השוק

מחירי הנפט ממשיכים לזנק בקצב מסחרר: יגיעו ל-100 דולר לחבית?

מחירי הנפט ממשיכים לעלות והגיעו לרמה הגבוהה ביותר בשנה האחרונה כאשר הם עומדים על 95.03 דולר לחבית. מדד ברנט העולמי  עלה ב-1.05% ל-97.56 דולר לחבית. יגיעו בקרוב ל-100 דולר לחבית? וגם: מה יביא לעצירת מחירי הנפט והאם המעבר לאנרגיה מתחדשת ישכיח זאת?
מערכת ice | 
מחיר הנפט (צילום shutterstock)
מחירי הנפט ממשיכים לנסוק בקצב מסחרר והיום (חמישי) הם זינקו לרמה הכי גבוהה מאז אוגוסט 2022, כאשר הם עומדים כעת על 95.03 דולר לחבית. מדד ברנט העולמי עלה ב-1.05% ל-97.56 דולר לחבית.
עם זאת, מוקדם יותר היום, נורברט רוקר, ראש תחום מחקר כלכלת הדור הבא בבנק ניהול העושר יוליוס בר, טען כי הוא כלל לא מתרגש מעליית מחירי הנפט הקיצונית, וכי המעבר של העולם לאנרגיה מתחדשת יפצה על כך בעתיד הקרוב.
למעשה, עולם האנרגיה הישן המבוסס על דלקי מאובנים חזר לכותרות בימים אלה, על רקע משבר האנרגיה העולמי מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה. צמצום האספקה מעורר מצב רוח שורי בשווקים ומעלה את מחירי הנפט קרוב ל-100 דולר לחבית.
במקביל לעליות מחירי הנפט, סוכנות האנרגיה הבינלאומית סיפקה עדכון לדוח "מפת הדרכים ל-Net Zero", תוך שהיא בוחנת לעומק כיצד מתקדם מעבר האנרגיה מדלקי מאובנים לאנרגיה נקייה.
הדוח מספק תובנות חשובות לגבי המצב הקיים והדינמיקה הנוכחית, ומציב במרכז השיח כמה מסקנות חדשות. בהשוואה לדוח האחרון שפורסם לפני כשנתיים, נראה שהמעבר לאנרגיה מתחדשת הואץ באופן משמעותי ברחבי העולם, בין היתר, בגלל הצמיחה של הפתרונות המוצעים, קנה המידה של ההיצע, והביקוש החזק לחלופות אנרגטיות שנבעו בין היתר בזעזועים בשוק דלקי המאובנים.
על פי נורברט רוקר, ראש תחום מחקר כלכלת הדור הבא בבנק ניהול העושר יוליוס בר, נראה שהחלק האנרגטי של אתגר פליטות הפחמן העולמי נמצא בדרך הנכונה לעמידה ביעדים של אפס פליטות פחמן, בניגוד לסקטורים משמעותיים אחרים, כמו תחומי המזון והחקלאות. התאוצה הבולטת ביותר היא בתחום האנרגיה הנקייה, במיוחד תחום האנרגיה הסולארית שהופך בהדרגה לשוק גלובלי ומפותח.
תחום הסוללות ורשתות החשמל מצוי כיום בדינמיקה של צמיחה מהירה למדי. הסיבות לכך הן שתחום האנרגיה הסולארית מהווה שוק עם חסמי כניסה נמוכים ותחרות עזה. בהתחשב בהשקעות המסיביות בתחום, במיוחד מחוץ לסין, ייתכן שיכולת ייצור וקיבולת החשמל נמצאת כמעט או פוטנציאלית כבר חורגת מהרמות הדרושות כדי לעמוד ביעדי צמצום פליטות הפחמן, כאשר היעד מוערך בסביבות 800-1000 ג'יגה וואט בשנה.

המגמות מצביעות גם על צמיחה בתחום הניידות והתחבורה החשמלית. קיימת התרחבות בשרשרות האספקה, ​​בעוד צווארי הבקבוק הפוטנציאליים באספקת הסוללות התגלו כפחות דוחקים מבעבר. גלי הצמיחה המתמשכים בהיצע בשווקי מפתח בצפון אמריקה, אירופה וסין ממשיכים להניע את המעבר לניידות חשמלית. בינתיים, הציפיות מפיתוחים בתחום המימן פחתו, ככל הנראה עקב שיקולי לוגיסטיקה. מימן ממלא תפקיד משנה בתחומי שוק ספציפיים, כגון דשנים, ספנות, ייצור פלדה וייצור דלק ביולוגי.
רוקר מסכם כי המעבר לאנרגיה מתחדשת נמצא בעיצומו, והוא מונע מדינמיקת שוק ולא מפוליטיקה. לדבריו, החסמים העיקריים בתחום אינם מונעים מעלויות או מסיבות כלכליות גרידא, והם נשענים בעיקר על מוסדות שמרניים ומבני שוק אנרגיה ישנים ונוקשים בעולם. יוליוס בר מוסיפים כי הם דבקים בדעה שמעבר האנרגיה הולך ומתעצם, וכי מדובר בשינוי המבני הדומיננטי ביותר לעשור הקרוב עד 2035 - וייתכן שמעבר לכך. עם זאת, הם צופים התקררות מסוימת בתחום האנרגיה המתחדשת בטווח הקצר לאחר הפריחה, מה שעשוי להשפיע על שיקולי המשקיעים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה