק הרכבים החשמליים צלל הנתון צלצל בכ-44%.
המשבר הנוכחי, פרץ בגלל שילוב של כמה נסיבות:
הראשונה, ירידה בביקוש לרכבים אירופאים בשוק הסיני, הסיבה השנייה הינה המס החדש שהאיחוד האירופי הטיל על חברות סיניות וגם על חברות האירופאיות, אשר מייצרות את רכביהן במפעלים בסין.
ולבסוף, הסיבה המרכזית שהיא הסלידה של האירופאים מהרכב החשמלי. הכישלון בהשתלבות הרכב החשמלי בשוק אירופי ממחישה בצורה טובה את ההבדל המרכזי בין שוק הרכב האירופי לבין אלו שפועלים בסין או בישראל.
אם בשתי השווקים האלו, הצרכנים מייחסים חשיבות ליוקרה וחידושים הטכנולוגיים ברכב, באירופה המצב הפוך. הנהגים מביעים עניין בעיקר בנוחות, בנגישות של מחיר הרכב ובאיכות הנהיגה בו. על כן, למרות הרצון הטוב יצרניות הרכב האירופאיות הוותיקות לא מסוגלת לענות על הדרישה הזו ולייצר רכב חשמלי איכותי ולמכור אותו מחיר נגיש.
כל זה גרם למניות של יצרניות הרכב הוותיקות לרשום בתקופה האחרונה ירידות שערים. אחת מהן, זו יצרנית רכבי היוקרה הוותיקה גרמנית מרצדס בנץ. החברה מהווה אחת השחקניות המצליחות והוותיקות ביותר בשוק הרכבים העולמי.
אבל למורת רוחה המעמד והמוניטין שצברה לאורך השנים שלה לא הצליחו לגרום למשבר בתעשיית הרכב לפסוח עלייה. מניית החברה ירדה במהלך החודש האחרון ביותר מ-9%. בהמשך לכך החברה גם הורידה את תחזיות המכירות שלה והיא גם צופה לרשום ירידה ברווחים עד סוף השנה הנוכחית.
שחקניות נוספות שחוו ירידה בשווי המניות שלהן הן וולוו שמתחילת השנה המנייה שלה ירדה ב-15.05%, לאחריה סטלנטיס, שהשילה מתחילת השנה 48.90% משווי המנייה שלה וב.מ.וו, יצרנית גרמנית נוספת שאיבדה 30.59% משווי המנייה שלה במהלך ששת החודשים האחרונים.
לאחר שהבינה שהשקעה בשוק הרכב החשמלי לא כדאית עבורה, וולוו הורידה את התחזיות בנוגע להכנסות ולרווחים שלה ב-2024. בנוסף, החברה הכריזה בתחילת חודש אוגוסט שעד שנת 2030, היא תפסיק למכור ולייצר מכוניות חשמליות.
גרמניה היא דוגמא למדינה שהכלכלה שלה תלויה במידה רבה בשוק הרכב ובחברות שפועלות בו. השלטונות בגרמניה כבר הביעו התנגדות זועמת נגד אנשי האיחוד האירופי והמיסים החדשים שהטילו על הרכבים הסינים.
 
לכן, במידה והמשבר יימשך לעוד זמן הדבר עלול לגרום להשפעה רוחבית על הכלכלה של אחת המדינות החזקות ביותר באירופה. על מנת לתת מענה למצב, גורמים באיחוד האירופי מנהלים שיחות גם בכירים בממשל הסיני כדי למצוא פתרון הולם למצב הנוכחי בשוק.
לסיכום, תעשיית הרכב באירופה נקלעה למשבר שנוצר בגלל שילוב של נסיבות ועכשיו בצל המתיחות בין האיחוד האירופי, סין וארה"ב היא מנסה לנווט אל חוף מבטחים על מנת להביא לשיפור במצבו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה