דעות

חלוצת הפריפריה: קריית שמונה על מפת ההתחדשות העירונית

כילד חלמתי לשקם ולחדש את שכונותיה הוותיקות של קריית שמונה – וכראש העיר אני מגשים את החלום. פיילוט בשיתוף המדינה, מביא את הפינוי-בינוי גם לפריפריה, ויהווה רק את אקורד הפתיחה במתיחת פנים מקיפה ובהזנקת העיר קדימה

אביחי שטרן |  10
אביחי שטרן
את תנופת הפיתוח בקריית שמונה קשה לפספס. ברחבי העיר מקודמים כיום שורה ארוכה של מיזמים פורצי דרך העתידים למתג מחדש את העיר. דגש מיוחד ניתן למרכז העיר הוותיקה, הצפויה להשתנות מקצה אל הקצה – זאת באמצעות הכנת מסמך אסטרטגי כלל עירוני, בסיוע מינהל התכנון והוועדה המחוזית, לצד תוכנית אב להתחדשות מרכז העיר בסיוע הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.
דוגמה בולטת לפרויקט העתיד לשנות את פני העיר, הוא מתחם המעונות החדש – פרויקט מגורי סטודנטים אורבני, המאפשר חיי קהילה סטודנטיאליים במרכז קריית שמונה. מיזם זה מייצר הלכה למעשה גם התחדשות עירונית: עם שימוש חדש ועדכני בשטח ישן ונטוש, ללא שום תרומה עירונית. המבנה החדש, המודרני והפתוח לרחוב מייעל את השימוש בקרקע ומחייה את המרקם העירוני באזור.

מיקומו של הפרויקט במרכז העיר הסמוך לציר תחבורה ציבורית ראשי, יקדם אף את השימוש בתחבורה הציבורית, ויוביל את התחלת התכנון העירוני לשבילי אופניים ולטיילת במהלך השנים הקרובות.
מתחם המעונות מאמץ את מודל עירוב השימושים, ומשלב בין מגורים לבין מסחר ומשרדים. מדובר בין היתר בחללי למידה שיתופיים, כמו גם במתחם מסחרי הכולל חנויות ובתי קפה. זה לא סוד, סטודנטים רבים מחפשים מקום מגורים עם ערך מוסף של קהילה – ומחוסר היצע, נאלצו עד כה להתגורר בישובים הכפריים הסובבים את העיר. המתחם החדש הוא רק סנונית ראשונה, כשבעקבותיו צפויים להתרומם באזור מגוון פרויקטים נוספים, המסמלים את קריית שמונה המתחדשת.
כאן זה לא נעצר. כמי שנוסדה בראשית שנות ה-50 ושוכנת על הסבר הסורי-אפריקאי, הרי שמבני העיר הישנים מחויבים במיגון ובהתחדשות. מדובר בהריסת מבנים שהוקמו עמוק במאה שעברה והקמת בניינים חדשים תחתיהם אשר יגדילו את כמות יחידות הדיור וישדרגו את איכות חייהם של התושבים – בזכות חידוש תשתיות, הוספת שטחי מסחר ופנאי, מבני ציבור וריאות ירוקות.
מסיבה זו פעלתי לרתום את משרד הבינוי והשיכון לגיבוש תכנית ייחודית לפינוי-בינוי בקריית שמונה וביישובי הפריפריה, אחרת התחדשות עירונית תמשיך להיות נחלתן של יישובי מרכז הארץ בלבד. אני שמח שלאחר שדרשתי, זעקתי והתרעתי – הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בחרה בקריית שמונה כעיר שבה יבוצע פיילוט פינוי-בינוי בעלות של כ-33 מיליוני שקלים. דיירי מתחם יעקב מלול בו יבוצע הפיילוט, יזכו עם מימוש הפרויקט לחיים חדשים.
מיזם זה יהווה רק את הסיפתח במאמץ לחיזוק, מיגון ושדרוג שאר הבניינים הוותיקים בעיר – ואין לי ספק שהוא גם ישיק שיתוף פעולה פורה בין עיריית קריית שמונה, הממשלה והיזמים.  
כילד, היה לי חלום להפוך את מבני העיר הישנים לבניינים חדישים ומודרניים. חלמתי שהשכונות הוותיקות, אלו שהוזנחו לאורך השנים, יקבלו תשומת לב אמיתית: לא עוד טיפול קוסמטי, אלא טיפול שורש שיהפוך אותן לדבר הבא וימשוך אליהן משפחות צעירות מהעיר ומהמדינה כולה.
את החלום אני זוכה כעת להגשים כראש העיר. אני גאה לראות את קריית שמונה פורחת ומתפתחת, ומבטיח שנמשיך להוביל את העיר קדימה. חלומות אכן מתגשמים.
הכותב: אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    צריך לבנות הרבה יותר בקרית שמונה
    נהגוס 11/2022/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הישוב קטן מדי. אפשר להכפיל ולשלש אותו ואז יהיו יותר לקוחות לעסקים ואז יגיעו יותר יזמים
    סגור
  • 7.
    מחוסר היצע הולכים חישובים מסביב?
    ר 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי זה הפוך? בישובים אין מקום אז באים לקרית שמונה
    סגור
  • 6.
    חרטטן
    אבי 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראש עיר כושל שלא יבחר שנית
    סגור
  • 5.
    חרטטן
    ישראל 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראש העיר הכי כושל אי פעם
    סגור
  • 4.
    הבחירות לרשויות מתקרבות? (ל"ת)
    גלית 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    למה לשקר?
    חיים 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    העיר מזוהמת ברמות קשות, שכונות חדשות בלי תשתיות, עירייה לא מתפקדת, הדבר היחיד שטוב בקרייה זה האנשים
    סגור
  • יש לך מים? יש לך ביוב? יש לך חשמל?
    נהגוס 11/2022/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אז מה הקטע לאמר שאין תשתיות? אם מלוכלך ליד הבניין שלך אז תביא את השכנים ותנקו. אף אחד לא חייב לך כלום. זה בניין שלכם. תתמודדו.
    סגור
  • 2.
    לא שכחת משהו?
    סיון 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תחת שלטונך נרצח ילד ברחוב תוך כדי שהמשטרה מיודעת על המקרה ואף ביקרה במקום. עשרות ילדים/צעירים תקפו ילד שלא ידע את השפה ולא הבין על מה תוקפים אותו ובסוף נשלפה סכין (מעניין מי מסתובב עם סכין בכיס) והילד נרצח סופית. ואתה מתפלסף על הצלחות של העיר? דווקא היום? הילד הזה הוכה ונרצח בלב עירך הנאורה והמוארת! תדברו על זה!
    סגור
  • כל שנה נרצחים אנשים בישראל
    נהגוס 11/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כן, גם בקרית שמונה. זה לא ישוב מיוחד. את הטענות הפני בבקשה לרוה"מ ושר בטחון הפנים.
    סגור
  • 1.
    ראש העיר הכושל ביותר
    יעקב 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ילדון חסר ניסיון וביזיון, כישלון ארור של העיר בכול תולדותיה. העיר חריבה והרוסה מלכולכת ומטונפת והוא והמנכ"ל המזופט שלו עסוקים ברדיפת התושבים בתביעות דיבה. הם נכנסים עמוק לכיסי התושבים ועושקים אותם במקום להביא תקציבי ממשלה. הם עסוקים ביחצנות אפסוסית שלא תציל אותם מכישלון מחפיר בבחירות. תושבי העיר זועמים עליהם ברמות מטורפות. איך לא ?
    סגור