השוק

בית ההשקעות IBI: הסיכון לכלכלה בחודשים הקרובים - גבוה

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI אומר כי למרות המדד המפתיע בחודש מאי הרי שהאינפלציה עדיין דביקה; סיכון האינפלציה בחודשים הקרובים גבוה, הוא אומר ומעריך שהיא תגיע בטווח של שנה קדימה ל-3.4%
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
בעוד רוב הכלכלנים מעריכים שהאינפלציה נכנסת לשליטה הרי שרפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מעריך שהיא עדיין דביקה והסיכונים בחודשים הקרובים גבוהים. "האינפלציה הבסיסית הגבוהה, המובלת על ידי אינפלציית השירותים, עקבית עם נתוני התעסוקה שממשיכים לשקף שוק עבודה הדוק.
"נתוני התעסוקה ממשיכים להצביע על עלייה במספר המועסקים ועל רמות שפל באבטלה, ואלו נתמכים בהמשך ביקוש גבוה לעובדים. נתוני המשרות הפנויות במאי הצביעו על ירידה קלה בלבד ביחס לאפריל ובאופן כללי על התמתנות במגמת הירידה שנרשמה בשני הרבעונים הקודמים. כך, למרות הירידה מרמות השיא, רמת המשרות הפנויות וזו שניכוי ההי-טק גבוהות בכ-30% ביחס לרמות טרום הקורונה.
 
"בנוסף, נתוני השכר לרבעון הראשון של השנה, החלו להביא לידי ביטוי את הסכם השכר בסקטור הציבורי, ובמקביל להאצה מחודשת בקצב עליית השכר בסקטור העסקי לכ-5.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד,  הובילו להאצה בשכר הממוצע לקצב גבוה של כ-5.7%.
"לפיכך, על רקע שוק העבודה ההדוק והתגברות לחצי השכר, אינפלציה דביקה שבדומה לעולם מובלת על יד  ענפי השירותים, ופוטנציאל לתרומה לעלייה באינפלציה מצד שער החליפין של השקל אנו מעריכים כי סיכון האינפלציה בחודשים  הקרובים נוטה כלפי מעלה. במבט לשנה הקרובה, האינפלציה צפויה לעלות להערכתנו ב-3.4%, אך סיכון האינפלציה מאוזן יותר, על רקע הצפי להתגברות ההשפעות ההמתנות של העלאת הריבית בעולם, במקביל להשלכות השליליות של ניסיונות החקיקה של הממשלה על הסנטימנט העסקי והצרכני שיתורגמו לפגיעה בפעילות ולהתמתנות האינפלציה" הוא אומר.
"ההסתברות לעצירה בריבית ביולי התגברה, אך היא צפויה לשוב ולעלות בהמשך השנה
החלטת הריבית האחרונה התאפיינה בטון יוני יחסית ממצד בנק ישראל והיא כיוונה למיצוי קרוב של העלאות הריבית בהנחה ולא תירשם הפתעה כלפי מעלה באינפלציה או שיתגבר הפיחות בשער החליפין של השקל. לפיכך, ההפתעה כלפי מטה במדד מאי במקביל לייסוף שנרשם לאחרונה בשקל (בהנחה והסביבה הפוליטית לא תיצור לחץ משמעותי מחודש על שער החליפין עד להחלטה בתחילת יולי) מפחיתים את ההסתברות להעלאת הריבית בהחלטה הבאה ביולי, כאשר גם העצירה שבה נקט הפד בהחלטה השבוע תתמוך בכך.
"עם זאת, בהתחשב בסביבת האינפלציה הגבוהה והדביקה, בגורמים הזמניים שתרמו להפתעה במאי, בצפי להמשך העלאות הריבית בארה"ב ובגוש היורו ובסיכון הפוליטי המקומי, סביר לצפות לכל היותר לעצירה זמנית ביולי ולהעלאות נוספות בהחלטות העוקבות לפחות לרמה של 5%, גבוה מאשר התמחור בשוק המגלם הסתברות חלקית להעלאת ריבית אחת נוספת של 25 נ"ב" מסיים גוזלן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה