השוק

הבשורה של היום: התחרות בבנקים עולה מדרגה - הסיפור המלא

אחד המקומות שמפריעים לתחרות במערכת הבנקאית היא הגיוון (או היעדר אחד כזה) בגיוס מקורות ההון של חברות כרטיסי האשראי; הבורסה פרסמה טיוטת הוראה שתאפשר לחברות לרשום למסחר אג"ח COCO וזו עשויה להיות נקודת המפנה
ניצן כהן |  2
בורסה (צילום פלאש 90, pixabay)
אחד המכשולים הגדולים של חברות האשראי בתחרות מול הבנקים הוא נושא גיוון מקורות ההון שלהן או נכון יותר היעדר הגיוון הזה. הנהלת הבורסה החליטה להיענות לבקשה של חברות כרטיסי האשראי ולשחרר את השסתום הזה כך שחברות כרטיסי האשראי יוכלו לרשום למסחר את אחד ממקורות ההון המשמעותיים שלהן.
עכשיו נסביר: אחד ממקורות ההון הפופולריים של המערכת הבנקאית (גם של חברות הביטוח אבל בבנקים מדובר במקור משמעותי) הוא האג"ח מסוג COCO. עד כה הבנקים יכלו להנפיק אגרות חוב כאלה ולרשום אותם למסחר מה שעודד את המשקיעים המוסדיים לרכוש את האג"ח הזה וזה הקל על המערכת הבנקאית בגיוס הון.

אג"ח COCO הוא למעשה אג"ח רגיל שמשלם ריבית ונפרע במועדים קבועים מראש. שני דברים מהותיים יש באג"ח הזה: הדבר הראשון הוא שבמקרה בו הבנק לא יכול לשלם את חובות שלו לפי השטר הרי שבמקום להעמיד את האג"ח לפירעון הוא "מתקפל" לתוך עצמו. כלומר אם הבנק מוחק 10% מהאג"ח COCO הוא נותן למחזיקים מניות במקום החלק שהוא לא פורע ולכן לא מדובר באג"ח רגיל שניתן בהפרה של התנאים להעמיד את החוב לפירעון מלא.
כפועל יוצא מהתנאים של האג"ח הזה הרי שהחשבונאות (והוראות הפיקוח) מאפשרות לבנק לרשום את הכסף שגויס באמצעות אג"ח כזה כ"הון" וזה אומר שכשהבנק צריך לעבות את ההון שלו בין אם כדי להרחיב את העסקים ובין אם בגלל ההפסדים הרי שניתן לגייס חוב באמצעות אג"ח COCO ולא באמצעות הנפקת מניות - תהליך קשה וכואב מאוד לבעלי המניות.
באופן עקרוני, בגלל התנאים האלה התשואות של האג"ח COCO גבוהות יותר מאג"ח זהה של אותו הבנק שהוא לא COCO ואם האג"ח הזה רשום גם למסחר הרי שהמוסדיים רואים בו סחורה נחשקת כי מדובר באג"ח של בנק שהסבירות שלא ישלם אותו נמוכה, ובמקביל האג"ח הזה משלם ירידת קצת יותר גבוהה.
עד היום המכשיר הזה היה רשום למסחר רק אם הוא הונפק על ידי בנק או חברת ביטוח וזה יצר עדיפות לחברות הביטוח והבנקים בכל הנוגע לגיוס כסף וזה נתון משמעותי מאוד כשרוצים להתחרות בבנקים ובחברות הביטוח. חברות כרטיסי האשראי פנו לבורסה בבקשה שיתנו גם להם אפשרות לרשום למסחר את האג"ח COCO שלהן וכעת הבורסה פרסמה טיוטה להערות הציבור של הוראה שתאפשר את זה וככה ובאופן תיאורטי חברות כרטיסי האשראי יוכלו לא רק להציע אשראי כמתחרות ישירות בבנקים וחברות הביטוח אלא גם לגייס הון בתנאים שווים.
מהבורסה נמסר כי: "כחלק מהשיח שמקיימת הבורסה עם החברות ולאחר שהתקבלו בבורסה בקשות של חברות כרטיסי אשראי לאפשר להם רישום למסחר של אג"ח COCO, הבורסה סברה כי נכון לקדם את הנושא וכי המהלך יתרום לגיוון מקורות המימון של חברות האשראי ובכך ירחיב את אפשרויות ההשקעה של הציבור.
"פעילות חברות כרטיסי האשראי, כפופה לפיקוח של המפקח על הבנקים, אשר מכיר באג"ח COCO של סולק כהון רגולטורי, במידה והן עומדות בדרישות שנקבעו על ידו במסגרת ניהול בנקאי תקין".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אין שום תחרות
    חושי הארכי 09/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא תחרות ולא בטיח. כל הבנקים נותנים ריבית קרדיטורית של עד 2%.כל הבנקים לוקחים על חריגה ריבית של עד 18אחוז. הכל בעידוד הנגיד והמפקח על הבנקים . (הולכים לעבוד אצלם לאחר מכן). הרווח נטו לחודש של כל אחד מהבנקים הגדולים עומד היום על למעלה מ-600 מיליון שח!!! . הריווח עוד עלול לגדול בטווח הבינוני,אם לא יהיה משבר בענף הנדלן.
    סגור
  • 1.
    מספיק לחרטט... התחרות תתחיל כשיאפשרו לבנקים מח"ל
    אילן 09/2023/22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עשרה מליון תושבים.. חמישה בנקים פחות משהיו בשנת 1948... כל האמור בכתבה קוסמטיקה ... ביביסטאן כניעה לטייקונים
    סגור