השוק

בלומברג: "התפשטות המלחמה תחתוך טריליון דולר מהתוצר העולמי"

כלכלני האתר מזהירים מתרחישי המלחמה בישראל: מהאופטימי לפיו הלחימה תישאר בגבולות עזה - ועד מלחמה ישירה מול איראן, שתקפיץ את מחיר הנפט ל-150 דולר לחבית ותכניס את כל העולם למיתון
מערכת ice | 
מחירי הנפט ומלחמת חרבות ברזל (צילום shutterstock, פלאש 90)
כמו מלחמות העבר במזרח התיכון, למלחמת חרבות ברזל יש פוטנציאל לשבש את הכלכלה העולמית - ואף להטות אותה למיתון אם מדינות נוספות יימשכו פנימה כך מנתח אתר בלומברג.
לפי הערכת כלכלני האתר, הסיכון ממשי בשל תוכנית צה"ל לפלישה קרקעית לעזה, מניין ההרוגים הגבוה בשני הצדדים והחשש שמיליציות בלבנון ובסוריה שתומכות בחמאס יצטרפו ללחימה. הסלמה במצב עלולה להביא את ישראל לעימות ישיר עם איראן, ספקית נשק וכסף לחמאס. בתרחיש כזה, מחירי הנפט עשויים לזנק ל-150 דולר לחבית והצמיחה העולמית תרד ל-1.7% - מיתון שיחתוך כטריליון דולר מהתפוקה העולמית.

לפי בלומברג, מלחמה במזרח התיכון יכולה לגרום לרעידת אדמה כלכלית ברחבי העולם מכיוון שהאזור הוא ספק חיוני של אנרגיה ומעבר שילוח מרכזי. מלחמת יום הכיפורים ב-1973, שהובילה לאמברגו נפט ולשנים של סטגפלציה בכלכלות תעשייתיות, היא הדוגמה המובהקת ביותר.
הכלכלה העולמית של היום נראית פגיעה. היא עדיין מתאוששת מעליית האינפלציה שהוחמרה בעקבות הפלישה של רוסיה לאוקראינה בשנה שעברה. מלחמה נוספת באזור מייצר אנרגיה עלולה להצית מחדש את האינפלציה. השלכות רחבות יותר עשויות להתרחב מתסיסה מחודשת בעולם הערבי, ועד לבחירות לנשיאות בשנה הבאה בארה"ב, שבהן מחירי הבנזין הם המפתח לסנטימנט הבוחרים.
כל ההשפעות הפוטנציאליות הללו תלויות באופן שבו המלחמה תתפתח במהלך השבועות או החודשים הקרובים. בלומברג כלכלה בחנה את ההשפעה הצפויה על הצמיחה העולמית והאינפלציה לפי שלושה תרחישים.
תרחיש 1: סכסוך מוגבל לעזה
טהראן הגדילה השנה את תפוקת הנפט שלה ב-700,000 חביות ביום, שכן חילופי שבויים וביטול הקפאת נכסים סימנו על הפשרה ביחסים עם ארה"ב. אם החביות הללו ייעלמו תחת לחץ ארה"ב, בלומברג כלכלה מעריכה עלייה של 3 עד 4 דולר במחירי הנפט. ההשפעה על הכלכלה העולמית בתרחיש זה תהיה מינימלית, במיוחד אם סעודיה ואיחוד האמירויות יקזזו חביות איראניות אבודות.
תרחיש 2: מלחמה עקיפה בין ישראל לאיראן
אם הסכסוך יתפשט ללבנון ולסוריה, שבהן איראן תומכת גם בקבוצות חמושות, הוא יהפוך למעשה למלחמת פרוקסי בין איראן וישראל - והמחיר הכלכלי יעלה. המתיחות תגלוש גם למצרים, לבנון ותוניסיה השקועות בקיפאון כלכלי ופוליטי. בתרחיש כזה מחיר חבית נפט יזנק ב-10%, ומדד הVIX יעלה ב־8 נקודות. האינפלציה העולמית תעלה ב־0.2% והתוצר העולמי ייפגע 0.3%.
 
תרחיש 3: מלחמה ישירה בין איראן וישראל
תרחיש בסבירות נמוכה, אך הכי מסוכן ויכול להיות הטריגר למיתון עולמי. מדינות המפרץ אחראיות לבערך 20% מייצור הנפט העולמי, וישנו חשש שבתרחיש כזה איראן תסגור את מצרי הורמוז, שדרכם מובילים כחמישית מתוצרי האנרגיה העולמית ביום. עליית מחירי הנפט וצניחה של נכסי הסיכון יגרמו מכה משמעותית לצמיחה בתוצר העולמי באחוז שלם, ויקפיצו את האינפלציה ב-1.2%. זינוק בסדר גודל כזה יכול להעלות את הנפט ל-150 דולר לחבית. מדד ה-VIX יקפוץ ב־16 נקודות כמו ב-1990.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה