רכב

ראש המוסד לשעבר: "50% מהמכוניות בישראל יהיו מסין"

כנס קבוצת SIGNAL למדיניות ישראל ביחס לסין, נערך עקב אי תמיכתם של סין בישראל. ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי נכח בגנס ואמר "מעט מאוד אנשים בממשלה, אם בכלל, משקיעים מחשבה בעובדה שאנחנו בהיצף של מכוניות בסין. בתוך שנה 50% מהמכוניות בישראל יהיו מסין"
מערכת ice | 
רכב סיני-אילוסטרציה (צילום freepik, unsplash)
על רקע אירועי ה-7 באוקטובר והתקיפה האיראנית, והעמדה הסינית שלא גינתה את חמאס וכינתה את ההתקפה האיראנית "הגנה עצמית" לגיטימית מצד איראן, נערך כנס קבוצת SIGNAL למדיניות ישראל ביחס לסין.
ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, התייחס למדיניות סין כלפי ישראל ואמר כי "על פניו זה נראה שהם עמדו לצד אויבינו, ברמה הפרקטית, זה היה ללא תוצאה בשטח". יחד עם זאת, ציין הלוי, כי "סין לא מעוניינת להתערב במלחמה או בעימות באזור, אלא לקבל כמה שניתן מישראל בתחום המדע והטכנולוגיה, אך איש בממשלה לא עוסק בשמירה על האינטרסים הישראליים מול סין".

לדבריו, התנהלות הממשלה ביחס לסין מעידה על חוסר קבלת ההחלטות: "מעט מאוד אנשים בממשלה, אם בכלל, משקיעים מחשבה בעובדה שאנחנו בהיצף של מכוניות בסין. בתוך שנה 50% מהמכוניות בישראל יהיו מסין. הסינים מנצלים את המצב. הם עושים את זה בחוכמה". 
עוד הזהיר הלוי, "לסין יש תפקיד הולך וגדל בחברות שמספקות שירותים רפואיים, כל החברות שמעניקות שירותים רפואיים משלימים בישראל היום (נט"ל, נטל"י) הן בבעלות סינית. יש לזה משמעות לבריאות הציבור בישראל, ואיש לא מתייחס לנושא הזה".
מארק למברט, מרכז ענייני סין במחלקת המדינה האמריקנית וסגן עוזר מזכיר המדינה לענייני סין וטאיוואן, אמר כי השלטון בסין מציג את האתגר המשמעותי ביותר לסדר העולמי לטווח הארוך, מכיוון שהוא המתחרה היחיד עם הכוונה לעצב מחדש את הסדר העולמי, וכן את הכוח הכלכלי, הדיפלומטי, הצבאי והטכנולוגי לעשות זאת, עוד ציין למברט שארה"ב מצפה ליותר תיאום עם ישראל בנושא.
למברט התייחס ליוזמת ה-IMEC (India Middle East Europe Economic Corridor), "האסטרטגיה שלנו מכירה בכך שהאתגרים של היום, כמו שינויי אקלים וחוסן כלכלי, גדולים מדי עבור כל מדינה בודדת להתמודד עם עצמה ועלינו לחבר עוד יותר את האזור האינדו-פסיפיק לשאר העולם.
ארצות הברית מחויבת לעבוד יחד עם הודו, והשותפים שלנו מאירופה וממדינות האינדו-פסיפיק, להקמת המסדרון הכלכלי של הודו, המזרח התיכון ואירופה. ה-IMEC צפוי לעורר פיתוח כלכלי באמצעות קישוריות משופרת ואינטגרציה כלכלית בין אסיה, המפרץ הערבי ואירופה. ישראל היא מרכזית - מילולית ומעשית - בחזון הזה.
מייסדת ומנכ״לית קבוצת SIGNAL, קאריס וויטי, "סין היא מעצמה גדולה שנמצאת כאן כדי להישאר, כזו שתמשיך להשפיע על העניינים העולמיים כולל בישראל ובמזרח התיכון בדרכים שמתאימות לאינטרסים של סין. במקרים מסוימים זה יהיה טוב עבור ישראל, במקרים אחרים, המדיניות והעמדות של סין לא ייטיבו עם האינטרסים הלאומיים של ישראל, כפי שראינו יותר ויותר בשנתיים האחרונות, ובאופן מובהק מאז 7 באוקטובר. ישראל מחויבת לנהל מדיניות אשר תחזק את מעמדה ועמדתה אל מול האתגר הזה, בין היתר, באמצעות חיזוק הקשרים עם מדינות האינדו-פסיפיק, כפי שהצענו במסגרת יוזמת ישראל הגלובלית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה